Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 22 EersteEerste ... 3456715 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 219
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Zou een laag olie Tru Oil onder de transparante butterscotch nitro de nerf en tekening van het hout duidelijker en helderder maken ? En zo ja, moet ik de Z-Poxy filler voor of na de olie gebruiken ?
    Ik weet al dat olie (goed uitgehard) onder nitro lak kan.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 9 april 2019 om 00:52

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Bedoel je dat die butterscotch laag semi transparant moet? Dat gaat denk ik alleen als je het heel dun aanbrengt en daarna blank aflakt. Zpoxy maakt het hout donkerder net als transparante lak of olie zou doen. Het maakt niet het contrast groter.

    Eventueel kan je experimenteren met wat water beits (of gewoon ecoline) op het hout aanbrengen en zo terugschuren dat het alleen in de nerf blijft zitten. Maar dat werkt niet bij alle houtsoorten even goed. Testen op een reststukje zou ik zeggen.

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Alternatief is afwerken met 2x gezuiverde lijnolie (minstens 24 uur per dosis laten intrekken en alles wat er een uur na aanbrengen nog "nattig" uitziet wegdeppen) en niet helemaal witte bijenwas. Geeft ook een butterscotch effect en voelt vooral heerlijk aan, beter dan tru-oil. Laat de nerf ook net een beetje spreken. Maar is natuurlijk niet zo krasbestendig als lak.

    Je kunt vooraf op een waarloos stukje bodyhout even proberen, welk effect je wilt. Desnoods puur witte en bruinige bijenwas mengen tot de juiste kleur.
    Laatst gewijzigd door piezo; 9 april 2019 om 06:41
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Ik heb zowel tru oil als zpoxy staan. Als je zeker wilt weten kan je een stukje opsturen dan behandel ik elke kant met een variant. Stuur maar om als je het wil.

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    @Napoje, gebruik jij plastic coating als filler / sealer onder nitro lak? Ik als leek had niet verwacht dat dat zou gaan!

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Plastic coat is 2k die chemisch uithard. volgens mij kan daar alles overheen. Nitro heb ik nog niet geprobeerd maar ik vermoed dat het prima gaat. Zal binnenkort eens een testje doen.

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Bedoel je dat die butterscotch laag semi transparant moet? Dat gaat denk ik alleen als je het heel dun aanbrengt en daarna blank aflakt. Zpoxy maakt het hout donkerder net als transparante lak of olie zou doen. Het maakt niet het contrast groter.

    Eventueel kan je experimenteren met wat water beits (of gewoon ecoline) op het hout aanbrengen en zo terugschuren dat het alleen in de nerf blijft zitten. Maar dat werkt niet bij alle houtsoorten even goed. Testen op een reststukje zou ik zeggen.
    De butterscotch hoort transparant te zijn. Maar ik heb ‘m nog niet in huis. Ik ga zeker wat proefstukjes maken !

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Alternatief is afwerken met 2x gezuiverde lijnolie (minstens 24 uur per dosis laten intrekken en alles wat er een uur na aanbrengen nog "nattig" uitziet wegdeppen) en niet helemaal witte bijenwas. Geeft ook een butterscotch effect en voelt vooral heerlijk aan, beter dan tru-oil. Laat de nerf ook net een beetje spreken. Maar is natuurlijk niet zo krasbestendig als lak.

    Je kunt vooraf op een waarloos stukje bodyhout even proberen, welk effect je wilt. Desnoods puur witte en bruinige bijenwas mengen tot de juiste kleur.
    Dank je ! Ik denk dat we er niet omheen komen om een harde laag lak te gebruiken, want er komen al deukjes in het hout als je een keer hoest.

    En 2 x gezuiverde lijnolie ... is dat hetzelfde als gekookte lijnolie ? Daar heb ik m’n werkbank ooit mee ingesmeerd, maar dat stinkt nog een hele tijd.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 9 april 2019 om 11:26

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Ik heb zowel tru oil als zpoxy staan. Als je zeker wilt weten kan je een stukje opsturen dan behandel ik elke kant met een variant. Stuur maar om als je het wil.
    Ik heb ook nog Tru Oil hier, en Z-Poxy krijg ik deze week binnen. Dus ik zal alles zelf eens proberen ! Thanx !

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Volgende vraag: De Kleur. Mijn maat wil zo dicht mogelijk het origineel benaderen: de Dusty Hill bas. De kleur is Butterscotch blonde en dan transparant. Ik zat even te googelen, maar waar kan ik die kleur in Nederland krijgen ? Wat voor soort lak is verder niet zo belangrijk, als de kleur maar klopt.

    EDIT: ik vond deze: https://www.mrdrubbel.nl/Butterscotch-Nitro-lak
    Er zijn nog meer adressen die nitro lak ik allerlei kleuren verkopen: Guitarsupplies en de Gitaarbouwwinkel bijvoorbeeld.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top