Ik ben een Vox mens. Ik hou van het typische Vox geluid en ofschoon ik best hele goede versterkers kan verzinnen kom ik toch altijd uit bij Vox.

Dit begon toen ik op advies van een vriend (ik had er zelf geen verstand van) op mijn 16de een ouwe 3de, of 4de handse AC30TB kocht. Daarna heb ik van alles geprobeerd, vaak ook icm die ouwe Vox. Uiteindelijk besloot ik er een nieuwe bij te kopen toen Vox ineens met de Chinese AC30CC kwam (die met 80 dipswitches).
Op mijn 46ste werden mijn beide AC30's gejat. Een jaar later kreeg ik een nieuwe AC15. Uiteraard superblij mee, maar het had toch even tijd nodig om te wennen. Ik vond het een stap terug. Vooral omdat ik het geluid van mijn ouwe AC30 nog zo in mijn kop had zitten.
Inmiddels heb ik dat achter me gelaten, hoewel het nog steeds zeer doet, maar ik ben ondertussen ook enorm van de AC15 gaan houden. Niks luxe, gewoon een standaard modelletje met een Celestion Greenback speaker (rood tolex, dat dan weer wel ), maar geen HW versie of of zo. Prima ding. En eerlijk gezegd kan ik me voor dat geld echt niets beters voorstellen. Ik bedoel, als het Vox geluid je geluid is...., dan word je niet blijer van een Fender Blues Junior, om maar even een open deur in te trappen.

Eén probleem. Ik vind het ding perfect, maar zelfs als ik 'm amper open heb staan (eindtrapje op 4,5/5 en voorversterkertje op 2) dan kijkt een deel van mijn huidige bandje me vies aan en staat met hun vingers in de tere oortjes. En zelfs bij de kleinere optredentjes krijg ik dezelfde reacties op hetzelfde volume.
En het is inmiddels een principeding geworden. Ik wil maar twee dingen: een goed geluid en een goede balans. De versterker heeft twee punten waarop hij duidelijk lekkerder gaat klinken zodra ik daarboven kom en minder zodra ik daaronder kom. Dat tweede (en hardste) punt heb ik maar gelaten voor wat het is. Is ook echt wel serieus flink luid. Maar dat eerste punt, daar wéiger ik gewoon onder te gaan zitten. Ik verrek het! Ten eerste gaat het enorm ten koste van de kwaliteit van het geluid (zij horen dat niet, maar dat is weer een hele andere ergernis ), ten tweede vind ik er echt geen kloten aan om op zo'n laag volume te spelen (dat voelt als 'je mag best neuken, maar dan alleen in de harige arie van een bejaarde man'), en ten derde kom ik op een lager volume echt op een punt dat ik vrees dat de balans volledig doorslaat naar het alles overstemmende volume van de drummer.
Hierdoor maak ik op dit moment geen vrienden binnen de band (binnen díe band, anderen hebben er aanzienlijk minder moeite mee).

Maar nu, nog maar een dag of 5 geleden, kom ik bij toeval een filmpje tegen over de nieuwe Vox AC10c1. Ik kende wel de oude AC10, maar die werd al ruim 50 jaar niet meer gemaakt. Een RI leek me onwaarschijnlijk, al was het maar vanwege het uiterlijk. Mijn nieuwsgierigheid was echter gewekt, al had ik er weinig fiducie in dat het daadwerkelijk iets lolligs zou zijn. Ik zag veel beren op de weg, maar ik ben toch maar eens YouTube op gedoken.
Wat blijkt? Los van enkele minder gelukkig klinkende demovideo's zijn er genoeg te vinden waarop je echt een heel erg fijn klinkende versterker hoort. I.c.m. single coil gitaren was ik er iets minder over te spreken, maar humbuckertjes doen het er fantastisch op. Vier buisjes in totaal, de voicing van een TB kanaal, een 10" Celestion speakertje, een prettige (zij het erg overdreven snel teveel aanwezige) reverb, een prachtig jazz-achtig, warm clean, een heerlijke overdrive (je wordt hierin wel overgegeven aan de smaak van de demonstrator) en een volume dat genoeg SCHIJNT te zijn voor kleine kroegoptredens en repetities. Klein genoeg om een toiletconcert mee te doen en dan is het ding ook nog spotgoedkoop.
Ja, het formaat komt wat koddig over. Vooral daar het ding op foto's dezelfde volwassen uitstraling heeft van een AC15, of een AC30.

Maar nu?
Ik overweeg 'm. Op de langere termijn weliswaar, maar waarom niet?
Wel, waarom niet? Ik denk dat het niet aan de klank zal liggen. Als de buizen en het speakertje flink zullen moeten werken, dan heb ik daar wel vertrouwen in. Maar zou ik hiermee kunnen opboksen tegen een drummer? Kijk, ik had het bij de AC15 over het eerste punt waarboven de versterker lekker gaat klinken. Ik wil daar niet onder vanwege het geluid. Maar qua volume trekt ie het voor mijn gevoel nog net. Als ik met de AC10 op dat volumeniveau kan komen, terwijl het beestje flink aan de bak moet, zonder dat ie daarmee teveel opbreekt (dat heeft dan weer te maken met de manier waarop ik mijn pedalen wens te gebruiken), dan zou de AC10 wel eens de ideale versterker kunnen zijn voor repetities en kleinere kroegoptredentjes. Anders heb ik er niet veel aan. Ja, met een 4x12 eronder, maar dan schiet ik mijn doel volledig voorbij.

Wie kan mij iets vertellen over deze versterker? Ervaringen? Meningen? Wie heeft 'm getest?

Mijn dank is groot