Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard Telecaster/stracocaster neck aanpassen

    Beste,

    Ik heb een vraagje over het vervangen of zelf maken van een hals, de huidige hals vind ik zelf wat aan de dikke kant en lompe vorm, en wil daarom graag de hals vervangen door een smaller (D-vorm) en misschien een iets korter mensuur. Hoe gaat het geluid hiervan veranderen? Houtsoort blijft hetzelfde. Hebben andere mensen hiermee ervaringen? Kon het niet zo snel vinden in via de zoekfunctie.

    Alvast bedankt

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Warrige vraag.
    Je hebt het over tele/strat neck maar daar zit verschil in, een tele neck past niet op een strat.
    Wat betreft mensuur, als je de brug graag wil verplaatsten is dat zeker een optie.
    dus, be specific.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Wat betreft mensuur, als je de brug graag wil verplaatsten is dat zeker een optie.
    Valt wel mee, Warmoth heeft bijvoorbeeld conversion necks om oa een tele naar 24 3/4" te brengen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Ok, geen probleem dus, schroef er maar wat op!
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.650

    Standaard

    zou mooi zijn als je wat specifieker kan zijn over wat je nu hebt en wat je daar niet aan bevalt.
    alles heeft invloed, ik noem er een paar.

    een bekende gitaar reparateur vergelijkt de mensuur van een strat als een professioneel koor , de short scale zoals een LP als een goed geoefende a capella groep.
    misschien niet de beste uitleg, maar verwoord dat de snaarlengte en dus spanning de sound verandert.
    sommigen vangen dit op door dikkere snaren, wat je dan weer meer output oplevert omdat er dikker magnetisch materiaal boven de magneten heen en weer trillen.
    dus er zullen dingen veranderen, de vorm van de hals, D of C zal naar mijn idee niet veel veranderen
    misschien zou je zelfs de achterkant van de hals dunner/platter kunnen schuren, maar daar loop je het risico dat je misschien te ver gaat.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Wat betreft mensuur, als je de brug graag wil verplaatsten is dat zeker een optie.
    dus, be specific.
    Hier zou ik dus wel rekening mee houden. Uiteindelijk moet de twaalfde fret wel midden tussen de topkam en brug(zadels) uitkomen met bij de brug nog ruimte om per snaar te intoneren. Zomaar een hals met andere mensuur erop schroeven lijkt mij niet goed gaan, tenzij je een heel groot stelbereik van de zadels hebt.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ok, geen probleem dus, schroef er maar wat op!
    Leesbril niet op, pepe?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Haha.. euh....
    Mensuur veranderen is behoorlijk tricky en zal vaak voor problemen zorgen vandaar mijn be specific.
    Dat er een bedrijfje ergens in Amerika bestaat die voor SOMMIGE bodies een EIGEN conversie neck ontwikkelt heeft, true, ok
    dat alleen al zegt al genoeg over het problematische er van
    maar dan zeggen, ach...valt wel mee..
    als we elkaar op een kinderachtige manier vliegen gaan afvangen ben ik weg, geen tijd voor
    Laatst gewijzigd door Pepe; 27 april 2019 om 17:54
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Hahaha....bedrijfje....??
    Ik weet niet wat je probeert te zeggen, maar jij kwam toch met "brug verplaatsen" op de proppen?
    Het is allemaal geen rocketscience.
    Natuurlijk moet je goed kijken naar wat je koopt en of dat compatibel is (warmoth heeft overigens necks voor strat en tele pockets), dat lijkt me een open deur, maar ik zou dat prefereren boven jouw brugverplaatsing, en een dergelijke 1 op 1 overzetting die je ook nog ongedaan kunt maken zonder blijvend zichtbare verbouwingen aan je gitaar vind ik meevallen ja.
    Wat er nou precies kinderachtig is weet ik niet.

  10. #10

    Standaard

    Ik heb momenteel een telecaster en snap dat er geen strato neck op past, maar zit momenteel te kijken naar stratocasters. Het is dus blijkbaar wat lastiger om een hals te veranderen..dan ik dacht. Het liefst wil ik een 24,75" mensuur met een een wat dunner hals. Maar als dit het geluid (bekende twang) van een strac gaat vervangen kan ik misschien zoeken naar wat anders.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top