Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 42

Hybrid View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard Amp nr.4; zelfbouw leerproject

    Tot op heden heb ik versterkertjes gebouwd met als basis een ax84, marshall en soldano, waar ik wat eigen modificaties in aangebracht heb. De basis beginselen van triode stage en eindtrap etc snap ik inmiddels (aan de hand van het boek van merlin Blencowe), maar er zijn ook nog een hoop dingen die ik in voorgaande bouwsels niet heb berekend of onderbouwd en gewoon ben uitgegaan van hoe de heren het destijds hebben gemaakt of blind ben uitgegaan van adviezen op forums.

    Voor mijn nieuwe projectje wil ik gaan proberen om zelf een ampje te ontwerpen en maken from scratch, aan de hand van merlin's boek. Er zullen dus in dit topic veel berekeningen en waarschijnlijk ook vragen komen. Ik hoop dat het aan het eind een leerzaam topic is voor iedereen die wat dieper in wil gaan op het bouwen van een versterker. Het plan is dus om de versterker eerst op papier te ontwerpen, de juiste onderdelen te berekenen en selecteren en daarna pas te gaan bouwen.

    Mijn idee:
    - 30 a 40 watt
    - 2x 5881 eindbuizen
    - 2 'dezelfde' kanalen met eigen gain en EQ, per kanaal keuze uit clean/OD/Lead (dus je kunt zelf kiezen of je 2x clean wilt, clean/od, 2x lead, etc, etc)
    - Footswitchbaar tussen de 2 kanalen
    - Solid state FX loop

    Alvast wel even een voetnoot, aangezien ik nog diverse hobby projectjes heb lopen zal dit een langlopend topic gaan worden. Verwacht dus niet dagelijks of wekelijks een update. Uiteraard probeer ik het wel genoeg in leven te houden om voortgang te kunnen blijven volgen.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Nou, ik begin dan maar met je succes te wensen. Strak plan hoor!

    Fijn ook dat je je plan begint met te wensen wat je wil gaan maken en eerst theoretisch gaat bepalen hoe het in elkaar steekt. Ik hoor vaak zeggen "ïk ben van plan", "binnenkort" en "hoe zou dat klinken" etc. Uiteindelijk komt er nooit wat van terecht en dan is het zonde van al het meedenken.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Warnsveld
    Berichten
    40

    Standaard

    Mooi streven, ik ga hem zeker volgen..

    Veel succes met je build..

  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2018
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    53

    Standaard

    Nice!
    Succes ermee!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2012
    Locatie
    Rijnmond
    Berichten
    563

    Standaard

    Volgens mij was jij van de ultimate Marshall? Excuses alvast mocht sdit niet zo zijn. Hoe is het daar mee eigenlijk? Waarom dan deze bouwen?

    Ik ga weer mee lezen, zet hem op!
    Yes life isn't easy, Anyway, you can make it And if I can do it, well man so can you - Lee Clayton

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buxtra Bekijk bericht
    Volgens mij was jij van de ultimate Marshall? Excuses alvast mocht sdit niet zo zijn. Hoe is het daar mee eigenlijk? Waarom dan deze bouwen?

    Ik ga weer mee lezen, zet hem op!
    Dat ben ik inderdaad. De marshall werkt goed (heeft ook al podium en studio gezien inmiddels), net als mijn soldano bouw en mijn single ended ax84 bouw. Waarom deze bouwen? Laten we het hobby noemen haha. Leuk om mee bezig te zijn, bij elke bouw leer je weer nieuwe dingen. En dit wordt mijn eerste eigen ontwerpje, dus weer een nieuwe uitdaging, benieuwd of ik ook dit tot een goed einde kan brengen ;-)
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  7. #7

    Standaard

    Als ik een praktische tip mag geven:
    Omdat ik niet aanneem dat je trafo's gaat laten wikkelen volgens eigen specificaties, en de variatie in het aanbod van bijvoorbeeld uitgangstransformatoren voor een 2 x 6l6 /5881 balans trap beperkt is, lijkt het mij handiger om te beginnen met het kiezen van je ijzer en daaromheen een versterker te ontwerpen. Als je gaat kijken dan zul je zien dat de impedantieverhouding van alle beschikbare merken en uitvoeringen vrijwel gelijk is voor een gegeven eindbuis en het aantal eindbuizen dat je gebruikt. Zeker in gitaarversterkerland. De dikte / zwaarte en kwaliteit van het blikpakket maakt binnen de verschillende opties nog het meest verschil in geluid en ook of de trafo een zgn 'paperwound' of plastic bobbin heeft.

    Kijken naar de harmonische vervorming van een single end klasse A ingestelde buis heeft minder relevantie als je een balans eindtrap maakt. Je kunt de vervorming van de eindtrap dan veel meer beinvloeden door de tegenkoppeling en instelling van de fasedraaier. Een potmeter op de anodeweerstanden van de fasedraaier zoals bijvoorbeeld bij Ampeg en Dumble versterkers geeft je hierbij controle over variabelen die van te voren niet te berekenen zijn. (De daadwerkelijke prestaties en matching van je eindbuizen en fasedraaier en tollerantie van andere componenten)
    Geloof het of niet: zowel bij Ampeg als Dumble versterkers is het juist de bedoeling zo min mogelijk vervorming in een balans eindtrap te hebben voor het beste geluid en een zingende toon.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Gert, bedankt voor je reactie en de tip. Echter is dus keuze aan trafo's die ik momenteel ben tegen gekomen nog best divers. 4K, 4K2, 5K, 6K6. Allemaal toe te passen op 2x5881/6L6 volgens de website. Ze kunnen ook allemaal werken volgens mij, maar het idee achter deze bouw is juist om het onderbouwde keuzes te maken. Waarom je dus wellicht voor een 6K6 zou kiezen i.p.v. een 4K2?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  9. #9

    Standaard

    Je zou hier kunnen kijken http://www.one-electron.com/Archives...-AppNotes.html In de 'application notes' voor de 6l6 wordt veel uitgelegd.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Je zou hier kunnen kijken http://www.one-electron.com/Archives...-AppNotes.html In de 'application notes' voor de 6l6 wordt veel uitgelegd.
    Dat is een bron aan informatie! Dankje, gaan we eens wat rondsnuffelen.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top