Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 78
  1. #1

    Standaard Vragen omtrent bouwen studio; welke afmetingen, waar op letten?

    Hallo allemaal,

    Na een lange sabbatical op dit forum ben ik weer terug met leuk nieuws! Mijn vriendin en ik gaan een huis kopen waar een flinke tuin in zit en ik mag (!!) in de tuin een studio bouwen.
    De architect heeft vandaag berekend dat we zo'n 90m2 over hebben die we mogen bebouwen. Uiteraard hoeft de studio niet die afmetingen te hebben maar de ruimte is er in principe.
    Nu vroeg ik me een paar dingen af. Wat is een gangbare afmeting voor een studio in l x b x h? Kan me voorstellen dat er verschil zit in hoe de ruimte is opgesteld qua resonantie oid en gezien het feit we de studio "from scratch" gaan bouwen, wil ik het wel goed laten doen.
    Tevens de vraag of er tussen het mengpaneel etc een muur moet worden geplaatst en indien dat zo is; hoe groot moet die ruimte dan zijn? Ik hoef geen professionele studio te hebben maar wel voldoende mogelijkheden om de geproduceerde herrie te kunnen opnemen.

    Lang verhaal kort; wat zijn de gangbare afmetingen voor een studio? Uiteraard zijn andere tips van harte welkom en kan ik in ieder geval een hele boel lezen over isolatie in het gepinde topic van Han S, waarvoor dank!

    In ieder geval bedankt voor het lezen en eventuele reactie,

    Reel Big Fish

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lutz
    kzou toch maar eens men amp opengooien, je weet tegenwoordig nooit waar al die illegalen zich huisvesten

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.785

    Standaard

    Hey Fish, leuk vooruitzicht!!!
    Op zich kan ik je geen 'harde' adviezen geven, maar kunt je alvast bedenkt hoe je gaat opnemen (analoog/digitaal), wat je gaat opnemen (individueel, band, nog groter), moet er groot instrumentarium (drumstel, vleugel, tig verschillende versterkers/speakerkasten en/of gitaren) komen, wil je een 64 sporen mengpaneel of mag het ietsje minder, et cetera, et cetera.
    Dat lijken me toch wel zaken die je op 'n rij moet hebben, voordat echte kenners je een zinvol advies kunnen geven.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.984

    Standaard

    Ik denk dat je eerstt moet besluiten wat je wilt, wat voort studio wil je, welke instrumenten wil je kunnen opnemen,, hoe veel tegelijk etc?

  4. #4

    Standaard

    Beiden bedankt voor de reacties. Is inderdaad wel handig om een paar dingen te noemen welke ik wil kunnen opnemen;
    - 2x of 3x gitaar
    - 1x basgitaar
    - 1x drumstel
    - 2x zang
    - 1x elektrische piano (geen vleugelmodel, staat nu tegen de muur in mn woonkamer)
    - 1x blaasinstrument o.i.d.

    Hoeft dus geen orkest te zijn, meer voor normale bands met de mogelijkheid tot gastartiesten zoals een blazer/violist(e). In eerste instantie denk ik dat 2x gitaar voldoende is maar misschien is 3x ook wel handig.

    Digitaal/analoog opnemen is wat mij betreft nog open. Idem voor het mengpaneel. Wellicht hebben jullie nog advies daarover? Sowieso komt er een goede pc in te staan die e.e.a. aan kan.

    Erg leuk om hier over na te denken natuurlijk, nogmaals bedankt

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lutz
    kzou toch maar eens men amp opengooien, je weet tegenwoordig nooit waar al die illegalen zich huisvesten

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.984

    Standaard

    Analoog opnemen wauw kan dat nog?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.984

    Standaard

    En moeten die mensen tegelijkertijd opgenomen kunnen worden? Wil je live opnames maken? Of Alleen een bepaalde minimale basis live? Bijv alleen drums, bas en;gitaar?

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    En moeten die mensen tegelijkertijd opgenomen kunnen worden? Wil je live opnames maken? Of Alleen een bepaalde minimale basis live? Bijv alleen drums, bas en;gitaar?
    Live opnames lijkt me het leukste, met de mogelijkheid om bepaalde partijen eventueel opnieuw in te spelen. Ik denk dat je dan het beste de dynamiek van de muziek vastlegt.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lutz
    kzou toch maar eens men amp opengooien, je weet tegenwoordig nooit waar al die illegalen zich huisvesten

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.984

    Standaard

    Das toch, met mijn beperkte kennis, een ander soort studio dan een studio die zich focust op standaard pop/rock bands, waarbij de partijen vaak apart worden ingespeeld, en wat minder vaak live en dat laatste vaak niet eens met de volledige band.

    Ik kan je over de laatste soort wel tips geven, mits je voor digitaal met een DAW als basis zou willen gaan, voor live en/of analoog kan misschien Han S als ie nog gaat posten je beter helpen.

  9. #9
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Je had Han zijn studio moeten kopen.

    1. Ruimte. Groter is beter. Isoleren doe je met massa! Niet met schuimrubber.
    2. Kennis, opnemen is een vak!
    3. Microfoons is nummer 1 tool van opnemen. Zie 2....
    4. Opname hardware: Als je een digitaal mengpaneel koopt en een dikke pc erbij ben je klaar. Ik heb voor 375 euro een Air X18 mengtafel en die kan 18 kanalen opnemen! Veel studio's gaan over op PC omdat de Mac Pro geen goede computers meer zijn. Zie een youtube van Rick Beato.
    5. Monitor speakers.
    6. Business plan. Je moet ook klanten hebben. Weet waar je aan begint. Ambachtelijke muziek is een hele kleine markt geworden.
    Vriendelijke groet,

  10. #10

    Standaard

    Thanks beiden!

    In principe is de studio in eerste plaats voor mezelf en de band die ik wil gaan starten. Zie het als een compleet doorgedraaide enthousiasteling die veel gespaard heeft en een asociaal fijn oefenhoek wilt hebben met flinke mogelijkheden. Keiharde winst hoef ik dus niet te gaan draaien; ik sponsor liever tegen een kleine vergoeding lokale bands.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lutz
    kzou toch maar eens men amp opengooien, je weet tegenwoordig nooit waar al die illegalen zich huisvesten

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top