Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Defecte speaker

  1. #1

    Standaard Defecte speaker

    Ik denk dat ik mijn 12 inch eminence cannabis rex 8ohm 50 watt speaker opgeblazen heb, hij doet het nog wel maar geeft een raar ratel geluid op de lage snaren, met ik fluke meter meet ik 6 OHM gelijkstroomweerstand, als ik met de hand de speaker cone indrukt gaat de weerstand op eens omhoog,daarna stabiliseerd het weer naar 6 OHM mijn hand er weer los van weer ff hogere weerstand daarna weer 6 OHM, heb alleen laag wattage amps er op aangesloten, Engl gigmaster en een session bluesbaby, heb wel een tijdje bas gepeeld over deze setjes op huiskamer niveau, vrees dat dat niet goed was, misschien speaker spoel breuk ofzo?
    Laatst gewijzigd door ERK; 27 april 2019 om 15:20

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Blokgolf does the job, /paranoia m odus off/

  3. #3

    Standaard

    Wat? Bedoel je

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Oh, niets.
    Sommige mensen vinden het leuk te slopen, bijvoorbeeld een 9V blokje op de speakeringangen te zetten. Slechts een rattekanker spinsel, hoop het niet.

  5. #5

    Standaard

    Werkbank forum toch ?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Neeeh, niet gelijk van het ergste uitgaan.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ERK Bekijk bericht
    Ik denk dat ik mijn 12 inch eminence cannabis rex 8ohm 50 watt speaker opgeblazen heb, hij doet het nog wel maar geeft een raar ratel geluid op de lage snaren, met ik fluke meter meet ik 6 OHM gelijkstroomweerstand, als ik met de hand de speaker cone indrukt gaat de weerstand op eens omhoog,daarna stabiliseerd het weer naar 6 OHM mijn hand er weer los van weer ff hogere weerstand daarna weer 6 OHM, heb alleen laag wattage amps er op aangesloten, Engl gigmaster en een session bluesbaby, heb wel een tijdje bas gepeeld over deze setjes op huiskamer niveau, vrees dat dat niet goed was, misschien speaker spoel breuk ofzo?
    Iets zinniger antwoord misschien:

    Wat je meet met de Fluke meter is de DC-weerstand van de spreekspoel en dat dat lager is dan de nominale impedantie is normaal.

    Dat de meter ineens iets anders aanwijst zodra je de conus indrukt zal komen omdat je dan spanning opwekt. Een luidspreker zet spanning om in beweging, maar dus ook beweging in spanning. Het zal best dat de meter daarop reageert want je meet immers niet alleen DC weerstand meer.

    Als je denkt dat de spreekspoel overbelast is geweest en dus nu aanloopt kun je dat voelen door de conus rondom gelijkmatig (niet scheefduwen door maar een stuk van de rand in te drukken) in te duwen. Hoor je een schrapend geluid of komt de conus zelfs niet meer helemaal terug in de rustpositie dan is ie inderdaad opgeblazen. Je kunt ook even van dichtbij ruiken, een echt verbrande spreekspoel ruikt ook eh ... verbrand.

    Kan de conus vrij bewegen dan is waarschijnlijk de speaker heel en trilt er misschien iets mee in het kabinet.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8

    Standaard

    Heb wat onderzoek gedaan, achter op zit dat geribbelde spul, dat noemen ze rear spider suspension op een YouTube filmpje, als ik daarop druk op bepaalde plaatsen verdwijnt opeens de rattle, ik heb het gehele ding zegmaar gemasseerd en de rattle is nu verdwenen, ik hoop niet dat het terug komt.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Ik moest het opzoeken, ik kende de benaming niet.



    Zoals je ziet zit hier de 'voice coil' ook aan dus door te drukken beïnvloed je de positie.
    Kennelijk loopt deze dan inderdaad aan, maar dat kan meerdere oorzaken hebben naast opgeblazen zijn.

    De conus kan na jaren zijn scheefgezakt door het gewicht van de conus aan de 'surround'. Komt het probleem terug dan kun je overwegen de speaker 180˚ om te draaien zodat het gewicht de andere kant op hangt.

    Kan ook zijn dat de speaker ooit bij transport een opdonder heeft gehad en de korf (het frame waar de magneet aan hangt zeg maar) iets is verbogen, waardoor de voice coil net meer netjes gecentreerd zit. Maar daar is veel kracht voor nodig hoor, dat buigt niet zomaar.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #10

    Standaard

    Heb dus zonet op tdpri forum gelezen de speaker te draaien, heb ik gedaan, rattle is nu dus weg, speaker heeft wel zn 2 jaar werkloos gestaan misschien inderdaad wat verzakt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top