Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 8 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 78
  1. #41

    Standaard

    je hoort dat het een elektronisch drumstel is voornamelijk aan de hihat en de snare. (al in de eighties drumde de bruce springsteenband op electronische kick+toms in de kuip!)

    Kortom, in mijn mijn oren de beste en goedkoopste aanpak: een combinatie van een echte hihat en snare met goede dempende schotten erbij. En de rest electronisch.

    andere zaken die helpen:
    Je hebt van zildjian goede geperforeerde bekkens die amper 30% van het volume geven. https://www.bax-shop.nl/bekkenset/zi...lume-bekkenset
    (er zijn ook goedkopere sets ben je voor 160euro klaar. https://www.bax-shop.nl/bekkenset/fa...-goud-14-16-20 klinken wel minder)

    nummer 1 met stip
    Een snare kun je vervangen met een korg "wavedrum". Is niet goedkoop maar vervangt werkelijk overtuigend het luidste stuk van je drumstel. Elke klap klinkt anders. Om die reden heeft onze band er ooit een tweedehands gekocht. Is een 10 inch drumvel met een modeling drum er ingebakken. Die gebruiken we uitsluitend voor snare. En klinkt "echt" Ook rimshots, brushes enzovoort.
    https://www.bax-shop.nl/drumpads/kor...t-details.html

    je kan met zo een ding en die speciale bekkens enorm veel volume besparen op een echt drumstel. Kick en toms zijn zelden te hard....
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.984

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    je hoort dat het een elektronisch drumstel is voornamelijk aan de hihat en de snare.
    Eg nie. Dat hoor je tegenwoordig echt niet meer hoor.

  3. #43

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Eg nie. Dat hoor je tegenwoordig echt niet meer hoor.
    niet mee eens. (komt wel eens voor )
    als je 8sten op je hihat slaat met een gewone 120bpm komt er in een typisch nummer al 800x een hihat voorbij. Zelfs met de beste modules die meerdere samples en wat nabewerking gebruiken hoor je binnen een nummer of 2 al dat de sound niet natuurlijk is.

    Een tom sla je een paar keer op in een nummer, maar die onafgebroken reeks op de HH en snare merk je echt wel.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.984

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    niet mee eens. (komt wel eens voor )
    als je 8sten op je hihat slaat met een gewone 120bpm komt er in een typisch nummer al 800x een hihat voorbij. Zelfs met de beste modules die meerdere samples en wat nabewerking gebruiken hoor je binnen een nummer of 2 al dat de sound niet natuurlijk is.

    Een tom sla je een paar keer op in een nummer, maar die onafgebroken reeks op de HH en snare merk je echt wel.
    Kweennie hoor, als je zo'n 48 veolcity layers hebt, met in iedere layer zeg ook 48 verschillende samples.... kanpper jongen die dat nog hoort.

  5. #45

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Kweennie hoor, als je zo'n 48 veolcity layers hebt, met in iedere layer zeg ook 48 verschillende samples.... kanpper jongen die dat nog hoort.
    als je drummer een beetje ghostnotes gaat spelen en een beetje constant. komt in een nummer nog steeds elke sample een keer of 40 voorbij. En met 16den op de hihat nog wat vaker. Het is niet meer zo slecht als vroeger. en in de studio voor een nummer opnemen werkt het wel. Maar je merkt het zeker.

    Voorlopig is die korg het enige wat echt bij elke klap anders klinkt. Omdat ie als bron ook werkelijk een (remo) vel gebruikt om weg te rekenen.

    Met de huidige sample libraries kun je een nylonstring gitaar goedklinkend uit een doosje halen voor een opname. Maar uiteindelijk merk je het wel als je een tijdje doortokkelt.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  6. #46

    Standaard

    Een eigen studio bouwen kan prima op een laag budget. Zeker als je al een bestaande ruimte hebt die je kunt hergebruiken. Ik heb zelf mijn garage van 7m x 5m omgebouwd. Deze had helaas geen spouwmuur. Ik heb dat opgelost door met gips voorzet wanden te werken. Het plafond heb ik ook afgewerkt met 12.5mm gipsplaat. Met 2 personen is dat prima te doen en met de zwaardere gipsplaten heb je voldoende massa.

    Dit kun je zelf eenvoudig doen door metalen stud U-profielen te plaatsen (vastgeschroefd waarbij isolatie tape tussen profiel en de bodem/plafondis geplaatst om lucht/contactgeluiden te voorkomen) en daar 12,5 mm gipsplaten tegenaan te monteren. Zorg wel dat de gipsplaten extra dik zijn, rechte hoeken hebben (i.p.v. ronde) zodat ze ook naadloos verlijmd kunnen worden. In de U-vorm studprofielen zelf heb ik 7cm dik steenwol geplaatst. Zodoende creëer je zowel een spouwmuur met lucht en extra geluidsisolatie. Met als resultaat dat wanneer we voluit spelen met de band het lawaai op 10m afstand al bijna niet meer te horen is. Wil je nog meer demping, dan kun je dit eventueel herhalen met een 2e laag gipsplaat waarbij de 2e plaat in verstek is geplaatst om de naden te overlappen. Voor het drumstel kun je een 5cm zandbakje maken om contact geluid de dempen (was bij mij niet nodig want ik had een dikke betonvloer op de bodem).

