Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 42
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Je hoeft niet helemaal onder die curve te blijven van de dissipatie. Als je er even overheen gaat is er nog niets aan de hand. Je zou eens een vergelijking kunnen doen van een London Citty. Die dingen draaien op 460V. Dus de UG2 iets van 440-450V.
    Daarnaast zal voor een groot deel van de tijd power uit beide buizen komen. De ene helft mogelijk vol terwijl de andere nog niet afgeknepen is.
    Dus het uitgangsvermogen gaat al snel richting de 45W. Zoals de meeste 2 x 6L6 of 2 x 5881 trappen.

    Als je die grafieken bekijkt zie je al dat dit met de hand getekende grafieken zijn. Mogelijk zelfs handmatig gemeten. Het is allemaal benaderen en geen exacte wetenschap. Ik zou in zelf ervoor zorgen dat de loadlijn net voorbij de knik is.
    Nico


  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Nico, wat bedoel je met net voorbij de knik? Op het horizontale deel zeg maar?
    Blencow geeft aan dat dit voor hifi toepassing veel gebruikt wordt. Gitaar amps veelal in de knik of net op het verticale snijd. Waar heeft dit mee te maken?

    Edit; net even zitten lezen. Stijler geeft meer harmonic distortion en bij hogere grids de lijnen dichter op elkaar. Triode achtige operation terwijl onder de knie hij bij 1v bias al afknijpt waardoor saturation optreed. Altijd wel moeilijk om dit om te zetten naar hoe het klinkt. Zijn hier voorbeelden van de geven? Om een beetje idee te krijgen wat het met je sound doet?
    Laatst gewijzigd door Thiez; 19 april 2019 om 21:40
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Ik heb ooit eens een meeting gedaan met een veel hogere loadlijn. Door inductie steeg de anode spanning to 1.4kV met een hoog impedantie trafo. Het komt er eigenlijk op neer dat als je teveel rechts gaat zitten van de 0V curve je inductie spanning genereert. En dat is niet goed voor uitgangstrafo's (interne vonken). Dat is ook de reden dat het beter is de uitgang kort te sluiten dan hem open te laten (zonder speaker).
    Het vermogen dat in de trafo gaat is uiteindelijk de driehoek tussen de spanningsval en de maximale stroom / 2 per buis.
    Nico


  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Ik had in de openingspost al gewaarschuwd dat dit een lang lopend topic zou gaan worden, maar het loopt nog wat langzamer dan gepland... Zoals gezegd, hobby projectjes maar ook nog wat klussen in en om het huis die moeten gebeuren.... afijn, iedereen kent het wel denk ik haha. Maar gaat vervolgt worden!
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Het is weer even geleden. Maar gisteren avond weer even wat tijd gehad om dit er nog eens bij te pakken. Een nieuwe poging wat betreft de berekening zoals op de vorige pagina. Nu met hopelijk wel de juiste tabel. Ik had bij tung sol een tabel kunnen vinden waar de 0V curves getekend stonden voor diverse Ug2 spanningen.

    Ik begon met een berekening uitgaande van een OT van 6600 ohm. Al snel bleek dat je hier met je wattage een stuk lager uitkomt (als je er vanuit gaat dat je onder de 26w curve blijft. Waar ik gemakshalve nog even van uit ga).
    Dus op zoek naar een OT met een lagere impedantie. Twee keuzes, een 5000 ohm 50w en een 4250 ohm 40w.

    Beide opties berekend en hieronder in de tabel uitgezet. Met de benaderingsmethode van het uitgangsvermogen kom ik op:
    350V HT --> 33W voor de 5000 ohm (met voltage nog iets opschroeven naar 360V zal dit op 36w uitkomen).
    320V HT --> 26w voor de 4250 ohm (met voltage nog iets opschroeven naar 330V zal dit op 30w uitkomen).

    Klopt dit uitgangspunt zoals nu bekeken? En wat is dan in dit opzicht de beter keuze en vooral waarom? De 5000 ohm komt net onder de knik in de 0V curve te liggen, waar de 4250 ohm net boven de knik ligt.

