Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 7 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 67

Discussie: Gibson sg stijl

  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Die gitarist van Paul McCartney deed er erg mooie dingen mee. Met een Gibson SG dus.
    Zullen we de bekendste SG-ambassadeurs er dan maar meteen aan toevoegen: Angus Young, Robbie Krieger, George Harrison, Eric Clapton (in Cream), Toni Iommi, Frank Zappa, Pete Townsend, Derek Trucks, Frank Marino en nog wat 'mindere goden'.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  2. #32

    Standaard

    Het gaat er toch van komen. Ik ga binnenkort zo'n oude Gibson sg custom checken uit de begin jaren 70. Hebben jullie nog tips bij het beoordelen van zo'n oude gitaar?

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Niet laten vallen.

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Verbinding hals en body schijnt nog wel eens een probleem te zijn. Originaliteit van alles is belangrijk. Is uit het Norlin tijdperk, waarvan niet alles even duidelijk vast staat.

    Ik heb een '62 reissue (volgens mij een '88, maar daar hou ik me niet zo bezig mee) en dat is een fantastische gitaar. Voor mij is de graadmeter altijd of ik 'm vind klinken en of ik het geld er voor over heb. Bespeelbaarheid en 'vintage' heb ik minder mee.

  5. #35

    Standaard

    Thanks! Wat bedoel je met verbinding hals en body. Wat kan daarmee aan de hand zijn?

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door larsje Bekijk bericht
    Thanks! Wat bedoel je met verbinding hals en body. Wat kan daarmee aan de hand zijn?
    Hele fora zijn hierover vol geschreven. Erik bedoelt: de neck-body joint is door de specifieke constructie van de SG een zwakker punt dan gemiddeld. Bij sommige!! dus niet alle exemplaren van decennia terug kan de hals net wat te veel flexen. Het komt de stemstabiliteit niet echt ten goede. Mijn vroege Yamaha SG had dat ook een beetje. Daar kon je bijna tremeffecten mee doen door aan de hals te trekken, maar dat was ook een relatief dunne hals. Koop je een oude, let dan vooral ook op de stevigheid van de neck-body joint en de mate waarin hij flext. Moderne SG's zijn op dat punt meer solide. Overigens kun je bij elke gitaar wel beweging in de hals krijgen, maar de ene doet dat veel meer dan de andere.
    Laatst gewijzigd door telerocker; 6 januari 2020 om 23:50
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    En niet schrikken van de barsten in de lak die meegaan met de neck-body verbinding. Is doorgaans echt alleen de lak. Ik heb een begin jaren '80 Standard en die heeft het ook. SG's hebben inderdaad wel zwabberhalsen, je moet een beetje gentle zijn met de grip. Daar komt ook de breuk in de lak bij de neck-body verbinding van.

    Niet laten vallen was uiteraard een geintje. Maar SG's zijn helaas wel erg gevoelig voor headcracks. Dat kan al van alleen naar voren vallen in tas of koffer, terwijl ie op de grond staat. Helaas meegemaakt, twee keer.

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Net als de Les Paul, niet zo'n goed ontwerp.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.384

    Standaard

    Je kan er het beste eentje kopen met een gerepareerde headcrack (beter dan crackhead) dus ?
    Kost minder, en dan heb je dat al achter de rug ?

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Je kan er het beste eentje kopen met een gerepareerde headcrack (beter dan crackhead) dus ?
    Kost minder, en dan heb je dat al achter de rug ?
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top