    Mijn studio is opgebouwd met een HK Audio PA 900W set in combinatie met een Presonus (met dank aan Erik voor de hulp bij de keuze ;-) 16R digitale rack mixer. Ik kan met de bijgeleverde software alles regelen, mixen opnemen en eventueel masteren. Het opnemen van nummers die we goed denken te spelen geeft heel veel meerwaarde tot het verbeteren van aandachtspuntjes. Maar ik kan ze ook per spoor nabewerken.

    Presonus levert namelijk naast de digitale mixer met een ingebouwde stereo recorder ook aparte recording software (Capture) om met meerdere sporen tegelijk op te nemen. Daarna kan ik deze resultaten weer inlezen met mastering software (Studio One) en alles verder af te mixen wat met de vele EQ, compressors, filters etc. erg leuk is om te doen. Zelfs bandjes in de buurt komen af en toe langs omdat dit zo fijn werkt. En dat allemaal extra terwijl ik alleen maar een handige digitale 16R rack mixer dacht te kopen...
    Laatst gewijzigd door tnijland; 5 augustus 2019 om 21:20

  7. #47

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tnijland Bekijk bericht
    Voor het drumstel kun je een 5cm zandbakje maken om contact geluid de dempen
    Interessant! Dus een zandbakje met een losse plaat er op?

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tnijland Bekijk bericht
    Een eigen studio bouwen kan prima op een laag budget. Zeker als je al een bestaande ruimte hebt die je kunt hergebruiken. Ik heb zelf mijn garage van 7m x 5m omgebouwd. Deze had helaas geen spouwmuur. Ik heb dat opgelost door met gips voorzet wanden te werken. Het plafond heb ik ook afgewerkt met 12.5mm gipsplaat. Met 2 personen is dat prima te doen en met de zwaardere gipsplaten heb je voldoende massa.

    Dit kun je zelf eenvoudig doen door metalen stud U-profielen te plaatsen (vastgeschroefd waarbij isolatie tape tussen profiel en de bodem/plafondis geplaatst om lucht/contactgeluiden te voorkomen) en daar 12,5 mm gipsplaten tegenaan te monteren. Zorg wel dat de gipsplaten extra dik zijn, rechte hoeken hebben (i.p.v. ronde) zodat ze ook naadloos verlijmd kunnen worden. In de U-vorm studprofielen zelf heb ik 7cm dik steenwol geplaatst. Zodoende creëer je zowel een spouwmuur met lucht en extra geluidsisolatie. Met als resultaat dat wanneer we voluit spelen met de band het lawaai op 10m afstand al bijna niet meer te horen is. Wil je nog meer demping, dan kun je dit eventueel herhalen met een 2e laag gipsplaat waarbij de 2e plaat in verstek is geplaatst om de naden te overlappen. Voor het drumstel kun je een 5cm zandbakje maken om contact geluid de dempen (was bij mij niet nodig want ik had een dikke betonvloer op de bodem).

    Mijn studio is opgebouwd met een HK Audio PA 900W set in combinatie met een Presonus (met dank aan Erik voor de hulp bij de keuze ;-) 16R digitale rack mixer. Ik kan met de bijgeleverde software alles regelen, mixen opnemen en eventueel masteren. Het opnemen van nummers die we goed denken te spelen geeft heel veel meerwaarde tot het verbeteren van aandachtspuntjes. Maar ik kan ze ook per spoor nabewerken.

    Presonus levert namelijk naast de digitale mixer met een ingebouwde stereo recorder ook aparte recording software (Capture) om met meerdere sporen tegelijk op te nemen. Daarna kan ik deze resultaten weer inlezen met mastering software (Studio One) en alles verder af te mixen wat met de vele EQ, compressors, filters etc. erg leuk is om te doen. Zelfs bandjes in de buurt komen af en toe langs omdat dit zo fijn werkt. En dat allemaal extra terwijl ik alleen maar een handige digitale 16R rack mixer dacht te kopen...
    Fijn dat je zo tevreden bent met de Presonus. Speel nu in een band met Behringer X32 FOH en de rack versie voor monitor en die zou ik minder snel aanraden. Ik ben meer gecharmeerd van de Presonus preamps.
    Je kunt trouwens ook 3rd party plugins gebruiken hè.

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.984

    Standaard

    Kleine ervaringstip: zorg dat je stopcontacten hebt. Ik krijg van mijn veouw in t nieuwe huis een hele kamer voor mezelf (had eigenlijk de badkamer voor onze dochter geweezt), maar er zitten geen stopcontacten in. Moet ik dus met lang verlengsnoer naar andere kamer stroom halen. Met open deuren en lawaai vandien.

    Is dat makkelijk stopcontact laten aanleggen als de muren er al zijn? Er is wel een lichtpunt met schakelaar ergo er loopt stroom

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Wandcontactdozen/stopcontacten worden in NL gefreesd. Dus als je wand afgewerkt is, kan het best een klusje zijn, vooraal omdat je het niet zelf doet en dus geen flauw idee hebt wat redelijk is. Als er een schakelaar is kan er een stroompunt gemaakt worden alleen een aarde moet altijd extra getrokken worden, want die zit niet op een schakelaar. Geaard is wel belangrijk eigenlijk.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top