Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 47
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard De 'nieuwe' Vox AC10-c1

    Ik ben een Vox mens. Ik hou van het typische Vox geluid en ofschoon ik best hele goede versterkers kan verzinnen kom ik toch altijd uit bij Vox.

    Dit begon toen ik op advies van een vriend (ik had er zelf geen verstand van) op mijn 16de een ouwe 3de, of 4de handse AC30TB kocht. Daarna heb ik van alles geprobeerd, vaak ook icm die ouwe Vox. Uiteindelijk besloot ik er een nieuwe bij te kopen toen Vox ineens met de Chinese AC30CC kwam (die met 80 dipswitches).
    Op mijn 46ste werden mijn beide AC30's gejat. Een jaar later kreeg ik een nieuwe AC15. Uiteraard superblij mee, maar het had toch even tijd nodig om te wennen. Ik vond het een stap terug. Vooral omdat ik het geluid van mijn ouwe AC30 nog zo in mijn kop had zitten.
    Inmiddels heb ik dat achter me gelaten, hoewel het nog steeds zeer doet, maar ik ben ondertussen ook enorm van de AC15 gaan houden. Niks luxe, gewoon een standaard modelletje met een Celestion Greenback speaker (rood tolex, dat dan weer wel ), maar geen HW versie of of zo. Prima ding. En eerlijk gezegd kan ik me voor dat geld echt niets beters voorstellen. Ik bedoel, als het Vox geluid je geluid is...., dan word je niet blijer van een Fender Blues Junior, om maar even een open deur in te trappen.

    Eén probleem. Ik vind het ding perfect, maar zelfs als ik 'm amper open heb staan (eindtrapje op 4,5/5 en voorversterkertje op 2) dan kijkt een deel van mijn huidige bandje me vies aan en staat met hun vingers in de tere oortjes. En zelfs bij de kleinere optredentjes krijg ik dezelfde reacties op hetzelfde volume.
    En het is inmiddels een principeding geworden. Ik wil maar twee dingen: een goed geluid en een goede balans. De versterker heeft twee punten waarop hij duidelijk lekkerder gaat klinken zodra ik daarboven kom en minder zodra ik daaronder kom. Dat tweede (en hardste) punt heb ik maar gelaten voor wat het is. Is ook echt wel serieus flink luid. Maar dat eerste punt, daar wéiger ik gewoon onder te gaan zitten. Ik verrek het! Ten eerste gaat het enorm ten koste van de kwaliteit van het geluid (zij horen dat niet, maar dat is weer een hele andere ergernis ), ten tweede vind ik er echt geen kloten aan om op zo'n laag volume te spelen (dat voelt als 'je mag best neuken, maar dan alleen in de harige arie van een bejaarde man'), en ten derde kom ik op een lager volume echt op een punt dat ik vrees dat de balans volledig doorslaat naar het alles overstemmende volume van de drummer.
    Hierdoor maak ik op dit moment geen vrienden binnen de band (binnen díe band, anderen hebben er aanzienlijk minder moeite mee).

    Maar nu, nog maar een dag of 5 geleden, kom ik bij toeval een filmpje tegen over de nieuwe Vox AC10c1. Ik kende wel de oude AC10, maar die werd al ruim 50 jaar niet meer gemaakt. Een RI leek me onwaarschijnlijk, al was het maar vanwege het uiterlijk. Mijn nieuwsgierigheid was echter gewekt, al had ik er weinig fiducie in dat het daadwerkelijk iets lolligs zou zijn. Ik zag veel beren op de weg, maar ik ben toch maar eens YouTube op gedoken.
    Wat blijkt? Los van enkele minder gelukkig klinkende demovideo's zijn er genoeg te vinden waarop je echt een heel erg fijn klinkende versterker hoort. I.c.m. single coil gitaren was ik er iets minder over te spreken, maar humbuckertjes doen het er fantastisch op. Vier buisjes in totaal, de voicing van een TB kanaal, een 10" Celestion speakertje, een prettige (zij het erg overdreven snel teveel aanwezige) reverb, een prachtig jazz-achtig, warm clean, een heerlijke overdrive (je wordt hierin wel overgegeven aan de smaak van de demonstrator) en een volume dat genoeg SCHIJNT te zijn voor kleine kroegoptredens en repetities. Klein genoeg om een toiletconcert mee te doen en dan is het ding ook nog spotgoedkoop.
    Ja, het formaat komt wat koddig over. Vooral daar het ding op foto's dezelfde volwassen uitstraling heeft van een AC15, of een AC30.

