Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard Spuiten met 2K lak, is sealen/fillen nog noodzakelijk?

    Ik wil mijn zelfbouwproject gaan spuiten met 2K lak. Ik vraag mij af of fillen en sealen met zpoxy of i.d. wel noodzakelijk is hiermee. Het gebruikte sapelli mahonie is namelijk veel minder poreus dan het sipo en swietiena waar ik eerder mee werkte. De maple top hoeft zowiezo niet gefilled te worden.

    Ik ben van plan een paar lagen 2K te spuiten. Het droogt meestal zo snel dat ik na een paar uur de boel kan gladschuren met korrel 800 en daarna de rest spuit? De bus moet namelijk wel binnen 48 uur gebruikt worden als hij is gemengd.

    Heeft iemand hiermee ervaring?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2004
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Sealen en fillen: ja!!

    Mijn ervaring met 2k (Spraymax): Ik gebruik busjes van 250 ml. Daar kun je voor een body 3 á 4 lagen mee spuiten. Dan laat ik het toch wel 24-48 uur uitharden, met korrel 600 of 800 licht gladschuren en daarna nog een busje leegspuiten. Dan laat ik het een week uitharden en daarna natschuren/polijsten. Ik heb een keer de fout gemaakt om een dag na de laatste laag al te gaan polijsten en na een week of wat zag je toch dat de lak aan het inzakken was....

    Toch een beetje geduld hebben, maar het gaat wel heel veel sneller dan nitro en is een stuk harder.

    En zet echt een masker op, 2k is nasty stuff..........

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    heel goede vraag.

    Ik zou zeker eerst wel met zpoxy vullen omdat je dan veel meer controle hebt over de fill en je als je eenmaal je lak gaat spuiten, je alleen je maar daar nog zorgen over hoeft te maken.

    Over het in 2 delen spuiten uit 1 bus. De meeste 2k lak staat 48 uur voor maar ik zou het binnen 12 uur doen en niet tussendoor schuren. Je kan je lak tussendoor wel harden met een infraroodlamp, prima hoor, schuurt prettig door, maar het nadeel van die methode komt als je wilt gaan polijsten. Je onderste laag is dan niet meer gebonden aan je bovenste laag en als je door die bovenste laag heen schuurt, zie je dat terug in je lak.

    OH, en 2k heeft een veel grovere korrel nodig om te hechten op 2K: die shit smelt namelijk niet in elkaar weg, helaas

    Ik zou ook echt wachten tot je lak helemaal door en door gehard is, anders trekt je schuurpapier je lak weg in draden die wat weghebben van suikerspin.

    OF gewoon 2 bussen spuiten ipv Zpoxy. Ben je wel wat langer bezig.

    Nog 1 laatste tip. wacht echt 45 minuten tot een uur tussen elke laag. De lak kan nog prima hechten maar je hebt wel genoeg tijd gegund om de gassen uit te laten dampen. Lak je te vlot (vaak staat op het busje 20 minuten tussen lagen maar dat is echt te weinig), krijg je dat de gassen in je lak blijven met belletjes tot gevolg.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    oh, en schudden tot je arm eraf valt.

    Die spraymax bussen ken ik ook, ik vind die van Colormatic eigenlijk beter; hardt mooier uit, vloeit beter, gast beter uit...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Top. Allemaal bedankt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top