Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 42
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard The Quest for tone, hoe kom ik in de buurt van die sound?

    ontstaan vanuit mijn reactie een opmerking van Vulvasonic over pedaal keuze stress.
    nou meer de stress dat ik een geluid mooi vindt en niet weet hoe ik daar met mijn simpele setup kan komen.

    je luistert dan naar wat video's met allerlei pedalen maar waar het denk ik mank gaat is dat ik maar een gewone fenderachtige solid state copie heb en waarschijnlijk met booster,overdrives en distortions toch ook heel erg afhangt wat er na die pedalen komt.

    nu ik er over nadenk, misschien zou het een leuke sticky topic opleveren met advies over hoe je een bepaalde sound benadert?
    hoeveel kennis is hier wel niet om anderen in de goede richting te wijzen?
    ik hoor bijvoorbeeld vaak het verschil niet tussen een overdrive of distortion, distortion/fuzz
    tis maar een idee
    wil daar wel een voorbeeld van geven.
    neem de solo sound van clapton in foreverman
    https://youtu.be/0gDvR1sZ6I4?t=167

    of deze, naar mijn idee prachtige uitvoering van pretending door Bonamassa.
    https://youtu.be/6Yht1A-8Q8w?t=1809

    ik hoor daar een meer smooth leadsound dan die van foreverman die meer grit heeft. (tenminste dat denk ik te horen)

    nu is natuurlijk de optie om voor de sky is the limit te gaan, maar hoe kom je in de buurt without busting the bank?
    in mijn geval is de basis een evans solid state met een fenderachtig clean die uit zichzelf niet snel over de rooie gaat, en ik ben bezig met de DIY pedaaltjes van de mad prof. amber overdrive en de Freekish Blues Alpha Drive

    wie weet kan dit een leuke actieve topic worden die behalve meedenken ook uitnodigt nieuwe dingen te gaan proberen

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2004
    Locatie
    Dendermonde Belgie
    Berichten
    254

    Standaard

    Ik heb een Carl Martin plexi tone en een Keeley Compressor plus ervoor. Ik hoor in Bonamassa zijn geluid precies toch ook een beetje het snappy van een compressor, als ik mij niet vergis. Ik vind zijn geluid op zich ook niet zo speciaal. Is makkelijk te verkrijgen, denk ik. Ook rekening houden, dat als je enkel het geluid van de gitaar te horen zou krijgen het wel eens zou kunnen tegenvallen. Klinkt meestal een stuk minder dan in een mix met een band of op cd.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Ik denk dat dat laatste erg vaak voorkomt en erg is dat ook niet want de muziek wordt gespeeld met een band en de gitaarsound staat in functie daarvan...
    Goed voorbeeld zijn vb. The Byrds . Als je de gitaarsound van Roger Mcguinn op zich hoort is die wel erg "pinnig/scherp/schel" maar in context werkt het wel prima ...
    Maar goed ik dwaal af van Bonamassa...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    De solo’s die ts noemt zijn vaak sounds die je met het overstuurde kanaal van een amp en hals element plus tone knop 50% dicht je een heel eind komt. Het handelsmerk van Clapton.

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    @ Dennis.hermans

    Ik heb vandaag een opname gehoord van You make loving fun van Fleetwood Mac waarbij de gitaarpartij is geïsoleerd. Als je het zo droog hoort dan klinkt het een stuk rauwer en scheller dan in de mix. Een beetje hetzelfde wat jij hier beschrijft met betrekking tot Roger Mcguinn.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2004
    Locatie
    Dendermonde Belgie
    Berichten
    254

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    @ Dennis.hermans

    Ik heb vandaag een opname gehoord van You make loving fun van Fleetwood Mac waarbij de gitaarpartij is geïsoleerd. Als je het zo droog hoort dan klinkt het een stuk rauwer en scheller dan in de mix. Een beetje hetzelfde wat jij hier beschrijft met betrekking tot Roger Mcguinn.
    Inderdaad, de sound die je zoekt is meestal niet de sound die je zoekt. Raar maar waar ;-)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard

    Ik ben na bijna 40 jaar zover dat ik een Epi LP van 150 euro inprik in een Avid 11Rack modeling preamp en dan hup de Apple in. Beetje prutsen aan de preset en dan gaan met die banaan. Verder is het het gewoon een kwestie van veel oefenen. Het zit hem meer in de speeltechniek.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    In de Clapton-vid hoor je niet het halselement, maar het brugelement, tenminste als de beelden matchen met de sound. Ik denk dat hij de in zijn gitaar ingebouwde booster aan heeft staan. Ik hoor een zingende tweed tone met toch nog redelijk wat bite. Ik gok dat hij er veel mids in heeft gedraaid en de treble niet al te hoog heeft staan. Hoeveel bite of smoothness de strat levert, regel je vervolgens met de volume- en toneknoppen. Een tweedamp kun je erg goed met je gitaar 'sturen'.

    De Bonamassa-tone is minder spannend. Amp instellen op een vette crunch en een booster ervoor.

    Met een overdrivepedaal en een booster kom je een heel eind denk ik, ook op een solid state amp.
    Laatst gewijzigd door telerocker; 22 april 2019 om 17:53
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Ik weet dat een heel groot deel van de sound uit de gitarist zelf komt, maar toch zijn bepaalde dingen wel een basis.
    zo had ik een vox pathfinder 15. clean heel sterk en krachtig maar overstuurd vond ik hem te korrelig/gritty
    misschien zijn de gitaargeluiden die ik benoem niet bijzonder, maar ik houd van een romige ronde oversturing met hier en daar wat venijn.

    mijn vox tonelab st heeft wel mogelijkheden, maar de daarop geprogrammeerde overdrive distortions hebben maar 1 instel knop.
    ik kom er achter dat dat eigenlijk te weinig ruimte geeft om te tweaken

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Je hebt dus twee transistorversterkers (Evans en Vox), je hebt een Vox Tonelab ST en wat voor gitaar heb je?
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top