    Maar nu?
    Ik overweeg 'm. Op de langere termijn weliswaar, maar waarom niet?
    Wel, waarom niet? Ik denk dat het niet aan de klank zal liggen. Als de buizen en het speakertje flink zullen moeten werken, dan heb ik daar wel vertrouwen in. Maar zou ik hiermee kunnen opboksen tegen een drummer? Kijk, ik had het bij de AC15 over het eerste punt waarboven de versterker lekker gaat klinken. Ik wil daar niet onder vanwege het geluid. Maar qua volume trekt ie het voor mijn gevoel nog net. Als ik met de AC10 op dat volumeniveau kan komen, terwijl het beestje flink aan de bak moet, zonder dat ie daarmee teveel opbreekt (dat heeft dan weer te maken met de manier waarop ik mijn pedalen wens te gebruiken), dan zou de AC10 wel eens de ideale versterker kunnen zijn voor repetities en kleinere kroegoptredentjes. Anders heb ik er niet veel aan. Ja, met een 4x12 eronder, maar dan schiet ik mijn doel volledig voorbij.

    Wie kan mij iets vertellen over deze versterker? Ervaringen? Meningen? Wie heeft 'm getest?

    Mijn dank is groot
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic Bekijk bericht
    Eén probleem. Ik vind het ding perfect, maar zelfs als ik 'm amper open heb staan (eindtrapje op 4,5/5 en voorversterkertje op 2) dan kijkt een deel van mijn huidige bandje me vies aan en staat met hun vingers in de tere oortjes. En zelfs bij de kleinere optredentjes krijg ik dezelfde reacties op hetzelfde volume.
    Misschien moet je andere personen overwegen ipv een andere versterker.
    Er vanuit gaand dat de balans door neutrale personen wel als ok wordt ervaren: de groep zeikerds blijkt in verdacht veel gevallen zingende vrouwen te betreffen is mijn ervaring. Klagen over gitaarvolume, en als de drums invallen klagen dat ze de gitaar niet meer horen.
    Ik vraag me weleens af of hun gehoor misschien anders werkt of zo.

    Omdat mijn bandje op zijn gat ligt (waarmee ik met twee 4x12's speelde) heb ik laatst met wat andere lui mee gerepeteerd, die vinden 4x12's maar eng. En die drummer was een aaierd, dus het ging zowat zachter als wanneer ik thuis verstrekt speel.
    Ik heb me toen wel afgevragen, en vraag het me nog steeds af, of dat soort volumes niet gewoon het punt zijn dat je tegenwoordig veel beter af bent met modelling.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    Daar wordt wel een punt aangesneden. Ik herken de eigenschappen van de VOX en is ook mijn favo versterker. Maar de AC15 live op de buhne redt het maar net. Ik zou mss ook eens overwegen om de AC15 te houden.

    Kan je de amp tijdens repetities niet van de klagers wegdraaien? Of er een gitaarkoffer voor zetten of zo....


    Verzonden vanaf mijn mobiele telefoon met Tapatalkpoeder
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Heb toevallig net een stukje filmpje van jullie band live bekeken en het viel me op dat de dames gewoon op huiskamer-volume lijken te zingen. Geen wonder dat alles snel te hard staat dan.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    Daar wordt wel een punt aangesneden. Ik herken de eigenschappen van de VOX en is ook mijn favo versterker. Maar de AC15 live op de buhne redt het maar net. Ik zou mss ook eens overwegen om de AC15 te houden.

    Kan je de amp tijdens repetities niet van de klagers wegdraaien? Of er een gitaarkoffer voor zetten of zo....
    In de meeste situaties zou ik me prima kunnen redden met de AC15. Voor de echt grote podia (de feesttenten en zo) zou het mogelijk lastig worden, ofschoon ik in luidere tijden ook wel eens gespeeld heb met een gastgitarist voor wie de AC15 zijn 'weapon of choice' was. Ook in feesttenten en ook met zijn eigen band (zelfde circuit). Dus over het volume van de AC15 maak ik me niet druk. Niet in de laatste plaats omdat ik niet de illusie heb om ooit nog eens op dergelijke grote podia te staan.

