Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 42
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Misschien in voorgaande al te ver in detail willen gaan. Eerst nog even terug naar de hoofdlijnen. Wanneer ik een calculator gebruik op internet en ik vul daar wat bestaande amps in. Zie je regelmatig dat deze amps ver door de curve gaan van max dissipatie.

    Even twee voorbeelden. Een 50w soldano slo en een 50 watt jcm800. Is dit wat je bedoelde nico, dat het best oke is als een loadlijn even over de curve gaat. Waarschijnlijk gebeurd het in de praktijk uberhaupt niet heel snel dat een grid 0V bereikt? Aangezien bij de meeste amps je de mastervolume nooit helemaal open draaid.

    Soldano


    Marshall
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Hee Thies, leuk topic! Mijn ervaring is dat het afstemmen van je loadlijn op max clean vermogen het beste werkt. Dat geeft de beste definitie en 'punch' zeg maar. Hoe een impedantie mismatch klinkt kun je makkelijk testen als je een 8 ohm cab hebt en een amp met uitgangen voor 4, 8, en 16 Ohm. Eerlijk gezegd is het verschil niet heel groot. Als ik het me goed herinner klinkt een amp met een te lage Z_load gewoon wat zachter. Met een te hoge Z_load wordt het geluid wat doffer en heb je minder headroom. De reden dat je geluid dan doffer wordt is omdat je eindtrap een grotere inductie van je speaker 'ziet' en er voor de hoge tonen dus minder stroom zal lopen. Bedenk je wel dat een speaker geen weerstand is, dus die loadlijn geldt maar voor 1 frequentie. Als je een frequentiespectrum aanbied zal de werkelijke loadlijn allekanten op dansen, in ellips-vormen. Til er niet te zwaar aan, doe gewoon wat goed klinkt en wat voldoende clean headroom geeft.

    Eerlijk gezegd is de makkelijkste manier om een echt goede eindtrap te specificeren volgens mij heel simpel. Namelijk als volgt. Neem een eindtrap die gewoon goed klinkt. Laat hem op ongeveer 70% van de originele spanning draaien en klaar ben je. Checken of de loadlijn een beetje oke is is altijd leerzaam natuurlijk. Bedenk wel dat je Ug2 bij belasting inzakt. Dat verandert je curves.

    De reden dat ik de eindtrap liever op een wat lagere spanning laat draaien is tweeledig. Ten eerste vermindert het de slijtage van de amp en buizen drastisch. Ten tweede vind ik het gewoon echt mooier klinken.

    Als laatste vind ik, meer choke, meer beter!! Een choke op je G2's is echt verplicht vind ik. Als je de hele amp door een choke kunt voeden vind ik dat ideaal. Mooiste is 2 chokes achter elkaar. Éen voor de gehele voeding, en dan nog een voor de schermroosters.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Bedankt voor je reactie!

    Ik hoop in dit topic echt alles stap voor stap door te pluizen en te berekenen of beredeneren. Vandaar de berg vraagtekens die in dit topic boven komen drijven.

    Choke moet ik me nog eens in verdiepen. Dat is de volgende stap denk ik als de eindtrap bepaald is. De voeding en filtering.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  4. #24

    Standaard

    Als ik een praktische tip mag geven:
    Omdat ik niet aanneem dat je trafo's gaat laten wikkelen volgens eigen specificaties, en de variatie in het aanbod van bijvoorbeeld uitgangstransformatoren voor een 2 x 6l6 /5881 balans trap beperkt is, lijkt het mij handiger om te beginnen met het kiezen van je ijzer en daaromheen een versterker te ontwerpen. Als je gaat kijken dan zul je zien dat de impedantieverhouding van alle beschikbare merken en uitvoeringen vrijwel gelijk is voor een gegeven eindbuis en het aantal eindbuizen dat je gebruikt. Zeker in gitaarversterkerland. De dikte / zwaarte en kwaliteit van het blikpakket maakt binnen de verschillende opties nog het meest verschil in geluid en ook of de trafo een zgn 'paperwound' of plastic bobbin heeft.