    Laatst gewijzigd door Thiez; 26 augustus 2020 om 13:46
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Als de instelling afwijkt van 'optimaal voor max. vermogen' was er toch ook iets met hogere frequenties? Staat me heel vaag iets van bij, maar het zou evengoed onzin kunnen zijn.
    Interessant overigens.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Ik las ook al iets over 2e en 3e harmonischen. Maar dan moet ik de loadline weer tekenen in de grafiek waar de gridcurves in staan. Dan kun je schijnbaar het verschil zien tussen afstand van de gridcurves onder- en bovenaan je loadline.
    Dit grafiekje geeft enkel de curves bij een 0V grid voor diverse Ug2 spanningen.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Inmiddels ook in de 5881 datasheet dit grafiekje gevonden. De spanningen kloppen niet helemaal natuurlijk, maar even zonder naar de waarde te kijken.... Klopt het als ik het volgende zeg;

    Als de loadline in de knie ligt, zit hij op maximaal uitgangsvermogen. Op dit punt heb je een minimaal aantal 2e harmonischen. Wanneer ik de primaire impedantie van de uitgangstrafo verhoog, schuift de loadlijn onder de knie (ervan uitgaande dat we de spanning gelijk houden) en schuift de denkbeeldige lijn in bovenstaande grafiek naar rechts. Hierdoor krijg je weer iets meer 2e harmonischen maar een stuk meer 3e harmonischen. Verlaag ik de primaire impedantie, komt de loadlijn boven de knie te liggen, en schuift de denkbeeldige lijn naar links. Hierdoor krijg je meer 2e harmonischen maar minder 3e harmonischen.

    2e harmonischen zorgen voor "body en vollere sound (octaven)", 3e harmonischen zorgen voor "definitie en diepte". Klopt het dan dat ik de conclusie kan trekken dan dat in de knie een strakke maar mogelijk wat steriele sound ligt. Onder de knie meer body maar ook definitie van 3e harmonischen. En boven de knie een meer vollere / warmere sound? Sound is natuurlijk moeilijk uit te drukken in woorden, en het zal wellicht ook geen werelden van verschil geven, maar puur even ter illustratie.

    Laatst gewijzigd door Thiez; 27 augustus 2020 om 13:55
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    ...... 2e harmonischen zorgen voor "body en vollere sound (octaven)", 3e harmonischen zorgen voor "definitie en diepte". Klopt het dan dat ik de conclusie kan trekken dan dat in de knie een strakke maar mogelijk wat steriele sound ligt. Onder de knie meer body maar ook definitie van 3e harmonischen. En boven de knie een meer vollere / warmere sound? Sound is natuurlijk moeilijk uit te drukken in woorden, en het zal wellicht ook geen werelden van verschil geven, maar puur even ter illustratie.


    Ik dacht altijd dat oneven harmonischen niet prettig klonken, definitie en diepte klinkt een stuk positiever, dat is zeker. De vervorming van de 4e harmonische blijft laag valt me op, heeft denk ik invloed op de 2e harmonische op één of andere manier.
    Waarom associeer je boven de knie met warmere sound? Effect van de 2e harmonische neemt weer toe en de 3e heeft de overhand. Benieuwd naar het verschil in sound tussen 4200-5000 ohm en 2000-2300 ohm, waar de invloed van 3e harmonischen veel lager is.
    In een balans trap, wat gebeurt er dan eigenlijk met die vervormingen

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Te veel 3e harmonischen wordt schel en krasserig. Even op youtube kijken, heb je wat filmpjes die laten zien hoe je 2e en 3e harmonischen gebruikt in mixen maar geeft ook een beeld wat het met de sound doet.

    Boven de knie in de eerste grafiek bedoelde ik. Dat is dus links in de tweede grafiek. Dus weinig 3e harm veel 2e harm. Is warme volle sound.

    Maar goed, geen idee hoe veel invloed dit heeft op sound, of het hoorbaar is enzo. Ik hoop op input van een ervaringsdeskundige zoals frans of nico ofzo.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 27 augustus 2020 om 22:49
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top