Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 28
  1. #11

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HSTR Bekijk bericht

    Maar... ik heb nog steeds een hum probleem. Tips en kennis van harte welkom.

    Diode's is een beetje onzin als ze nieuw zijn.

    Trek om te beginnen ALLE buizen er uit. Zet hem aan en check of hij bromvrij is. Zoja dan alleen de 6L6 er in. Nu wel brom dan G1 kortsluiten naar massa. Brom weg dan komt het uit de voortrap. Nog steeds brom dan waarschijnlijk een voedingsprobleem of een defecte buis. De spanning op G2 moet ook zuiver zijn hoor, scoopje bij de hand? Eventueel een elco aan G2 leggen om te testen of brom dan weg is.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #13
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2018
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    53

    Standaard

    Bedankt voor de tips Cluseau.
    Na een 47uf over de eerste 22uf condensator te hebben aangesloten is de brom aanzienlijk minder, maar eigenlijk nog te veel naar mijn smaak. Wordt vervolgd.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    nr 24: weerstand 5K vervangen voor een smoorspoel.

    Je kan het berekenen hoeveel Henry deze moet zijn.

    voor spoelen geld:
    z = 2 * PI * f * L.

    De rimpel kan je meten (meet desnoods met een AC meter op de DC lijn of pak een scope. Stel 5V
    De stroom die je nodig hebt kan je berekenen.

    stel:
    rimpel = 5V
    stroom max = 20mA
    rimpel frequentie = 100 Hz
    z nodig = 5 / 0.020 = 250 ohm

    L = z / (2 * PI * f) (zelfde formule anders geschreven).

    L = 250 / (2 * 3.14 * 100) = 0.4H

    Dus alles groter dan 0.4H is voldoende en een minimale stroom van 20mA.
    Na de smoorspoel heb je geen enkele rimpel meer op de voeding
    Laatst gewijzigd door nico verduin; 7 juli 2019 om 09:48
    Nico


  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Of plak er gelijk 100u in.

    Vergeet niet dat de 6L6 veel meer stroom trekt dan het oorspronkelijke ontwerp. 22u is echt te klein, zeker voor een SE eindtrap waar geen opheffing van de rimpel is zoals bij de balanstrap. De smoorspoel van nico zal zeker ook helpen mits je de anodevoeding NA die spoel aftakt en dat is normaal nooit het geval.

    Let ook goed op de stroom die de buis trekt. Hij mag dan auto bias zijn maar dat wil nog niet zeggen dat je niet hoeft te checken.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Dat champie bij mij is muisstil maar daar zit inderdaad een zwaardere smoorspoel (is ook voor de Anode van de 6L6 of 6V6) in. Iets van 100-150 mA. en 7H. Vrijwel strakke lijn op de DC.
    Nico


  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.979

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Of plak er gelijk 100u in.

    Vergeet niet dat de 6L6 veel meer stroom trekt dan het oorspronkelijke ontwerp. 22u is echt te klein, zeker voor een SE eindtrap waar geen opheffing van de rimpel is zoals bij de balanstrap. De smoorspoel van nico zal zeker ook helpen mits je de anodevoeding NA die spoel aftakt en dat is normaal nooit het geval.

    Let ook goed op de stroom die de buis trekt. Hij mag dan auto bias zijn maar dat wil nog niet zeggen dat je niet hoeft te checken.
    Het is poëzie dit, prachtig

  8. #18
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2018
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    53

    Standaard

    Bedankt voor alle tips. Ik ga even kijken of het uitreken van de formule me lukt (gebrek aan kennis en tijd) anders ga ik voor iets van 4 of 5 H 150mA. Iets dat in een soort gelijk ampje zit.

  9. #19
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2018
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    53

    Standaard

    Goed, na vakantie en wat andere dingen weer verder gekomen.
    De smoorspoel is het niet geworden (beetje te weinig ruimte) dus 147uf (100 en 47 parallel) en 100uf als eerste 2 condesatoren.
    Wel wat brom nog maar prima te doen.
    Ik heb ook even gemeten hoeveel stroom de 6L6 trekt 82mA, zie tekening.

    Ik heb nog wat dingen die ik wil aanpassen, misschien dat jullie tips hebben.

    Ik had eerst dat het geluid met de volume knop van kanaal 1 al halverwege begon te vervormen dus na wat experimenteren heb ik de 1M pot vervangen voor een 500k pot met een weerstand ervoor. Dit scheelt al wat maar ik zou eigenlijk willen dat kanaal 1 eigelijk helemaal clean blijft.

    Met de 12DW7 ipv de 12AX7 heb ik ook al wat minder vervorming, maar volgens mij kan ik de 100K op de plate van de 12AU7 helft wat verlagen, klopt?

    Ik wil zo hard mogelijk clean geluid uit kanaal 1 halen, zijn er dingen die ik nog redelijkerwijs kan modden aan het poweramp gedeelte van de amp?

    Of misschien toch nog een andere preampbuis?

    Alle tips of opmerkingen zijn welkom.


  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Je kan een andere preamp buis nemen maar dat is doodzonde van je gain. Ook de anodeweerstand beter zo laten. Zorg liever voor meer tegenkoppeling, dit reduceert de brom en de eindtrap wordt veel netter ofwel cleaner.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top