Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23
  1. #1

    Standaard Maatsoorten t.b.v. eigen werk

    Hallo,

    Bij de queste naar meer theoretische kennis loop ik nog wel eens tegen een vraag aan waar ik op het www geen duidelijk antwoord voor lijk te vinden.
    De volgende is er zo een, wellicht kan iemand hier verheldering verschaffen.
    Indien ik eigen werk in noten wil noteren, hoe bepaal ik dan de maatsoort(en)?
    Met name het verschil tussen 2/4 vs. 4/4 en 3/8 vs. 6/8 zorgt voor verwarring.
    Gaat het hier dan puur om het tempo (snelheid) van het stuk en zo ja waar ligt dan het kantelpunt?

  2. #2

    Standaard

    2/4 tov 4/4 kan ik me voorstellen. Pop en rock, ga er maar vanuit dat het 4/4 is.

    2/4 zou 1 2 1 2 1 2 1 2 zijn met (doorgaans) een accent op de 1
    4/4 zou 1 2 3 4 zijn met doorgaans een accent op de 1, en een net iets ander accent op de 3. Funk, rock en pop meestal sterker op de 1, een typische reggae heeft dan vaak vrijwel niets op de 1 en een sterk accent op de 3. Maar dat is dan weer met een shuffle feel, of eigenlijk 12/8

    3/8 vs 6/8 bedoel je niet 3/4 ipv 3/8 Dat laatste kom je eigenlijk zelden tegen. Alweer, pop rock en jazz.... geen 3/8 6/8 en 12/8 wel
    3/4 = 1+2+3+ De echte walz
    6/8 = 1 e me 2 e te Denk aan jazzwaltzjes ala Someday my prince will come, of Bluesette

  3. #3

    Standaard

    Bij opschrijven is het belangrijkste dat je het zo opschrijft dat de bedoeling duidelijk is. Let er dus ook op dat de vlaggen in groepen zijn verdeeld die je wilt horen.

    Dus als je 3 3 +2 achtse noten wilt horen in je 44 maat, verbind dan ook 3 achtsten weer 3 achtsten, en dan 2 achtsten. Wat ook fijn is, is als alles goed te relateren is aan de puls van de muziek.Soms leest het fijner als je twee noten aan elkaar verbindt, ipv een enkele nootwaarde te gebruiken.

    Beste tip, ga veel partijen lezen, zodat je merkt wat je wel en niet vindt werken. Je hoeft ze niet gelijk allemaal op performance nivo in te studeren. Juist niet eigenlijk. Lezen, dat is 1 of 2 keer erdoorheen gaan, niet de boel half uit je hoofd leren.

  4. #4

    Standaard

    Dank voor je input.
    Ik bedoel eigenlijk voor wat betreft 2/4 vs 4/4 en 3/8 vs 6/8; even abstract bekeken of je bij de kwartnoten nou tot 2 telt of tot 4, en bij de achtsten of je nou tot 3 of 6 telt dat maakt toch geen verschil? Wordt het verschil dan gemaakt door de accenten? Maar wat als een deel nou gewoon accentloos bedoeld is?

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Bij 3/4 en 6/8 is het ook een kwestie van voorkeur bij het uitschrijven van een nummer. Ik heb twee boeken van het album Ziggy stardust van Bowie waarbij in het ene boek het nummer Five Years staat uitgeschreven in 3/4 en in het andere boek in 6/8.

    Bij de transcriptie in 3/4 is het aantal maten verdubbeld. Dat is logisch omdat bij de transcriptie in 3/4 er 3 tellen in een maat zitten en bij de transcriptie in 6/8 zes tellen in een maat. En bij de transcriptie in 3/4 heeft een kwart noot dezelfde duur als een achtste noot bij de transcriptie in 6/8.
    Laatst gewijzigd door Brad; 21 januari 2019 om 12:59

  6. #6

    Standaard

    Bedankt Brad. Blijkbaar is er sprake van willekeur/voorkeur :-)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.454

    Standaard

    In script is alles terug te herleiden naar enen en nullen, in muziek naar 2en en 3en.
    Mars of Wals, zei mijn vadertje.
    Maar in combinaties is alles facultatief wat een ander woord is dat je zelf mag kiezen. Tel je tot 2, 4, 6 of 8?
    Wat jij wil.
    Het is wel zo, je maatsoort bepaalt waar je accenten komen dus DAAR zou ik van uitgaan.
    Voor een drummer is die materie logischer dan een gitarist, gitaristen fietsen daar vaak dwars door heen omdat die drummer de accenten al geeft.
    Dus mijn tip van de dag, drum het stuk denkbeeldig als je de maatsoort gaat bepalen.
    Hoeft niet maar dat helpt mij.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 21 januari 2019 om 14:53
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8

    Standaard

    Dank Pepe, dat is wat ik dus ook lees in theorieboeken, dat de maatkeuze mede bepaald wordt door de accentlegging.
    Als gitarist heb je daar wat minder aansluiting bij omdat er van accenten niet echt sprake is.
    Maar het is een hele goede tip, dank daarvoor.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Denk ook aan de teksten. Doorgaans krijgt een lettergreep 1/8ste noot. Stamt nog uit het klassieke tijdperk. Bij liedzinnen die bestaan uit een voorzin en een nazin die elk een opbouw en afbouw hebben leidt dat al snel tot een indeling van 2 maten per regel, 4 maten per zin en 8 maten per coupletje.

    What would you think if I / sang out of tune, would you / stand up and walk out on / me?

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schrevel Bekijk bericht
    Denk ook aan de teksten. Doorgaans krijgt een lettergreep 1/8ste noot.
    Dank voor je input. Hier ga ik vooraleerst gelukkig geen last mee krijgen aangezien het om instrumentale muziek gaat :-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top