Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard Domme pedalenvolgordevraag

    Lieverds,

    Ik weet zo langzaam aan wel hoe bepaalde pedaaltypen op elkaar reageren wanneer je ze in een bepaalde volgorde zet. Ik weet ook dat de voorgestelde, of 'ideale' volgordes niet bestaan. Ofwel een kwestie van smaak, maar ook een kwestie van het effect die je tracht te beogen. En ik heb in mijn leven, zeker toen ik nog niet zolang bezig was met gitaarspelen, vreemde keuzes gemaakt. Zo zal ik een van de weinig figuren zijn die, eerst uit onbenul, maar later omdat ik er effecten door bereikte die op geen enkele andere wijze te bereiken waren en waar ik van was gaan houden, mijn wah wah pedaal als állerlaatste in mijn signaal zette. Mooie tijden waar ik jullie verder niet mee zal bemoeien.

    Volgende week hoop ik eindelijk mijn eerste compressor aan te schaffen die de moeite waard lijkt (eerdere compressors konden me nooit bekoren, maar hier heb ik vertrouwen in (Keeley Compressor+). Veel ervaring met compressors heb ik dus niet, maar het lijkt me dat ik ze het liefst vóór al mijn gain pedaaltjes heb staan (zie, hier begin ik al te twijfelen!), ergens aan het begin van de keten. Mocht iemand een goede reden weten om 'm ná mijn drives te zetten, dan hoor ik dat graag.
    Echter, wat ik iig wél zeker weet is dat ik mijn MXR Phase 90 Script Logo CS het liefst vóór mijn drives heb. Op zich zal ik niet snel een phaser icm oversturing gebruiken, maar mocht ik dat voor een sporadische wilde partij, zowel voor slag als voor solo, tóch eens doen, dan hoor ik 'm het liefst zo subtiel mogelijk (vandaar ook mijn keuze destijds voor de Script Logo versie, omdat die nét ietsjes minder aanwezig is). En waarom geen phaser met een 'blend knob'? Sjeeses, stel toch niet zo van die lastige vragen!!!
    Wel, omdat ik de Phase 90 nou eenmaal het mooist vind! Waarschijnlijk omdat je er meteen zoveel geweldige herinneringen in terug hoort. En omdat de Walrus Audio Lilian toen nog niet bestond, dat zal er ook iets mee te maken hebben.

    Dus...., phasertje vooraan, omdat hij niet te aanwezig mag zijn. Nu kan ik normaliter redelijk eenvoudig bedenken hoe effecten op elkaar reageren. Kwestie van logisch nadenken. Maar in dit geval kom ik er niet goed uit. Wát is het effect van een phaser (A) en een compressor (B) op elkaar als je A vóór B zet en andersom?

    En ja, dat kan ik straks ook uitproberen, dat besef ik me. Maar ik hoor het graag van jullie, omdat ik het wil begrijpen.

    Mijn dank is groot.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Algemeen: een compressor versterkt bij zwakker signaal de binnengekomen ruis/stoorsignaaal! (Feitelijk niet juist, maar hoorbaar wèl). Als je die ná een andere ruisbron (i.c. phaser) zet krijg je dus nòg meer ruis/stoorsignaal dan als hij er voor staat. Verder zorgt bijna iedere signaalbewerker (i.c. phaser) voor minder dynamiek en krijg je met de compressor (= dynamiek-beperker)na de phaser dus nòg minder dynamiek en nòg meer ruis.
    Kan daarom nog steeds een gewenst geluid geven natuurlijk.
    Compressors worden in de regel dus bijna altijd aan het begin van de keten gezet. Uitzondering daarop is fuzz, die doorgaans een hoogohmig signaal wil krijgen en dan dus helemáál vooraan moet.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.334

