Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 8 EersteEerste ... 45678 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 78
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Zelf sleuven maken en gaten tbv dozen boren is niet moeilijk, het geeft alleen een enórme tyfuszooi.
    Alleen ik weet niet hoe dat met plafonds zit, als je van centraaldoos naar een aantal punten moet. Wij hebben hier van die spanbeton, als je dan die staalkabels tegenkomt tijdens het slijpen dan word je niet vrolijk.
    In nieuwbouw heb je vaak van die prefab betonplaten waar de centraaldoos al in zit, maar geen idee eigenlijk of je nog constructief iets om zeep helpt als je daar een aantal sleuven richting de wanden in jast.
    Ik zou overigens zelf altijd 3/4" pvc buis pakken, en niet die verdraaide 5/8" als het enigszins kan. Als je veel bochten moet maken is dat echt niet grappig met draden trekken.

    @ Fusion, die kamer waar je het over hebt, heeft die geen binnenmuur die gedeeld wordt met een andere kamer waar toevallig wel een stopcontact zit? Gat doorboren vanaf dat stopcontact, en dan in die andere kamer een doos/dozen boren? Dan valt de rotzooi nog alles mee, en heb je in die kamer iig alvast stroompunten.

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Nat slijpen en frezen doet wonderen qua "tyfuszooi"

    Een dikkere buis geeft meer inhoud (ga hier maar los op) maar uiteindelijk bepalen de (glooiende) hoeken hoe gemakkelijk het allemaal loopt.

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Klopt, maar nat slijpen als bv de vloer al ligt? Ik weet niet of daar inmiddels al goede oplossingen voor zijn, maar dat wordt wellicht ook een zooitje.

    Qua bochten, klopt natuurlijk, maar soms lukt dat niet altijd; ik was blij met 3/4" met 4-5 bochten waarvan 2x ca 90 graden, latei uitwijkend en zo, maakt het net wat makkelijker, alhoewel een bedreven dradentrekker het waarschijnlijk toch wel voor elkaar krijgt.

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    De ene aangrenzende kamer is betegeld met hele mooite, grote tegels, en in de andere zitten de stopcontacten niet in de gedeelde muur. Nou bedankt voor t meedenken heren, ik ga t sowieso niet zelf doen dus vraag t wel aan een bouwvakker.

    Het alternatief is stroom halen uit de aangrenzende kamer (washok). Dan heeft de rest van t huis geen herrie (want deur naar gang en rest van t huis kan dan nog dicht blijven), maar ik heb in de studio wel (iets) herrie want in t washok staat een enorme lucht-circulatie-ding-apparaat. Op zich voor gitaar, keys etc opnemen geen probleem, maar voor zang uiteraard funest. Jammer dan maar.

    Dank heren!

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Dan misschien toch een stopcontact naast de lampschakelaar plaatsen. Met een beetje mazzel zit er in de centraaldoos/het lichtpunt wel al aarde. Dan hoef je alleen een doos te boren, en kabels door de bestaande leiding te trekken. Misschien niet het meest elegante, maar wel relatief weinig werk (en zooi), én de deur kan dicht.

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Ja zoiets. Je bedoelt dat ik dan alleen stroom heb (hopelijk geaard) als t licht aanstaat? Wat uiteraard oké is. Het moet idd wel geaard zijn, als dat niet zo ie dan niet. Maar ik heb een paar lampen opgehangen en tot nu toe waren bij alle lichtpunten ook aardedraden

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Nee, het moet zo te maken zijn dat de spanning er op blijft ook als de lamp uit is.
    Nu zit er al een fasedraad (bruin) naar de schakelaar, en een zwarte van de schakelaar terug naar het lichtpunt.
    Als er door deze buis nog een blauwe draad (nul) en geel/groene (aarde) past ben je helemaal het heertje.
    Officieel mag je volgens mij geen draden bij trekken; je zou dan de bestaande twee eruit moeten halen en 4 nieuwe erin, maar dat is te overzien, en tevens toegestaan.

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Snap er niets van, maar toch bedankt De bouwvakkers snappen dit ws wel haha

  9. #59
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Volgens mij is het peanuts voor elke elektricien
    Misschien hebben die nog veel betere ideeën, ik ben benieuwd.

  10. #60

    Standaard

    Mooi om te zien dat het topic nog gebruikt wordt en ook bovenstaande tips zijn van harte welkom, zeker omdat we zelf een huis gaan bouwen

    Ik heb de knoop doorgehakt; ik ga de studioruimte volledig elektrisch maken. Dus geen gewoon drumstel maar een elektrische. Qua afmeting zal dit wel wat schelen denk ik zo, alleen al denkende aan isolatie.

    Ik overweeg om een studiobouwer (Harm Eurlings, eerder genoemd in dit topic) de ruimte in te laten delen en in te laten richten; onzin of handig? Zelf heb ik het gevoel; beter 1x goed doen dan constant fout.

    Hoor graag hoe jullie er over denken!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lutz
    kzou toch maar eens men amp opengooien, je weet tegenwoordig nooit waar al die illegalen zich huisvesten

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top