Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 50
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.354

    Standaard

    Ik begin steeds meer naar de 24 op mijn Mustang te neigen.
    Maakt veel meer spreiding mogelijk voor me, en het bend veel lekkerder.
    Aldus.
    Het biedt andere mogelijkheden.
    Sommige moeilijke frot akkoorden gaan weer lekkerder op 25.5 met 15 radius ofzo.
    Then again, moeilijke frot akkoorden met veel spreiding?

    Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Tupelo; 6 mei 2019 om 07:28

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    25,5 is te groot voor mijn handen, 24,75 voelt veel natuurlijker.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.354

    Standaard

    Ik ben met Brad in dezen.
    Het is maar een klein stukje, maar het is een merkbaar verschil.
    Als je geen grote handen hebt, zou je jezelf geen handicap cadeau hoeven te doen.
    Het zou goed zijn als gitaardocenten daarop inzetten.


    Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door almarvk Bekijk bericht
    Ik speel zelf het meeste in C. En dan maakt het mij weer niet heel erg uit. Loop ik een beetje te pielen dan is een 25,5 op m'n strat wel weer fijn. Maar ben ik bezig voor de band merk ik dat 24,75 weer fijner werkt.

    Dikte van snaren ook een goede. Dus hoe korter de hals hoe dikker de snaren?
    Een kortere snaar met dezelfde snaarspanning klinkt hoger. Oftewel, als je een kortere snaar gelijk stemt met een langere snaar, zul je die naar beneden moeten stemmen. Dus gaat je snaarspanning omlaag. En dat kun je compenseren met dikkere snaren.

    Mijn gevoel zegt dat een langere mensuur wat strakker klinkt. Wat rauwer, puntiger. Maar dat kan ook een gevolg zijn van het gebruik van houtsoorten en pick-ups. Mijn 24,75 gitaren waren meestal mahonie planken met humbuckers, en 25,5 is mijn Fender Tele. Mijn favoriete sound komt uit mijn Tele, maar dat komt vooral voort uit mijn speelstijl. Ik weet niet of dat per se aan de mensuur ligt. Mijn Hagstrom Swede klinkt ook te gek, op zijn eigen manier. Ik zou voor de vergelijking een Hagstrom Super Swede moeten proberen, die heeft de langere mensuur.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik vind het ook juist prettig dat gitaren zoveel verschillen zodat je ook jouw speelstijl daarop aanpast. Mensuur doet wel veel met je sound, houtsoort van de nek ook, houtsoort toets niet, pickups wel, brug ook, nut niet veel, hoek van de kop wel, snaardikte weinig, potmeters nihil, schakelaar zero, materiaal top zero, bindings ook niks, tuners ook niet.
    Met het ongekleurde deel van de quote ben ik het wel eens, zie ook Vulvasonics reactie.

    Met het blauw gekleurde deel ben ik het niet eens. ALLES wat met de constructie van de gitaar te maken heeft, maakt verschil, het ene meer dan het andere. Gewoon omdat alles wat anders is een andere resonantieverloop tot gevolg heeft. Of de elektronische componenten (vooral de pups) zo'n resonantiegebied dan benadrukken of juist onderdrukken zorgt volgens mij voor de grote karakterverschillen die een pup-wissel kunnen geven.

    Nog iets geks misschien, ik zet juist graag DIKKERE setjes op LANGERE mensuur elektrieken. Even los van jazzbakken, niet meer dan 010 setjes op 24,75 en 010 tot 012 op 25,5.

    Ik weet ook niet waarom.
    Of waarom ik gek ben.
    Systeembericht
    Sorry, er zijn geen posts om te bekijken.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.792

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik vind het ook juist prettig dat gitaren zoveel verschillen zodat je ook jouw speelstijl daarop aanpast. Ook niet echt een voorkeur, het is meer in wat voor bui ik ben en waar ik voldoende snaren op heb zitten wat ik meeneem om te spelen. Laatste optreden alleen op een HB LP gespeeld en een Fender avri Strat als backup. Het had ook zomaar omgekeerd kunnen zijn.
    Mensuur doet wel veel met je sound, houtsoort van de nek ook, houtsoort toets niet, pickups wel, brug ook, nut niet veel, hoek van de kop wel, snaardikte weinig, potmeters nihil, schakelaar zero, materiaal top zero, bindings ook niks, tuners ook niet.
    Als je geen verschil hoort tussen bijv. rosewood en maple, dan mankeer je toch wat aan je oren...

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Verschil maple rosewood toets hoor je wel degelijk.
    Rosewood heeft in mn beleving een wat sprankelendere gebalanceerd geluid. Maple heeft meer attack, agressie en wat meer mid.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.354

    Standaard

    Nachts stretchen en zwoegen op mijn 25.5 en dan thuis op 24 cakewalk doen.
    Thuis zitten frotten op mijn 24, en 's nachts cakewalk doen op mijn 25.5.
    Dat is de routine.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Verschil maple rosewood toets hoor je wel degelijk.
    Rosewood heeft in mn beleving een wat sprankelendere gebalanceerd geluid. Maple heeft meer attack, agressie en wat meer mid.
    Je hoort het wel degelijk maar het is in jouw "beleving"...... wat is het nou...?

    Het is verwaarloosbaar trouwens. Overigens sowieso een kansloze discussie tussen mensen die de kleur van de gitaar en/of hardware, de uiterlijke kwaliteit van het hout en het land van herkomst voorop stellen. Oh en lui die daar geen waarde aan hechten.... Klopt ik heb nooit in een tent met 2000 dronken plattelandskinderen gespeeld.... ohja toch wel.
    Laatst gewijzigd door Erik de Perik; 6 mei 2019 om 21:09

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 oktober 2006
    Locatie
    Omgeving Roffa
    Berichten
    428

    Standaard

    De mensuren weet ik niet uit mijn hoofd maar ik voel me echt veruit het meest thuis op mijn strats (ej strat, en usa deluxe) ook al zijn die qua feel heel verschillend. Op mijn les paul studio kan ik ook zeer aardig uit de voeten. Mijn PRS mira kan ik het minst mee qua feel, die heeft een iets langere mensuur. I prefer de strat of de les paul.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top