Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard Side bending iron maken

    Ik wil low budget een bending iron maken. Er is van alles over te vinden, maar ik heb toch een paar vragen.

    Ik heb wat aluminium gekocht: een ronde buis en een platte plaat.



    Ik wil een side bending iron maken door een gloeilamp van 150 of 200 watt op een dikke plaat multiplex te monteren in een porseleinen fitting en met hittebestendige draad. Daar over heen komt de ronde buis, die ik met hoekijzers aan het multiplex vast maak. Om geen hitte te verliezen maak ik van het plaatje ook nog een deksel voor op de buis. Het multiplex klem ik op mijn werkbank of in de bankschroef.

    De buis heeft een doorsnede van 120 mm en is 3 mm dik. Het is wel een joekel ... ik denk dat ie te groot en te dikwandig is. En smalle bochten buigen zal ook wel lastig zijn. Ik heb geprobeerd met klemmen om de buis ovaal te buigen maar 3 mm is daar blijkbaar te dik voor: er was geen beweging in te krijgen. Ik heb intussen een nieuwe besteld met een diameter van 80 mm en een dikte van 1,5 mm. Het aluminium wordt op maat gemaakt en kostte me online maar een paar euro.

    Vragen:

    - Is multiplex (ik heb nog een flink stuk 40 mm liggen) als ondergrond/voet geschikt ? Verbrandt dat niet ?
    - Hoe isoleer ik het zaakje kwa elektriciteit ? De pijp wordt bij het buigen vochtig, dus er moet geen water in de fitting druppen. Ik denk trouwens dat dat wel meevalt want als de pijp heet is verdampt het water meteen.
    - Moet ik het apparaat aarden ?
    - Moet ik een dimmer gebruiken om de temperatuur te kunnen regelen ?
    - Kan ik het beste een gewone gloeilamp gebruiken, of is een halogeenlamp beter ?
    - Wat is een goeie diameter om de zijkanten van een gitaar te buigen ? Misschien is het mogelijk een apparaat te maken waarvan ik de pijp kan verwisselen.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 26 maart 2019 om 18:18

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Dappere onderneming! Ik ben al trots op mezelf dat ik laatst het verwarmingselement in mijn officiële buigijzer heb weten te vervangen (toch iets goedkoper dan een heel nieuw buigijzer), maar dit is van een andere orde!

    Niet gehinderd door enige kennis zou ik zeggen dat je hiervoor vooral een ouderwetse gloeilamp moet hebben, want die zijn tenminste zo slecht en verspillend dat ze een boel hitte afgeven. En dan maar afwachten of je de buis daarmee heet genoeg krijgt. Geen idee hoeveel je daarvoor nodig hebt.
    Wat betreft de diameter: mijn buigijzer, zo'n echte dus, heeft een ei-vormige doorsnede. Zo uit mijn hoofd een centimeter of 6 à 7 overdwars, en pak 'm beet 9 in de lengte. De kromming aan de bolle kant vind ik geen overbodige luxe, en soms wil ik zelfs het puntje aan de andere kant wel eens gebruiken. Dus ik vraag me inderdaad af of je met 120 mm doorsnee de taille goed krijgt. Laat staan een eventuele cutaway...

    Voor de rest: ik zou het niet weten, ik zou het niet durven. Aarden lijkt me een goed plan...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Deze pijp (rechts) lijkt me een beter formaat te hebben: doorsnede 80 mm, lengte 200 mm, dikte 1,5 mm. Links de veel te grote 120 mm.


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top