Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 22 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 219
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard Dusty Hill style T-bass

    Een vriend van me heeft al een tijd een Allparts neck voor een Telecaster bas liggen. Hij wil er een soort ‘51 Tele bas van maken, stijl Dusty Hill. Alleen wordt die van hem blank gelakt, en heeft ie geen reverse headstock.

    Hij heeft een mooi stuk Abachi hout gekocht, en daar maak ik een body van. Eerst heb ik een template gemaakt.

    Eerst het voorbeeld: Fender Custom Shop Dusty Hill Signature Precision Bass. 4800 dollars. Veuls te duur.



    Dat kan stukken goedkoper.







    Ik heb het Abachi een beetje opgeschaafd om de mooiste zijde uit te zoeken.



    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 31 maart 2019 om 01:21

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik ben begonnen met het uitfrezen van de body. Het hout is nog bijna 6 cm dik, en mijn langste routerbitje haalt dat bij lange na niet (38 mm). De body wordt later nog over de vlakbank van een maat gehaald om hem dunner te maken. Hij wordt uiteindelijk 38 mm dik.

    Eerst heb ik met de lintzaag (en in de hoeken waar ik niet bij kon met de hand en een decoupeerzaag) de ruwe vorm ruim uitgezaagd.









    De stukken tussen de hoorns worden lastig met de router. Er zit nog veel hout om weg te frezen. Dat moet dan heel voorzichtig, beetje bij beetje. Ik kon er met de lintzaag niet bij, dus heb ik ze met een decoupeerzaag uitgezaagd. Ik durfde niet te dicht langs de lijnen want mijn decoupeerzaag zaagt nooit haaks.



    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 30 maart 2019 om 22:55

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Tijd voor de router.





    Nog niet de hele dikte ...







    Fok. Er brak een stuk uit. Ik ben toch niet voorzichtig genoeg geweest...



    Het gat voor de pickup. De body wordt nog dunner, maar het gat zit in elk geval op de goeie plaats. Dat hoef ik later alleen maar op de goede diepte te frezen. De ‘rafels’ in het gat zijn geen hout, maar schilderstape. Daarmee, en met secondenlijm, zit de mal muurvast op de body (en trek je hem er als je klaar bent weer makkelijk af).
    Het gat voor de controls maken we aan de achterkant.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 31 maart 2019 om 01:16

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Standaard

    Mooi stukje hout
    Ben je niet bang dat 38 mm een beetje aan de dunne kant is? Je krijgt zo een beetje een lichte body t.o.v. de hals. Kan zijn dat het bij bas body's gebruikelijk is maar Strats bijvoorbeeld zijn 45 mm.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pasqual Bekijk bericht
    Mooi stukje hout
    Ben je niet bang dat 38 mm een beetje aan de dunne kant is? Je krijgt zo een beetje een lichte body t.o.v. de hals. Kan zijn dat het bij bas body's gebruikelijk is maar Strats bijvoorbeeld zijn 45 mm.
    De dikte van vintage Precisions is 1.5’’, dat is 38,1 mm. Dat vond ik in ieder geval zo op internet. Maar we kunnen dat zelf bepalen natuurlijk. Abachi is van zichzelf al heel licht.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 30 maart 2019 om 21:59

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De template is bij de neck cavity iets te ruim voor de Allparts hals. Ik heb met wat latjes een opzetje langs de hiel van de hals gemaakt voor de bovenfrees. Zo wordt het gat als het goed is loeistrak voor de hals. De hals heb ik op de body uitgericht (naar waar de brug moet komen) met een jig die ik ooit heb gemaakt.



    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 30 maart 2019 om 22:57

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Reparatie gelukt. Ik heb de twee stukken die zijn uitgebroken tijdens het frezen met houtlijm teruggeplakt en na het drogen bijgeschaafd. Gelukkig pasten de stukken nog perfect in de body en in elkaar.







    Je ziet nog een klein streepje, maar dat verdwijnt wel bij het gladschuren.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 31 maart 2019 om 01:14

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb de zijkanten van de body verder uitgefreesd en de neck cavity gemaakt. Die wordt na het dunner maken van de body nog dieper (net als de pickup cavity) maar ik heb nu een referentie voor de bovenfrees. De template kan er nu af. Die heb ik alleen nog nodig om het gat voor de controls in de achterkant op de goeie plaats te krijgen.








  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Om de zijkanten dieper uit te frezen heb ik eerst zoveel mogelijk hout weggeschaafd om uitbraak te voorkomen. Het abachi hout splintert al als je er naar kijkt.

    Mijn langste freesbitje was niet diep genoeg, maar de template gaat er af en dan gebruik ik het stuk dat al gefreesd is als referentie om de zijkanten dieper omlaag te frezen. Het freesbitje heeft een geleidewieltje.













    $£#}¥*%% Gaddoeme !!!
    Weer een stuk uitgebroken ... en meteen maar weer terug gelijmd.





    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 2 april 2019 om 00:20

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De zijkanten zijn vast een beetje opgeschuurd.









    De reparatie van het eerste stuk dat uitbrak is best aardig gelukt.



    Dat stuk van vandaag wordt lastiger. Ik zie nog gaten en spleten. Ik probeer het met wat houtlijm en zaagsel te vullen.







    Redelijk gelukt, alleen kleurt de lijm-en-zaagselpap niet.



    Het begint er verder aardig op te lijken.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 2 april 2019 om 00:11

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top