Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 28 van 28
  1. #21
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2018
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    53

    Standaard

    Dank je voor tip. Ik heb zelf altijd het idee dat je dan in volume achter uit gaat en je hoog een beetje weg duwt, maar ik ga het bij deze eens proberen.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HSTR Bekijk bericht
    Dank je voor tip. Ik heb zelf altijd het idee dat je dan in volume achter uit gaat
    Dat klopt maar is dat ook niet wat je wil? Hetzelfde gebeurt als je de anodeweerstand kleiner maakt alleen is het dan zuiver beperking van de gain. Met de tegenkoppeling maak je dankbaar gebruik van de gain reserve en uiteindelijk zal je potmeter langer clean blijven. Probeer het maar met een weerstand parallel aan je tegenkoppelweerstand. Het is zelfs leuk dit schakelbaar te maken, clean op de slaapkamer of bruut in de huiskamer

  3. #23
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2018
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    53

    Standaard

    Nou na wat waardes proberen in een tegenkoppeling heb ik voor 33k gekozen. Ik ben toch niet zo een fan van tegenkoppeling, het volume "zakt" te veel en het hoog wordt een beetje "gesmoord". En daarbij vind ik het geluid niet echt veel "cleaner" worden. Kan ik meer volume uit de amp halen als ik de cathode weerstand van de eindbuis verlaag/verhoog?

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Als de ruststroom van de 6L6 zo rond de 50/60 mA ligt en de impedantie van je uitgangstrafo zo tussen de 3k en 5k, dan is de eindtrap voor een B+ van 350 Volt optimaal ingesteld en kun je verder niet echt wat doen voor meer volume (behalve meer/grotere speakers aansluiten)

  5. #25
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2018
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    53

    Standaard

    Dank je Fredjuh.
    347v, 82mA, 5k.

    Hoe kan ik de miliampere omlaag krijgen?

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Je spanning op G2 is waarschijnlijk wat hoog voor deze eindtrap. Hij staat vrij heet ingesteld. Om dit te verhelpen kun je R24 verhogen, de eerste weerstand in de voedingslijn.

    Deze maatregel gaat je een klein beetje volume kosten, maar je 6L6 zal veel langer mee gaan.

    Wat is nu de spanning op G2? (pin 4) (gele draadje)

    Die 82 mA, is dat de stroom door die 220 ohm weerstand aan de kathode?

  7. #27
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2018
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    53

    Standaard



    G2 spanning 333v
    82mA staat op de anode

    Wat gebeurt er eigenlijk als ik de 220r op de kathode verlaag of verhoog? Beinvloed dat de klankkleur of volume?

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Heb een beetje zitten vogelen met jouw eindtrap. Als je R24 verhoogt naar 10k gaat als het goed is de schermspanning in rust naar 285 Volt. Als je dan ook nog de kathodeweerstand verhoogt naar 330 Ohm gaat de anodestroom in rust naar 54 mA. Met die instelling zal je buis veel langer mee gaan. Je levert wel een klein beetje vermogen in maar dit is zo weinig, dat hoor je bijna niet. De invloed op de klank kan ik niet goed zeggen. Ik vermoed dat je het verschil niet kunt horen. Misschien wat meer compressie.

    Het probleem is dat ontwerpen van gitaarversterkers meestal gewoon zijn gekopieerd van oude hifi versterkers. Het grote verschil is dat gitaarversterkers veel meer worden overstuurd. Dit heeft een dramatisch effect op de schermstroom (die wordt heel hoog), waardoor buizen vroegtijdig overlijden. Beter de spanningen wat lager, 20% minder uitgangsvermogen en buizen die 3x zo lang mee gaan.
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 26 september 2019 om 13:43

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top