Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 50
  1. #1
    Dictator
    Geregistreerd
    26 april 2005
    Locatie
    058 - Leeuwarden Geneuzel: 99%
    Berichten
    17.749

    Standaard Mensuur: 24,75, 25,5 of wat anders?

    Altijd kriebelt het bij mij. De never ending zoektocht naar gear. Je hebt GAS of je hebt het niet. Of het nu amps, effecten of gitaren zijn.
    Qua amps heb ik het nu even prima staan. Effecten idem. Maar qua gitaren kriebelt het altijd. En dus was ik even wat op een rijtje aan het zetten qua specificaties. Kwam er achter dat de helft van m'n gitaren een mensuur van 24,75 hebben en de andere helft 25,5. Wat heeft dan m'n voorkeur?

    Wat heeft bij jullie de voorkeur?
    Wat is de ultieme mensuur per type gitarist (slag/lead)?
    Zijn er nog meer opties?

    Los van houtsoorten, elementen, vorm, merk, etc. Wat zijn jullie ervaringen?
    Gezocht: Ibanez DE7

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Hmm, ik heb eigenlijk geen voorkeur.
    Dat wil zeggen, ik kan voorkeuren voor bepaalde gitaren niet herleiden naar de mensuur.

    Wat wel is, is dat ik op mijn 24,75" (of daarbij in de buurt liggende) gitaren 011-049 gebruik en op mijn 25,5" gitaren 010-048.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ik heb zowel 24,75” (les Paul) als 25,5” (strat) gitaren. Op beide 010 snaren. Wat ik zelf ervaar is dat benden makkelijker gaat met de lp. Het speelt wat lichter.
    Op een strat moet je harder werken in mijn speelbeleving. Wel maakt ergonomie en het lage gewicht van de body bij een strat veel goed.

  4. #4

    Standaard

    in standard E speel ik liefst op 24,75.
    D of Drop C speel ik dan weer op 25,5...
    Gitaar: ESP HEX6 V, LTD KH602 Silverburst Heavy Mod, Custom, Orpheo Tone Master
    Amp: Marshall 410H + Marshall 1960B Vintage 30 cab

  5. #5
    Dictator
    Geregistreerd
    26 april 2005
    Locatie
    058 - Leeuwarden Geneuzel: 99%
    Berichten
    17.749

    Standaard

    Ik speel zelf het meeste in C. En dan maakt het mij weer niet heel erg uit. Loop ik een beetje te pielen dan is een 25,5 op m'n strat wel weer fijn. Maar ben ik bezig voor de band merk ik dat 24,75 weer fijner werkt.

    Dikte van snaren ook een goede. Dus hoe korter de hals hoe dikker de snaren?
    Gezocht: Ibanez DE7

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.418

    Standaard

    Als ik switch moet ik altijd even wennen, dus ik switch amper nog. 24,75 ligt met het beste heb ik 't idee. M'n ouwe trouwe Jackson Fusion SS of m'n nieuwste speelgoed LP traditional. M'n ouwe Ibanez en nep strat liggen in de kast.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Maakt me allemaal niet zoveel uit, 25,5 van o.a. Fender (ik heb ook een Gibson in 25,5!), 24,75 van de Les Paul's, 24,6 van Gretsch en 25,2 van Ovation. Het is allemaal al gezegd, de kortere scale's zijn wat gemakkelijker op te drukken maar het lukt op allemaal wel en ik speel op allemaal lekker.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door almarvk Bekijk bericht
    Dikte van snaren ook een goede. Dus hoe korter de hals hoe dikker de snaren?
    Ik heb dat lang tegengehouden, omdat het gewoon het handigst is om maar 1 soort snaren te gebruiken, maar ik blijk het gewoon prettiger te vinden.
    Vooral bij een LP achtige mensuur in Eb gestemd, dan flubbert 010 me echt te veel, en snaren met iets heavy bottom gaat nog wel (daarom 010-048 bij 25,5"), maar die echte heavy bottom sets dat vind ik zeer onnatuurlijk aanvoelen. Ik speel toch al slecht genoeg, daar hoeven snaren niet bij te helpen

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Geen voorkeuren hier. Sterker, ik hou juist van variatie, zowel in mensuur, als in vorm, semi hollow vs. massief, vorm van de hals (heel belangrijk!), omdat ik alles toejuich dat mij in meer of mindere mate dwingt om de elektrische gitaar anders te benaderen. Ik zou het geen gigantische verschillen durven noemen, daarvoor is de winst in mijn geval te beperkt, maar ik speel anders op mijn ES-347 dan op mijn Telecaster.
    De snaren blijven bij mij .011/.048 Ja, dat betekent inderdaad dat ik ietsjes harder moet werken op een strat of tele, maar dat verschil is nu ook weer niet zo groot dat ik naar andere setjes grijp. Ook hier geldt, dat kleine verschil is juist wat het leuk maakt.

    Als dit alles niet jouw ding is zul je twee of drie exact dezelfde gitaren moeten kopen. En dan zul je zien dat er een je favoriet wordt, terwijl je de andere(n) alleen maar gebruikt als backup.

    Ik kan niet voor jou bepalen wat jouw voorkeur heeft. Misschien heb je geen voorkeur. Of wellicht moet je er tussenin gaan zitten en voor een PRS gaan.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik vind het ook juist prettig dat gitaren zoveel verschillen zodat je ook jouw speelstijl daarop aanpast. Ook niet echt een voorkeur, het is meer in wat voor bui ik ben en waar ik voldoende snaren op heb zitten wat ik meeneem om te spelen. Laatste optreden alleen op een HB LP gespeeld en een Fender avri Strat als backup. Het had ook zomaar omgekeerd kunnen zijn.
    Mensuur doet wel veel met je sound, houtsoort van de nek ook, houtsoort toets niet, pickups wel, brug ook, nut niet veel, hoek van de kop wel, snaardikte weinig, potmeters nihil, schakelaar zero, materiaal top zero, bindings ook niks, tuners ook niet.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top