Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    7 februari 2014
    Locatie
    Velsen
    Berichten
    42

    Standaard Extended speaker 5F1 (Champ) DYI

    Hallo,

    Ik heb een speakercabinet gemaakt voor mijn 5F1 diy amp combo.
    Er zit al een 8 inch Jensen speaker in van 4 ohm. De nieuwe speaker is tevens een Jensen speaker. Alleen is deze 12 inch en 8 ohm. Beide 25 Watt. Nu wil graag dat ik beide speakers tegelijkertijd kan horen. Het liefst maak ik het schakelbaar zodat ik kan kiezen. Speaker 1, speaker 2 of allebei tegelijk. De output trafo heeft drie uitgangen; 3.2, 8 en 16 ohm. De huidige 8 inch speaker hangt aan de 3.2 aansluiting. Ik vraag me af of dat wel goed is. Je zou zeggen dat het 4 ohm moet zijn. Kan ik de andere speaker gewoon aan de 8 ohm draad van de OT hangen? Ik hoop dat iemand mij op gang kan helpen. Alvast mijn dank. Gr, Andre

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Over die 4 Ohm: ik heb een 12" combo-kast gebouwd voor een SF Champ. Die hoort ook 3,2Ω te "zien", maar probeer maar eens zo'n zo'n 12" speaker te vinden... dus dat werd een 4Ω Eminence Patriot Red, White & Blue. Volgens mij is die 0,8Ω verschil niet echt een probleem. Het verschil in dBm in vergelijking met de standaard 8" Oxford speaker is echter wel enorm, en daar ging het me om.

    Ik zou niet én de 4Ω én de 8Ω uitgang tegelijkertijd gebruiken. Daar kun je wel een schakelaar tussen bouwen (risico op verkeerd instellen), of twee jack-ingangen voor maken. In ieder geval nooit zonder aangesloten speaker aanzetten...

    Maar goed, ik ben ook maar een gezellige amateur, dus het bovenstaande is hooguit twee cent waard.
    De ware techneuten alhier zullen mijn mening ongetwijfeld graag nuanceren.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    7 februari 2014
    Locatie
    Velsen
    Berichten
    42

    Standaard

    Bedankt voor je reactie. Ik ben ook een frutselaar hoor. De basisprincipes begin ik door te krijgen.
    De mod mbt de impedancy schakelaar had ik al in gedachten.
    Ik denk er ook aan om de twee speakers in serie te zetten. Totaal is dat dan 12 ohm. Dan zet ik de impedancy schakelaar op de 16 ohm stand. Dan blaas ik volgens mij niets op. Wellicht dat er nog meer tips en tricks komen. een groet

  4. #4

    Standaard

    Samen hebben de speakers een impedantie van 2,7 Ohm. Daarnaast zullen de speakers niet even hard klinken bij eenzelfde belasting.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    7 februari 2014
    Locatie
    Velsen
    Berichten
    42

    Standaard

    thanks. Dus parallel geschakeld is de totale weerstand van 2,7 ohm. Mijn output trafo heeft een aftakking voor 3,7 ohm. Ik vraag me af of ik hier de parallel geschakelde speakers op kan aansluiten. Zonder rookpluimen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Eerlijk gezegd zie ik de meerwaarde niet van het gelijktijdig aansluiten van twee zo sterk verschillende speakers?
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  7. #7
    Member
    Geregistreerd
    7 februari 2014
    Locatie
    Velsen
    Berichten
    42

    Standaard

    tja, dat heet een hobby. Ik ben gewoon benieuwd hoe deze setup klinkt.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Factor twee (tien) eronder kun je ongelijke luidsprekers aansluiten, vraag Frans even.

    edit: 16 ohm cab op 8 ohm, acht ohm cab op 4 ohm uitgang.
    Laatst gewijzigd door tmms; 27 april 2019 om 22:08

  9. #9

    Standaard

    Ik denk dat zo’n aftermarket OT best degelijk is, en er zijn legio versterkers die conform specsheet van buizen een mismatch hebben. Die versterker overleeft dat vast, 6v6 zal het iets harder voor zijn kiezen krijgen. Beide speakers ‘doen’ het.

    Als je toch aan het hobbyen bent; maak een mooie closed back cabinet met die 12”. Dan heb je echt een ander geluid wat de moeite kan zijn.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  10. #10
    Member
    Geregistreerd
    7 februari 2014
    Locatie
    Velsen
    Berichten
    42

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Factor twee (tien) eronder kun je ongelijke luidsprekers aansluiten, vraag Frans even.

    edit: 16 ohm cab op 8 ohm, acht ohm cab op 4 ohm uitgang.
    thx. zo heb ik het ook begrepen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top