Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
Ik weet niet hoe oud dat rijksmonument is (edit: 1920 lees ik nu), maar dan acht ik de kans groot dat het van oorsprong al helemaal geen gas had.
Dan betekent gas eraf naar de oorspronkelijke staat brengen en dat mag toch geen probleem zijn
Nou?? dan zou oorspronkelijke staat een hout of kolen kachel moeten zijn.
De heer Samson, pleitbezorger van het verhogen van de gasprijs ten gunste van elektrisch als pressiemiddel om de woningbezitter te dwingen zaken te veranderen vergeet daarbij een kleine groep.
Monumentale panden met enkels steens buitenmuren, gipsplaten binnen wand, dubbelglas via opdek latten (veel koude bruggen) en HR ketel.
energieklasse D zegt men.
Omdat het een monument is, mag de woningbouw er niet van alles aan veranderen als het door monumentenwacht niet goedgekeurd is.
wij als huurders kunnen daarin ook niets betekenen, want zijn afhankelijk van die beide partijen.
zonnepanelen tasten het uiterlijk aan, echte compleet dubbelglas kozijnen ook ( en zijn niet massaal te maken omdat elke raamopening in de muur toch anders is, dus blijft maatwerk).
door enkelsteen constructie is isoleren van de buitenmuur ook niet mogelijk.
gelukkig is ons energieverbruik in verhouding tot andere 2 persoons huishoudingen laag, maar omdat het sociale huurwoningen zijn zegt dat iets over het inkomen van de bewoners.
als dan de gasprijs drastisch omhoog gaat terwijl de reden daarvan bij ons niet gaat werken is wel wrang