Tot op heden heb ik versterkertjes gebouwd met als basis een ax84, marshall en soldano, waar ik wat eigen modificaties in aangebracht heb. De basis beginselen van triode stage en eindtrap etc snap ik inmiddels (aan de hand van het boek van merlin Blencowe), maar er zijn ook nog een hoop dingen die ik in voorgaande bouwsels niet heb berekend of onderbouwd en gewoon ben uitgegaan van hoe de heren het destijds hebben gemaakt of blind ben uitgegaan van adviezen op forums.

Voor mijn nieuwe projectje wil ik gaan proberen om zelf een ampje te ontwerpen en maken from scratch, aan de hand van merlin's boek. Er zullen dus in dit topic veel berekeningen en waarschijnlijk ook vragen komen. Ik hoop dat het aan het eind een leerzaam topic is voor iedereen die wat dieper in wil gaan op het bouwen van een versterker. Het plan is dus om de versterker eerst op papier te ontwerpen, de juiste onderdelen te berekenen en selecteren en daarna pas te gaan bouwen.

Mijn idee:
- 30 a 40 watt
- 2x 5881 eindbuizen
- 2 'dezelfde' kanalen met eigen gain en EQ, per kanaal keuze uit clean/OD/Lead (dus je kunt zelf kiezen of je 2x clean wilt, clean/od, 2x lead, etc, etc)
- Footswitchbaar tussen de 2 kanalen
- Solid state FX loop

Alvast wel even een voetnoot, aangezien ik nog diverse hobby projectjes heb lopen zal dit een langlopend topic gaan worden. Verwacht dus niet dagelijks of wekelijks een update. Uiteraard probeer ik het wel genoeg in leven te houden om voortgang te kunnen blijven volgen.