Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 50
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    mmm, vreemd.
    als ik erop rechtsklik en afbeelding bekijken klik, daarna nog een met de linker knop wordt hij veel groter.
    als je daarna rechts klikt en kiest afbeelding opslaan dat je hem daarna veel groter kan bekijken.
    probeer deze maar eens.
    https://i.ibb.co/DtZSL7y/expres-112-diagram.gif
    Ja, dit kan ik lezen
    En nee, er zit geen supressor over de schakelaar (rechts onderaan in die kadertjes zie je het lichtnetgedeelte van domestic / export modellen en over die schakelaar zit niks).

    Kan misschien ook nog dat er ergens offset komt te staan zodra de elko's leeg gaan, zit gewoon in het ontwerp. Ik heb weleens een Fender Ultra Chorus gehad die duidelijk even hoorbaar begon te oscilleren als je hem uitschakelde. Dat was nieuw uit doos en volgens de winkelier 'hoorde dat'. Het kwam uit de voortrap, als ik de serial fx-loop voor de eindtrap onderbrak was het weg. Werkte verder prima, maar ik vond dit toch wel vreemd.

    edit: je kunt even kijken wat ie doet met de fx-loop onderbroken of regelaars dicht.
    Laatst gewijzigd door Plant; 6 mei 2019 om 14:06
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    zal eerst de elco's maar vervangen en zien/horen wat hij dan doet

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Ha! Het beroemde supersat distortioncircuitje!! De doorgewinterde buizenboer zal er gegarandeerd een werekd van commentaar op hebben maar ik kan me er prima mee vermaken.
    hier nog even op terugkomend, wat was er aan het supersat zo bijzonder/anders?

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    heb de elco's binnen dus die wil ik binnenkort vervangen.
    maar nu zijn de twee eindtorren vastgezet op een metalen/aluminium plaat.
    die plaat zit, met daartussen koelpasta weer vastgeschroefd aan het chassis.
    moet ik hem toch weer vastschroeven aan het chassis als ik alleen maar de werking/kraken van de potmeters wil testen op laag volume?

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    ben weer wat stappen verder.
    nieuwe elco's zitten erin en heb 2 krakende potmeters waaronder de supersat push/pull potmeter eruit gehaald en ze een een dag in de 90 % alcohol laten weken met zo nu en dan even aan de assen heen en weer draaien, en ziedaar ze werken weer :-)
    blijf genieten van die mooie ronde volle klank via het clean kanaal, maar heb nog geen tijd gehad om de supersat eens goed te beluisteren.
    wel viel mij op dat in de buurt van die potmeter een opamp niet vast gesoldeerd zit maar in een klem voetstukje zit.
    de opamp die daarin zit is een RC4558P948AB.

    nu kwam ik hier een heel verhaal tegen over dit type opamp
    https://www.electrosmash.com/jrc4558-analysis#feedback

    en wordt deze benoemd als evt. vervanger
    OPA2107 by Analog Devices. Rounder sound, makes it ideal for blues players

    maar zijn dit onzin verhalen of is er daadwerkelijk verschil in kwaliteit en hoorbaar sound verschil in opamps?

  6. #26

    Standaard

    Lekker laten zitten. Over opamps en hun klankverschillen kun je eideloos doorgaan maar het is allemaal "klein bier". Eén tik van je drummer op z'n snare en van die sutiliteiten ga je al weinig meer terughoren. Slapkamerwerk dus.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Lekker laten zitten. Over opamps en hun klankverschillen kun je eideloos doorgaan maar het is allemaal "klein bier". Eén tik van je drummer op z'n snare en van die sutiliteiten ga je al weinig meer terughoren. Slapkamerwerk dus.
    Voor subtiliteiten ben je bij D_H sowieso aan het verkeerde adres. En helemaal als het snel moet.
    Doe je trouwens nog wel verbouwingsklusjes in opdracht, Barend?
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    The 4558 dual amp is linked with the history of the guitar pedals development. Many designers included this part in some of the most successful effects like the Orange Squeezer, DOD YJM 30, Boss OD1, Tube Screamer or Peavey equipment.

    This IC was undoubtedly chosen in the beginning by Japanese design engineers because it was one of the cheapest dual opamps on the market with acceptable audio performance. As such, it was used in huge volumes of Japanese audio equipment. Despite its questionable audio performance, it seems to be well suited to duty in overdrive circuits.
    Dat is dus de reden dat die chip overal in zit, niet de klankmatige eigenschappen want dat is grotendeels lood om oud ijzer. Het ontwerp / de componenten er omheen zal meer klankbepalend zijn dan het op-ampje.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Lekker laten zitten. Over opamps en hun klankverschillen kun je eideloos doorgaan maar het is allemaal "klein bier". Eén tik van je drummer op z'n snare en van die sutiliteiten ga je al weinig meer terughoren. Slapkamerwerk dus.
    heerlijk nuchter antwoord., veel mambojambo dus m.b.t die opamps dus. dank je wel

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Dat is dus de reden dat die chip overal in zit, niet de klankmatige eigenschappen want dat is grotendeels lood om oud ijzer. Het ontwerp / de componenten er omheen zal meer klankbepalend zijn dan het op-ampje.
    dat had ik dus ook gelezen en daarom ook de vraag hier.
    gisteren even kunnen spelen en ook even met die supersat kunnen rommelen.
    dat is toch nog wel even uitzoeken waar ik de voor mij lekkerste afstelling vindt, maar over het algemeen een prachtig geluid en dat met een stagg strat en ceramische pickups ;-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top