In een 4/4 kun je 3 kwarten over 2 tellen noteren met een 3:2 tuplet. Een hemiola, klinkt lastiger dan het is.

Maar nu hetzelfde idee in 12/8... Drie groepen van elk 6 zestienden (fair enough, het is nog iets trickier, er zitten nog 32ste noten in, die strikt genomen eigenlijk ook nog wat lastiger liggen...) maar, drie groepen van elk 6 zestienden is waar het op neer komt. Die drie groepen (dat levert ook het goede idee voor de frasering op, ipv het als één grote bult noten te zien) worden verdeeld over de laatste 6 achtste noten van de 12/8 maat. Een soort 12/8 hemiola dus.Maar hoe noteer je dat nu netjes? 9:6?

Is er een manier in Guitar Pro om de boog dan daar te krijgen waar ik hem wil? Nu krijg ik nl. twee keer een boog 9:6 en dat vertroebelt het beeld, geeft nl. het idee dat je het als 2 groepen netjes over de puls verdeelt, ipv de 3over2 feel die het moet hebben.

Wanneer kun je eindelijk eens tuplets nesten in dit soort programma's Dan zou het een eitje zijn, en kon ik die 32ste noten ook goed doen. Dat zijn eigenlijk deels nl. triolen..