Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37
  1. #1

    Talking Hoe beginnen met soleren

    Hallo,
    Ik ben Bram, 16 jaar en ik speel nu ongeveer 5 jaar gitaar.
    Ik ben veel bezig met gitaar spelen en alles erom heen.
    Sinds een half jaar heb ik een Fender strat. En ik speel hier nu erg veel op.
    Ik speel vooral slagjes, ritmes en akkoorden. Ben erg fan van John Mayers gitaar spel.
    Ik wil graag over liedjes en akkoorden kunnen soleren. Alleen ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.
    Ik heb al erg veel op internet gekeken maar ik kom er niet echt uit. Waar moet ik beginnen? Hoe weet ik welke tonen ik kan spelen? En hoe kan ik het oefenen?
    Kan iemand mij hiermee helpen?

    Groet,

    Bram

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Hey Bram! Als je al akkoorden kunt, heb je de basis al te pakken. Gewone akkoorden bestaan - om het simpel te houden - uit drie tonen: de grondtoon, de terts en de kwint. Bijvoorbeeld E, Gis en B. Speel je die drie tonen over een E-akkoord, dan heb je al het begin van een loopje. Je kunt daar de hele E-toonladder aan toevoegen: E, Fis, Gis, A, B, Cis, Es, E. Uiteindelijk moet je leren waar de corresponderende noten zich op de hals bevinden. Er zijn genoeg tutorials op internet te vinden.

    Misschien is dit wat voor je:

    https://www.youtube.com/channel/UCBN...iEVLxO8w0p2sfQ

    Er zijn ook apps (notentrainers) voor je smartphone: JustinGuitars heeft er bijv. eentje ontwikkeld.

    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Al eens geprobeerd wat dingen van John Mayer na te spelen qua licks en melodieën?

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik zou een boek kopen waarin stap voor stap het caged system wordt uitgelegd. Wel een boek waarin je naast het zien van akkoorden ook leert soleren met behulp van het caged system. Dus waarin ook toonladders en toonladder patronen (scale patterns) worden uitgelegd. Daarin leer je de basis als het gaat om soleren over een akkoordenschema.

    Ik heb even gekeken bij bol.com maar de tijd dat je ruime keuze had uit boeken waarin het caged system wordt uitgelegd is wel voorbij.

    Hou me ten goede maar ik denk dat dit nog het beste boek is wat momenteel nieuw te krijgen is (op die site bijna uitverkocht zie ik).

    https://www.bol.com/nl/p/the-caged-s...5.ProductTitle
    Laatst gewijzigd door Brad; 16 juni 2019 om 19:57

  5. #5

    Standaard

    Bedankt voor jullie antwoorden!
    Die app zal ik downloaden. Kan ik mooi mee oefenen op school
    Ik speel wel wat nummers van John Mayer. Ik kan nu: waiting on the world to change, perfectly lonely en ik ben bezig met het leren van slow dancing in a burning room van Jamieharissonguitar. Ik heb een tijdje geleden geleerd hoe het caged system werkt. Ik kan dus nu de akkoorden C,A,G,E,D overal op het fretboard vinden. Het gaat nog niet heel snel, maar ik weet ze met wat nadenken te vinden. Staat in zo'n les boek beschreven hoe ik hieruit verder de noten kan vinden om te leren soleren?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Soleren is niet meer of minder dan een verhaal vertellen op je instrument. Iemand als bijv. John Mayer kan dit heel goed en als je zijn nummers werkelijk beheerst ben je al een heel end op weg.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Suc6 Bram!
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  8. #8
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BramW Bekijk bericht
    Bedankt voor jullie antwoorden!
    Die app zal ik downloaden. Kan ik mooi mee oefenen op school
    Ik speel wel wat nummers van John Mayer. Ik kan nu: waiting on the world to change, perfectly lonely en ik ben bezig met het leren van slow dancing in a burning room van Jamieharissonguitar. Ik heb een tijdje geleden geleerd hoe het caged system werkt. Ik kan dus nu de akkoorden C,A,G,E,D overal op het fretboard vinden. Het gaat nog niet heel snel, maar ik weet ze met wat nadenken te vinden. Staat in zo'n les boek beschreven hoe ik hieruit verder de noten kan vinden om te leren soleren?
    In dat boek van die link wel als ik op de bijgaande tekst en op de recensies bij Amazon af ga. Ik heb ook een paar boeken gezien die alleen over akkoorden gaan daar heb je niets aan met betrekking tot soleren.
    Laatst gewijzigd door Brad; 16 juni 2019 om 23:47

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Ken je de website justinguitar.com ? De website bevat een gratis bluescursus waarin de mineur pentatonische toonladder en bluestoonladder wordt aangeleerd adhv licks die je dan kunt combineren in je eigen improvisaties.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door denis.hermans Bekijk bericht
    Ken je de website justinguitar.com ? De website bevat een gratis bluescursus waarin de mineur pentatonische toonladder en bluestoonladder wordt aangeleerd adhv licks die je dan kunt combineren in je eigen improvisaties.
    Ik had al naar zijn YT-kanaal verwezen. Idd een leuke site voor beginners.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top