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Algemeen: een compressor versterkt bij zwakker signaal de binnengekomen ruis/stoorsignaaal! (Feitelijk niet juist, maar hoorbaar wèl). Als je die ná een andere ruisbron (i.c. phaser) zet krijg je dus nòg meer ruis/stoorsignaal dan als hij er voor staat. Verder zorgt bijna iedere signaalbewerker (i.c. phaser) voor minder dynamiek en krijg je met de compressor (= dynamiek-beperker)na de phaser dus nòg minder dynamiek en nòg meer ruis.
    Kan daarom nog steeds een gewenst geluid geven natuurlijk.
    Compressors worden in de regel dus bijna altijd aan het begin van de keten gezet. Uitzondering daarop is fuzz, die doorgaans een hoogohmig signaal wil krijgen en dan dus helemáál vooraan moet.
    Geheel mee eens. Nog een uitzondering: de wah NA een compressor klinkt IMHO een stuk slechter dan vóór een compressor. De wah had ik dus altijd als eerste in de keten.




    Verzonden vanaf mijn mobiele telefoon met Tapatalkpoeder
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    Geheel mee eens. Nog een uitzondering: de wah NA een compressor klinkt IMHO een stuk slechter dan vóór een compressor. De wah had ik dus altijd als eerste in de keten.




    Verzonden vanaf mijn mobiele telefoon met Tapatalkpoeder
    Idem. En nog wat tekens.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Standaard

    Wah vóór de drives is inderdaad bijna altijd beter. Met phaser kan het verschillen, maar ik vind pre-drive bijna altijd mooier klinken.

    Compressor vóór wah maakt je wah minder duidelijk, zou ik niet doen. Compressor pre of post drive hangt er maar net van af waar je 'm voor wil gebruiken. Sowieso kun je goed nadenken waar je een compressor voor wil gebruiken. Binnen bandverband waar zang belangrijk is, kun je 'm ook als "meestal aan" gebruiken, als limiter. Dan kun je wat zorgelozer spelen en zorgen eventuele pieken in je spel niet voor ergernis bij de zang. Ik kan me tenminste herinneren dat dat enigszins speelde in je huidige bandje
    Compressor uittrappen en je hebt de volledige dynamiek van je amp terug. Kan erg praktisch zijn.
    Wat klassieker is vooraan, na wah of phaser, om 'm te gebruiken voor aandikken van cleane tokkeltjes, maar daar was je niet zo'n fan van toch?
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  6. #6

    Standaard

    Ik gebruik zelf geen wah, maar...net als jij heb ik m'n compressor(afwisselend Dynacomp en CS-2)op 't bord altijd vooraan en meteen daarna de Phase 90. Klinkt voor mij het lekkerst.
    Compressor zou ook helemaal achteraan kunnen als je 'm meer wilt gebruiken zoals een studio compressor, bij een al opgenomen track. Of dat live goed uitpakt is maar de vraag. Ook ligt dat er een beetje aan of je versterker clean is of niet.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Maar... Is een phaser voor je drives juist niet meer aanwezig? Compressor na de wandeling inderdaad.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ha! Autocorrectie heeft z'n best weer gedaan zie ik. Na de wah dus, ongeacht wanneer je gaat wandelen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.785

    Standaard

    Vooralsnog lees ik nergens om een phaser tussen de pre- en eindtrap te zetten, maar ik ken de set-up van Vulva niet. Dat lijkt mij redelijk logisch maar misschien is het dat niet; ik doe het in het elk geval wél.
    Compressor heb ik altijd als laatste voor de pre-amp; kan ik niet alleen beredeneren vanuit klankmatig opzicht, maar het lijkt me logisch dat na de compressor dan geen (te) grote signaalverschillen door andere effecten ontstaan.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Uiteindelijk is het ook geen wet van meten en persen. De muziek staat vol van voorbeelden waar een vergissing of technische fout juist voor net die speciale sound hebben gezorgd. Ik heb m'n pedaaltjes tussen gitaar en versterker en gebruik de effectloop (met regelbare in- en output) via een volumepedaal als extra drive.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top