Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard distortion / overdrive welke pedaal komt dicht bij die van deze versterker?

    misschien een maffe vraag maar wil hem toch graag stellen.
    als ik zie hoeveel kennis hier aanwezig is bij een topic 'pedaalkeuze stress' is de kans aanwezig dat ik in de juiste richting wordt gewezen

    ik heb een yamaha AR2500 versterker, de eerste versterker waarvan ik zelf de distortion goed geslaagd vindt.
    met de gain en distortion pot vol open krijg je een romige overdrive/distortion.

    nu is die versterker op zich niet zo geweldig.
    mis hier nog wel de helderheid van de fenderisch budget versterkers waar ik met een strat wel de quack tussenstandjes goed hoor en bij deze niet.

    maar mijn vraag is eigenlijk het volgende.
    ik lees hier wel vaker over pedalen die dan lijken op een ander pedaal door de opbouw en gebruik van componenten.
    zoals de vele variaties op de tubescreamer of the Rat

    is uit dit schema door jullie te zien welk (type) pedaal je zou moeten hebben om deze vorm van distortion te krijgen?


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Je wil meer dit geluid?

    https://youtu.be/KZC_F1wax1w

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    ik kocht deze versterker met een 8 inch monacor full range speaker erin, niet de originele 10 inch.
    een eminence the copperhead gevonden en die erin geplaats
    krijg er echter dat geluid uit de video niet uit, mist de spark met een strat.
    hij overstuurd ook vrij gauw trouwens, als ik de gain ook maar iets open zet komt er al een randje.
    misschien ligt dit ook wel aan de speaker?

    een vox pathfinder 15 was mij te gritty/korrelig.

    ik kom toch een beetje uit de tijd van mike oldfield, michael schenker etc die ik qua oversturing ronder vond klinken zonder die korrel
    https://youtu.be/9hRkyIszav8?t=158 geeft een klein voorbeeldje
    maar ook Gary Moore met BB King, als Gary hier aan het begin laat horen
    https://youtu.be/ueaANdi5em4?t=357

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Heb geen interesse in of verstand van de technologie maar wanneer je een pedaal met een romige high gain sound zoekt zou ik eens naar deze kijken. Niet exact dezelfde sound maar erg romig en smooth met de juiste afstelling.

    Blackstar Lt distortion

    https://www.bax-shop.nl/distortion-o...iABEgIq1_D_BwE

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Da's wel een aparte, als ik het snel even zie zit in de regeling van de distortion pot bij IC1 1/2 ook filterwerking. Bij meer distortion draai je er ook laag uit, omdat de kleine C4 i.c.m. de relatief lage weerstand R8 deze blokkeren. Op lage distortion heeft dit filter door de hoogohmige potmeter weinig invloed.

    Als ik wat meer tijd heb wil ik weleens dit circuitje invoeren in LT Spice om precies te zien wat het doet.

    Vergelijken met een tubescreamer kun je het iig niet, daar zit wel een filter in maar die is niet afhankelijk van de potmeterstand.

    Edit: belangrijk is ook dat de clipping diodes pas ná de passieve tonestack bass / mid / treble en versterkertrap IC1 2/2 zitten. Alleen de presence pot zit dan nog na de clipping om wat scherpte te kunnen wegregelen.

    Dat ga je met een pedaaltje voor een andere amp nooit bereiken, want dan zit je altijd voor de gehele tonestack.
    Laatst gewijzigd door Plant; 26 maart 2019 om 18:21
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    @brad
    dank je voor de tip

    @plant
    de gain en aparte distortion regelaars werken ook anders dan anders volgens mij.
    waar (pre) gain veel doet in combo met de master volume , gaat het volume niet echt dramatisch omhoog bij gebruik van de distortion.
    maar de pre gain en distortion vol open dan wordt het geluid smooth , absoluut niet gritty.

    ik moet mijn oude jaren 80 evans speaker uit mijn evans versterker maar eens aan de yamaha hangen om te zien of de speaker te maken heeft met het meer fenderisch geluid en of dat de copperhead dat verandert.(en de copperhead ook maar even aan de evans versterker om te checken)
    want in de video van erik blijkt het wel te kunnen met de originele speaker.

    zou ik dan toch een fout gemaakt hebben bij het schoonmaken van de drie potmeters gain, distorion en master, omdat het randje al snel opkomt bij draaien aan alleen de pre gain?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Ik heb het circuit rond IC1 1/2 eens bekeken in LT Spice, goed beschouwd is de distortion regelaar een midboost. Het uiterste hoog en laag worden nauwelijks versterkt, de versterking over het frequentiebereik is een bult met de piek van zo'n 20dB op 600 à 700Hz.

    Zoals gezegd gaat het dan door de low / mid / high tonestack en dan wordt het pas na versterkertrap IC1 2/2 geclipt. Daarna komt de precense regelaar.

    Om dit geluid met een andere versterker te benaderen zou je misschien eerder een graphic EQ met vergelijkbare setting voor een distortion pedaal kunnen zetten of voor een amp waarvan je de interne distortion gebruikt.

    Of je bouwt het circuit rond IC1 1/2 na en zet dat voor een distortion pedaal. C7 is dan de uitgang.
    Die 27 Volt voedingsspanning is niet echt nodig hiervoor, dat is toevallig de spanning waarmee de hele amp wordt gevoed, het betreffende circuit werkt op 9V ook (zij het met minder headroom).
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    heb gisteren nog eens even beide versterkers aan de tand gevoeld om te horen waar mijn voorkeur naartoe gaat.
    de evans, prachtig fenderachtige sound, vol clean met sparkle.
    de yamaha, mist dat laats volledig, en clean echt niet bijzonder, maar o wee als je dan de distortion en pre gain voluit zet.
    de strat lijkt dan haast een gitaar met P90 pickups, zingen zonder dat irritante hoge rafeltje wat sommige hebben.

    dank je dat je mij uitgelegd hebt wat daar eigenlijk gebeurt.
    doet mij denken aan de youtube : sound like eric clapton without bustin the bank waarin een EO wordt gebruikt en een tc spark
    en als ik het geluid nu weer even hoor komt dit akelig dicht bij alleen in het eerste gedeelte met minder hoog.
    https://youtu.be/BcBXduQie8s?t=899

    dus misschien deze route maar eens uitzoeken in combi met de evans

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top