Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19

Discussie: EHX Micro Qtron

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Aha! Een liefhebber. Nou, hier ook. Mijn 'weapon of choice' is een uitermate smerig klinkende Russische EHX Bass Balls icm een al haast even smerige EHX Octave Devider daarvoor. Beide tegelijk aan. Dat was jaren mijn favoriete sologeluid (in de band Vulvasonic mocht dat van mijn medespelers). De Bass Balls altijd met de distortion switch 'engaged' natuurlijk.

    Het is al gezegd, het heeft weinig met een wah wah te maken. Het effect werkt op je aanslag, wat gaaf is, want vaak vergeet ik dat muziek ook nog om dynamiek gaat, maar met (bijvoorbeeld) de Bass Balls móet je wel dynamisch spelen om het beste uit het effect te krijgen, waardoor het een zeer muzikaal en zangerig effect wordt. En met de enige knop stel je de gevoeligheid voor je dynamiek in en ook dat zorgt weer voor een heel arsenaal aan nieuwe klanken. Binnenkort komen ze eindelijk weer op mijn pedalboard die eraan zit te komen. Ik heb ze gemist.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  2. #12

    Standaard

    Heb me laten voorlichten door de jongens van de pedalen show en hendrik ur right
    Blijkt dat ik met niet "touch"sensetieve digitale pedalen heb zitten kloten...boohoe
    Ik ga nu een Mu-Tron III scoren just lik stevie did en die had ut weer van.......maar dat terzijde

  3. #13

    Standaard

    Het instellen van de touch sensitivity is inderdaad heel belangrijk. En dan nog kun je onverwachte fluctuaties in volume krijgen. Daarom wordt er vaak een compressor achter het envelope filter gezet om dat volumeverschil te temmen.
    Meestal zet je een compressor niet ervoor want dan verlies je die touch sensitivity weer. Tenzij je juist wil gaan voor een sweep die gelijkmatig blijft ongeacht je aanslag. Je laat dan in feite de compressor de mate van filtering bepalen. De mogelijkheden zijn legio.
    Laatst gewijzigd door mountainman; 7 april 2019 om 14:18
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Mede daarom gebruikte ik juist nooit compressors icm (in mijn geval) de Bass Balls. Met het verkleinen van de dynamiek gaat een deel van de lol van het effect verloren. Ik zeg erbij dat er bij mij altijd wel enige mate van compressie optrad, daar ik door de volumedrop, waar die oude stoeptegels van EHX toch een beetje om bekend stonden, altijd iets van een booster gebruikte BOVENOP de drive die ik sowieso al gebruikte. En dat levert dan enige mate van compressie op, ofschoon dat nu ook weer geen naam mocht hebben.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 augustus 2006
    Locatie
    leuven
    Berichten
    490

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mountainman Bekijk bericht
    Mijn absolute favoriet is echter mijn Toadworks Phantasm Phaser. Die heeft naast de normale phaser sweep ook een envelope modus aan boord. Wordt helaas niet meer gemaakt maar mocht dit pedaal het ooit begeven dan heb ik al de Xvive Wave Phaser op het oog die precies hetzelfde kan.
    Of de ehx stereo polyphase trouwens.

    Ik gebruik moog mf101 env filter. Overstuurt ook erg mooi. Ik heb wel een aantal moogerfoogers liggen, dan kan ik bijvoorbeeld de env follower van de 101 gzbruiken om andere effecten mee aan te sturen

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door th14s Bekijk bericht
    Waarom gebruiken zo weinig gitaristen Envelope Filters? Die dingen geven een funky wah-achtige sound zonder je enkel te verbrijzelen zoals bij een gewone wah wah.

    Ik heb vorig jaar impulsief de EHX micro Qtron gekocht, aanrader!
    https://youtu.be/MHKQlU1uBi0 (voor de sound, zie 2e deel van het filmpje)
    Volgens mij zijn er juist heel veel gitaristen die een envelope filter gebruiken. En nog wel meer bassisten.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Volgens mij zijn er juist heel veel gitaristen die een envelope filter gebruiken. En nog wel meer bassisten.
    Ik denk dat je gelijk hebt. Het is echter wel een effect dat je niet te vaak moet aantrappen want anders gaat het snel vervelen. Daardoor lijkt het misschien alsof weinig gitaristen het gebruiken maar dan ken je waarschijnlijk net niet dat ene nummer waarin ze dat wel doen.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mountainman Bekijk bericht
    Ik denk dat je gelijk hebt. Het is echter wel een effect dat je niet te vaak moet aantrappen want anders gaat het snel vervelen. Daardoor lijkt het misschien alsof weinig gitaristen het gebruiken maar dan ken je waarschijnlijk net niet dat ene nummer waarin ze dat wel doen.
    Het percussieve lijntje aan het eind van Billie Jean bijvoorbeeld.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    De meeste funk en met name P-funk gitaristen hebben wel zo'n ding op hun bordje staan....

    Bij Billie Jean hoor ik hem trouwens niet, volgens mij is dat gewoon zonder envelope filter dat eind.
    Laatst gewijzigd door apekop; 16 april 2019 om 16:36
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top