    De amp wegdraaien doe ik al. En niet eens zo'n klein beetje. Het ding staat iets verder dan haaks op de zang. Vandaar ook dat ik me afvraag of de AC10 geen serieus alternatief zou kunnen zijn.



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Heb toevallig net een stukje filmpje van jullie band live bekeken en het viel me op dat de dames gewoon op huiskamer-volume lijken te zingen. Geen wonder dat alles snel te hard staat dan.
    Afgelopen woensdag tot mijn eigen verbazing erachter gekomen dat dat ook zo is! We repeteerden zonder hen (beide last van de keel). Op een gegeven moment werd er een microfoon voor mijn snufferd gezet. Ik deed niet eens mijn best om hard te zingen, maar ik schrok van het volume. Ik kwam met het grootste gemak over het bandvolume heen. Deed ik niks geks! Ik vond het altijd al wat vreemd dat de 'schuif' op mijn zang altijd op ongeveer de helft stond van die van hen. Nu snap ik waarom.
    Maar ja, je kunt op deze leeftijd ook niet verwachten dat ze ineens tweemaal zo hard kunnen zingen. Zijn noemen dat 'techniek'. Ik vrees dat ze gelijk hebben.
    Het is een bron van ergernis, maar ik probeer ze nu juist tegemoet te komen. Het is ook niet mijn bedoeling hen te bashen.

    Maar goed, de AC10 dus. Kan ik daarmee zacht genoeg zonder dat het ten koste gaat van de 'oomph'?
    Iemand?
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    De Vox AC10 heb ik gehad. Prachtig mooi geluid maar in de eerste zat een irritant rammeltje wat ik er niet uit kon krijgen. Later heb ik de tweede gekocht. Zelfde verhaal. Jammer dat het prachtig mooie geluid verkloot werd door die irritante rammel. Het leek uit de speaker te komen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 december 2012
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    703

    Standaard

    ik heb, toen ik vorig jaar een nieuwe AC 15 kocht, eerst even op de AC 1o gespeeld. Was prima geluid, zelfs uiterlijk verraad niets. Maar heb hem niet echt op vol geprobeerd. Ik heb met die 15 nooit gezeik, maar de rest speelt ook aardig hard. Naast die AC 15 heb ik ook sinds kort een AC 30 S1 voor bij mijn andere band. De 15 gaat nog net, die 30 is echt veuls te hard in bandavondje. Ik zit sterk te denken(en misschien ook iets voor jou) om er een loadbox voor te zetten.
    If it ain't got purple it ain't got music.

    Bands: purplejohn.wix.com/fabfive
    www.10AM.nl

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Mwoah...., ik heb er nog eens goed over nagedacht. Je ziet iets en je raakt onder de indruk en wellicht is het de oplossing voor een probleem en dus overweeg je de mogelijkheid om ervoor te gaan. Maar los van het feit dat ik van mijn AC15 ampie ben gaan houden, ben ik sterk van mening (zeker na een optredentje gisternacht) dat ik op zoek ben naar de oplossing voor een probleem dat niet bestaat.

    Gisternacht. Mijn beurt om even te soundchecken. Ik had mijn versterkertje op mijn zachtst gezet en zo gericht dat de personen die er het meest last van zeggen te hebben er zo min mogelijk last van hadden. Maar mijn geluid is bewust aan de felle zijde. Versterker staat achter me op een stoel en ik zat er op mijn krukkie vlak voor. Ging ook niet anders, de ruimte was te krap om iets anders te proberen, anders had ik 'm iets anders gericht, zodat alleen ik 'm nog had kunnen horen (wat me overigens een zeer onwenselijke situatie lijkt voor de overige bandleden, maar dit terzijde). Het geluid blies grotendeels onder mijn oortjes door, dus voor mij was het in mijn uppie, dus zonder meespelen van mijn collega's, eigenlijk al veel te zacht. Kantelen ging ook niet, geloof me, dit was de beste optie. Maar terwijl ik daar even zit te soundchecken staan de personen die er het meest last van zeggen te hebben precies in de baan van mijn versterker en met hun oortjes precies op dezelfde hoogte (en dat is niet op het podium). Boze blikken en de bekende vingers in de oren vielen mij andermaal ten deel.
    Inmiddels had ik allang gezien wat zij zelf ook hadden kunnen zien, namelijk dat hun oortjes, wanneer ze op het podium staan, ver boven de mijne uit zouden steken. Mijn geluid zouden ze amper gaan horen. Ik had ook gezien dat het met het PA'tje en de monitor speakers wel snor zat. Ik deed dus wat ik feitelijk altijd pleeg te doen, ik negeerde het geklaag.
    Toen we met de hele band tegelijk stonden te soundchecken was het dan ook al snel duidelijk dat ik de laatste was wiens volume een probleem kon zijn. De geluidstechnicus moest me er zelfs extra bovenuit tillen.

