Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 39 van 39
  1. #31
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Wanneer een noot kleiner geschreven is en voor een noot staat die normaal geschreven is dan is er sprake van een voorslag of grace note (versiering) in het Engels. Bij een voorslag of grace note is er in principe geen sprake van een noot met tijdsduur maar de noot pikt een klein beetje tijd van de noot die erna komt.

    Overigens leuk Sparrow dat je via dit topic mij weer op dat nummer wijst. Lijkt me ook lekker om te spelen.
    Laatst gewijzigd door Brad; 28 maart 2019 om 17:15

  2. #32
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sparrow Bekijk bericht
    Precies pepe. Althans voor wat betreft dat kleine cijfer ervoor. Die haakjes snap ik nog niet,maar ghostnotes, damp en mute hen ik nooit begrepen.
    Uitgaande van de manier van noteren van Guitar pro is een noot die tussen haakjes staat een ghost note. Dat wil zeggen dat je de noot wel hoort maar gedempt. Dit bereik je bijvoorbeeld door de noot niet helemaal in te drukken terwijl je hem speelt.
    Een dead note is weer anders. Dan plaats je je vinger op de snaar maar drukt hem helemaal niet in. Je dempt de snaar of snaren dan totaal af (muting). Een dead note wordt bij de verschillende tab methoden vrijwel altijd aangegeven door een kruisje.

    Maar let op. Veel gitaristen hebben het ook over ghost notes wanneer het om dead notes gaat.

    Edit: Bij guitar pro is het ook zo dat wanneer bijvoorbeeld een noot lang duurt en doorklinkt tot in de volgende maat je in de volgende maat de noot weer moet noteren en met een verbindingsteken met de vorige (in feite dezelfde noot) moet verbinden. Die noot in de volgende maat staat dan tussen haakjes.

    Je ziet dan bijvoorbeeld een 7 genoteerd staat op de derde snaar en in de volgende maat staat dan een zeven tussen haakjes (7) en beiden zijn dan verbonden met een verbindingsteken.


    Even ter verduidelijking: Bij de eerste twee maten zie je een noot die doorloopt tot in de voldende maat. In de derde maat zie je een ghost note en in de vierde maat zie je een dead note.

    Laatst gewijzigd door Brad; 28 maart 2019 om 18:42

  3. #33

    Standaard

    Zou het geen goed idee zijn als ze daar eens eenduidig over worden?

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sparrow Bekijk bericht
    Zou het geen goed idee zijn als ze daar eens eenduidig over worden?
    En dan nog steeds gratis..... toch?

  5. #35

    Standaard

    Op zich is het redelijk gestandaardiseerd. Guitar Pro doet het best goed. Moet je het natuurlijk wel goed inkloppen... En die standaard was er zo'n beetje sinds de eerste echt goede tab boeken uitkwamen. Om misverstanden te voorkomen staat daar doorgaans een legenda in.

    Standaard notatie is op standaardengebied ook niet heilig. Kijk maar naar de notatie van flageoletten in de muziek van Villa Lobos. En dat verschilt zelfs van stuk tot stuk, bij dezelfde uitgever.

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Hen al decennia geen boeken of partituren bekeken maar mij viel het altijd op dat hetgeen in de winkels verkocht werd op popgebied app z'n best slecht was. Ik werd er altijd erg treurig van tenminste. Ik heb een blauwe maandag les gegeven en wat m'n 'leerlingen' meebrachten droeg daaraan bij.

  7. #37

    Standaard

    Tot ergens in de 80er jaren was het een ramp voor gitaar. Alleen Stefan Grossman bracht boeken uit met redelijk goede tabulatuur. Maar dat was op folk en blues (let wel countryblues) gebied. En ook die hadden hun eigenaardigheden. Zo werd er vaak tab met 7 lijnen geschreven, met de cijfers tussen de lijnen. Op een gegeven moment begonnen in tijdschriften en boeken daadwerkelijk "Note for note" transcripties te verschijnen. Die waren meestal heel behoorlijk.

    Bedenk wel dat het haast ondoenlijk is om zonder video echt 100 % zeker te zijn van alle nuances in een elektrische gitaarpartij. Pak 3 verschillende transcripties van dezelfde Hendrix solo, en je zult echt wel wat verschillen tegenkomen in gebruikte snaren. Lullige daarvan is natuurlijk dat hoe jij denkt dat het gespeeld wordt misschien ook gewoon fout is. Het valt echt vies tegen om het 100% goed te doen. De laatste 10 of 5 % corrigeren kost bizar veel tijd, vergeleken met de rest van het stuk.

    Pak je de eerste boeken met muziek van Harry Sacksioni, daar klopt ook van alles niet in. Hij had zelf vrij weinig met die boeken te maken trouwens.

    Gitaar is hoe dan ook een hopeloos instrument om goed te noteren... Maar daar hebben we al vaker van alles over gezegd.

    Eigenlijk is het heel simpel. Als een partij echt goed gebruik maakt van de mogelijkheden van de gitaar kun je die partij simpelweg NIET prima vista spelen vanaf standaardnotatie zonder uitgebreide vingerzettingen. Wat dat betreft verdiend de wijsheid dat gitaristen niet kunnen lezen wel enige nuancering. Net als het idee dat tab slecht is.

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Je moet een gitaar tab, itt tot andere instrumenten, ook meer zien als guide lines.
    Zelfs als je een tab gebruikt die door de gitarist zelf, zoals Segovia of Vai, uitgeschreven is moet je een open mind houden voor vingerzetting en frasering omdat het doel is goed klinken en niet goed naspelen.

    Behalve Segovia dan, die wilde gewoon dat je EXACT deed wat hij geschreven had onder het mom, als u het beter weet, waarom gebruikt u dan een notatie van mij?
    Laatst gewijzigd door Pepe; 30 maart 2019 om 03:44
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #39
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sparrow Bekijk bericht
    Zou het geen goed idee zijn als ze daar eens eenduidig over worden?
    Lijkt me een erg goed idee. Ik moet nog altijd soms de legenda raadplegen wanneer ik iets uit een tabboek instudeer.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top