    Kijken naar de harmonische vervorming van een single end klasse A ingestelde buis heeft minder relevantie als je een balans eindtrap maakt. Je kunt de vervorming van de eindtrap dan veel meer beinvloeden door de tegenkoppeling en instelling van de fasedraaier. Een potmeter op de anodeweerstanden van de fasedraaier zoals bijvoorbeeld bij Ampeg en Dumble versterkers geeft je hierbij controle over variabelen die van te voren niet te berekenen zijn. (De daadwerkelijke prestaties en matching van je eindbuizen en fasedraaier en tollerantie van andere componenten)
    Geloof het of niet: zowel bij Ampeg als Dumble versterkers is het juist de bedoeling zo min mogelijk vervorming in een balans eindtrap te hebben voor het beste geluid en een zingende toon.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Gert, bedankt voor je reactie en de tip. Echter is dus keuze aan trafo's die ik momenteel ben tegen gekomen nog best divers. 4K, 4K2, 5K, 6K6. Allemaal toe te passen op 2x5881/6L6 volgens de website. Ze kunnen ook allemaal werken volgens mij, maar het idee achter deze bouw is juist om het onderbouwde keuzes te maken. Waarom je dus wellicht voor een 6K6 zou kiezen i.p.v. een 4K2?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  6. #26

    Standaard

    Je zou hier kunnen kijken http://www.one-electron.com/Archives...-AppNotes.html In de 'application notes' voor de 6l6 wordt veel uitgelegd.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Je zou hier kunnen kijken http://www.one-electron.com/Archives...-AppNotes.html In de 'application notes' voor de 6l6 wordt veel uitgelegd.
    Dat is een bron aan informatie! Dankje, gaan we eens wat rondsnuffelen.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    3,5 jaar geleden alweer.... wat vliegt de tijd... inmiddels is de kleine alweer ruim 2 jaar en krijgen we weer iets meer hobbytijd.

    Op de achtergrond heb ik af en savonds nog wel even pen en papier gepakt om wat te rekenen aan de output stage. Twee 5881 buizen. Ik ben voor nu uitgekomen op een eindtrafo die gebruikt wordt in de orange rocker 30. 35Watt hammond trafo met een impedantie van 6600ohm. Wanneer ik deze combineer met een B+ van 360/370V kom ik op een maximaal wattage van 30/32W.

    Amperage van de eindbuizen zal maximaal 23w/360v * 2 = 128mA anode stroom.
    Screen current geeft de datasheet typical 11mA
    En even uitgaande van 4 preamp buisjes, 8mA

    Geeft een secundair voltage van 370v en 150mA.

    Het is mij nog niet precies duidelijk hoe ik reken aan een transformator. Er wordt meestal een voltage gegeven bij een bepaalde stroom.
    Zo kom ik bijvoorbeeld met een full wave CT rectifier (0.45*pri voltage) aan een trafo van 400-0-400v @ 155mA https://www.tube-town.net/ttstore/en/hammond-375x.html

    Klopt mijn beredenering? Gevoelsmatig lijkt me het een stevige trafo voor een 30w ampje?

    Kan iemand mij uitleggen hoe de voltage/stroom werkt in een trafo en hoe je dit berekend? Ik begrijp dat een winding een bepaalde weerstand heeft. Dus bijvoorbeeld bovenstaande trafo geeft 400V-0-400V wanneer ik 155mA trek. Stel dat ik meer stroom ga vragen van die trafo, dan gaat de spanning inzakken verwacht ik. Maar hoe reken je hieraan hoe ver deze in zal zakken?
    Is het bijvoorbeeld mogelijk als je een 420-0-420V @ 120mA (even een verzonnen gegeven) trafo hebt, en ik ga hier 155mA van vragen dat ik ook op die bovenstaande 400-0-400v uitkomt?

    Kortom ik heb wat hulp nodig met het selecteren van een juiste voedingstrafo, en hoe ik dit aanvlieg.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Voedingstrafo belasting = reactantie, bestaat niet = tilt
    Is de OT niet wat krap bemeten, zit met een frame van minstens 1,5x max uitgangsvermogen.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Voedingstrafo belasting = reactantie, bestaat niet = tilt
    Is de OT niet wat krap bemeten, zit met een frame van minstens 1,5x max uitgangsvermogen.
    Ja, ik was er al bang voor dat dat complexere materie ging worden. Maar wellicht dat iemand er een 'vuistregel' ofzo voor heeft.

    De OT verwacht ik dat 35w niet het maximaal vermogen is. Ik denk dat het hetzelfde zal zijn als bij hun huismerk (https://media.tubetown.net/info/date...n/tt-otTWE.pdf) deze is 35W (max 50W).
    Of zou het dan alsnog te kritisch bemeten zijn?
    Laatst gewijzigd door Thiez; 19 januari 2024 om 13:44
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top