    Eens temeer is gebleken dat mijn volume helemaal geen serieus probleem is, of het moet zijn dat ik niet goed genoeg te horen ben. Want bij eerdere optredens is regelmatig voorgekomen dat mijn gitaarspel de reddende boei had kunnen zijn, als het een en ander in de soep liep, ware het niet dat de geluidstechnicus was opgedragen door de personen die het meeste last van mij zeggen te hebben, mijn geluid vooral niet over de monitoren terug te laten komen. Even kijken kan ook helpen, maar zelfs dat is geen vanzelfsprekendheid.
    Het probleem zit 'm er in dat ik in het verleden iets te vaak heb geroepen dat ik het liefst kanonhard speel en dat ik dat in het verleden ook altijd deed. Daar is niets aan gelogen, maar hierdoor is het beeld ontstaan dat ik alleen maar aan mijn eigen volumefetisj denk en dat het me niet interesseert of het de balans verstoort of niet. Terwijl dit pertinent niet waar is.
    En ja, als niemand speelt en ik test even mijn sologeluidje, dan is dat niet per sé iets prettigs om aan blootgesteld te worden. Maar als het hele bandje tegelijk speelt, dan is alles in balans.

    Gisternacht hebben we een donders leuk optredentje gegeven en iedereen was enthousiast, ook de personen die het meeste last van me zeggen te hebben. Gelukkig maakt dat het voor mij waard om door te gaan. En die AC15, dat is een blijvertje. De volgende keer mag ie iets harder, maar verder is het prima.
    En die AC10? Lijkt me nog steeds een hele leuke versterker, maar voor dat geld, wat voor mij nog altijd een hele kluif is, weet ik nog wel andere dingen te verzinnen die mijn prioriteit hebben.

    Ik heb overigens een ouwe, maar zeer goede Koch loadbox. Zit in een Crate amp. En daar ben ik zeer mee in mijn nopjes. Is geweldig om op halve kracht te spelen, of op slechts 25%, maar dan houdt het ook een keer op. Uiteindelijk gaat het om volume (duh), maar als ik niet meer te horen ben, dan ga ik liever iets anders doen. En als mijn milde volume als hoogst irritant en te luid ervaren wordt, dan ben ik niet de juiste persoon voor de klus. Zo eenvoudig is het dan ook wel weer.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    Goed om te lezen dat je de AC15 gewoon houdt!

    Heb je al eens een beamblocker geprobeerd? Dan ben je voor altijd af van dat het geblaas onder je door gaat.

    De beamblocker heb ik als een van de beste aanschaf ooit gaan beschouwen. Ik hoor mijzelf veel beter op t podium nu.


    Verzonden vanaf mijn mobiele telefoon met Tapatalkpoeder
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 december 2012
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    703

    Standaard

    Herkenbaar hoor. Het ligt vaak idd ook aan ingesleten overtuigingen. Als wij live spelen hoor ik altijd één van de backingdames achteraf klagen "Bij Return to fantasy kon ik mezelf weer helemaal niet horen. Wat een kakafonie, alles stond veel te hard". Bij de rest van de nrs. had ze daar dan schijnbaar geen last van. Lamalullen denk ik dan maar weer... Bij ons zijn het vaak alleen de non-muzikanten die klagen. Je zou er bijna een topic aan wagen.
    If it ain't got purple it ain't got music.

    Bands: purplejohn.wix.com/fabfive
    www.10AM.nl

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top