Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    31 maart 2010
    Locatie
    Rocktown (Keistad)
    Berichten
    94

    Standaard Telecaster met groooooot gat in de transparante Poly lak. Waarmee vullen?

    Ik heb een tweedehands Fender Elite Thinline Telecaster met transparante Polyurethaanlak gekocht met een grote buts aan de achterkant op de rand. 1x2cm lak eruit gebroken. Waarmee zou ik die het best kunnen wegwerken? Ik moet iets hebben dat als eerst waterdun is om in de barstjes te vloeien en uiteindelijk een redelijke dikte kan opbouwen.

    Ik zou het met secondelijm kunnen doen, maar ik ben bang dat als ik dat vlak wil schuren het harder is dan de omliggende poly en dus een deuk eromheen ga schuren. Hij heeft ook een kleiner deukje aan de voorkant ong 5x2mm, Ik heb zulk soort deukjes al eerder weggewerkt met secondelijm, maar deze is zodanig vlak dat ik dat niet direct aandurf.

    Polyurethaan lak zelf is wat lastig te krijgen. Kan natuurlijk wel.

    Hoe hard is 2K lak? Of 1K?

    Suggesties?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Gewoon met secondelijm doen. Afplakken en heel voorzichtig laagjes opbouwen. Schuurt net als de lak. Polylak altijd met secondelijm, nitro kan je repareren met blanke nagellak, die rommel met aceton erin. Wel voorzichtig want heb kan je lak oplossen, maar vloeit er ook mooi in en aan vast.

    Gepost met Tapaworst
    147-c Guitars

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Of met epoxy

  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    31 maart 2010
    Locatie
    Rocktown (Keistad)
    Berichten
    94

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Of met epoxy
    Serieus???

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
    Serieus???
    Waarom niet dan?

  6. #6
    Member
    Geregistreerd
    31 maart 2010
    Locatie
    Rocktown (Keistad)
    Berichten
    94

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Waarom niet dan?
    't Is geen surfplank...

    Het is een gaatje ovaal 1 bij 2 cm. Groot voor gitaarbegrippen, maar nou ook weer niet zo groot dat we epoxy met glasvezel wapening moeten toepassen.
    Ik weet verder niet veel van epoxy maar mijn indruk was altijd dik en stroperig. Vnl uit de shapingschuur van onze plaatselijke surfplankbouwer. Letterlijk Local Shape, Hans van Weeghel in Katwijk. Uit de tijd dat Brunotti Boards nog een surfplankenmerk was die in een garage aan de haven in Scheveningen zat en net t-shirts erbij aan het klooien was. Die garage was schuin tegenover waar nu MaxGuitar zijn winkel heeft. Zijn we weer mooi rond naar de gitaren. Kleine wereld...

    Vandaar dus mijn associatie met epoxy.

    Ik zal wel een blikje Avis Polyurethane lak opzoeken. Hoop ik maar dat het vergelijkbaar is.
    Laatst gewijzigd door Dutch; 18 april 2019 om 13:45

  7. #7
    Member
    Geregistreerd
    31 maart 2010
    Locatie
    Rocktown (Keistad)
    Berichten
    94

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Gewoon met secondelijm doen. Afplakken en heel voorzichtig laagjes opbouwen. Schuurt net als de lak. Polylak altijd met secondelijm, nitro kan je repareren met blanke nagellak, die rommel met aceton erin. Wel voorzichtig want heb kan je lak oplossen, maar vloeit er ook mooi in en aan vast.

    Gepost met Tapaworst
    Mijn ervaring is toch dat ik het niet helemaal vlak krijg. Altijd iets van een deukje er om heen. Eerst vlak maken met een scheermesje met tape erover, a la Dan Erlewine altijd showt. Maar dan hou je altijd de dikte van de tape die weg geschuurd moet worden. En dan is het zo'n beetje onmogelijk om niet iets van de omgeving mee te schuren, en naar mijn beleving meer dan de dikte van de secondenlijm, vandaar mijn gevoel dat CA harder is dan PU. En mijn vraag.
    Laatst gewijzigd door Dutch; 18 april 2019 om 14:17

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Eigenlijk moet je die hele polylak eraf halen. Bij elke buts knapt het je om de oren. Heb ik met mijn Baja ook gedaan. En ik had het absoluut niet verwacht maar ik ervaar ook een verbetering in de klank. Dus gewoon met een verfstripper voorzichtig de poly eraf halen, schuren, mooi aflakken met nitro en klaar.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
    Ik weet verder niet veel van epoxy maar mijn indruk was altijd dik en stroperig.
    Ik ben laatst aan het klootviolen geweest (niet gitaargerelateerd) met een 2k epoxy van loctite, dat leek me prima voor reparaties, juist omdat het niet heel dun is.

    Bij een "telecaster met gaatje" moest ik trouwens direct aan de tele van francis rossi denken

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Eigenlijk moet je die hele polylak eraf halen. Bij elke buts knapt het je om de oren.
    Polyesterlak of poly-urethaan? Bij de eerste , ja dan knapt het om de oren. Bij PU, vind ik het wel meevallen. Goede hardheid ,dat wel, maar compleet ander spul dan polyester, wat vaak nog irritanter is om van de body te strippen, maar goed.

    Ik had een tijdje geleden Rambo Parketlak no 8 / blank 701 gehaald om mijn (pu-gelakte) ampro tele bij te "tippen" omdat ie uit de hoes op het beton kletterde en moet zeggen, makkelijk te lakken, niet te dun , niet te dik , makkelijk schuren en mooi te polijsten, en lijkt heel slijtvast te zijn , zit er al een jaar op namelijk...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top