Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 9 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 86
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarkS Bekijk bericht
    Ik dacht altijd dat een Black Beauty
    de 3 PU versie was..
    Dan is het een Custom toch?
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Dan is het een Custom toch?
    Een Les Paul Custom is er in allerlei variaties. Volgens mij altijd Split Diamond Inlay op de headstock. Begonnen met een mahogany body, top en neck. Later met maple top en nog later met laminated maple neck. Vaak 3 pups maar ook met 2. Een tijdje werd de latere SG een LP Custom genoemd, volgens mij was de SG van Zappa er zo eentje. Platte frets kan ik me nog herinneren. Ik vond het altijd een zware onpraktische gitaar die toen al te duur was.

    Ik heb een SG '62 reissue uit dacht ik '89 en da's een prima spelende en klinkende gitaar die ook nog eens zeer licht is. Bill Lawrence pups erop OEM van Gibson.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Ze hebben het altijd over de eerste helft van de jaren negentig maar die uit de fifties zijn ook niet beroerd.

    De custom heeft wat andere appointments zoals gold hardware, andere binding en ebony maar 3 pickups horen daar niet bij.
    3 pickups noemen ze gewoon 3 pickups.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Oh ja de bindings en golden hardware was ik vergeten. Ik vond het destijds een JPS gitaar.

  5. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door episua Bekijk bericht
    Tja het zal misschien wel een verhaaltje 'in the eye of the beholder' zijn over wat wel of niet een goede Les Paul is.
    Heb ook wel wat kennissen die gek zijn op de begin jaren 90 Gibson LP's. Zelf hou ik er niet zo van. Ze zijn meestal heel erg zwaar (terwijl ze toen al weight relieved waren) en vind ze mede hierdoor eigenlijk wat steriel klinken. Maar goed, veel eind jaren 70 en jaren 80 Les Pauls kunnen mij ook niet zo bekoren. Liefhebbers hiervan schijnen hun Les Paul het liefst zo zwaar mogelijk te willen.
    Nou valt mij wel op dat deze gasten vaak wat hardere muziek spelen met veel gain enzo dan ik doe. Ik speel meestal clean tot een randje erop.
    Doe mij maar een Customshop Les Paul Reissue van de laatste 5 jaar. Lijken veel meer op de oudjes. Lichtgewicht bodies (totaal gewicht bij veel van deze exemplaren nog geen 4kg) , hide glue constructie, fijne necks (ff ongeacht je voorkeur) met rolled binding edges, plekked, stock pickups die in mijn oren uitstekend klinken etc etc.
    Maar goed, daar is de prijs dan ook naar.
    Daar heb je idd wel een punt. Het is allemaal persoonlijke smaak. En idd wat je ervan verwacht en welke stijl je prefereert. Ik heb persoonlijk helemaal niks met dat 'clean-met-een-randje'. Een plexi (zonder extra's) is voor mij een nutteloos ding. Ik zit volledig in het JCM800/Schenker/Norum/Sykes segment.
    Ik heb idd een drietal early 70s Les Pauls (1970-1973) en daar hou ik echt enorm van. Idd zwaar en echte aggressieve heavy rock monsters. Maar ik speel dan ook hard rock/ heavy metal. Daar blinken ze echt in uit.
    Na 75 kwamen de maple halzen en rolden we de jaren 80 in. Ook best een aantal uit die periode gehad maar eigenlijk waren het allemaal een beetje niemendalletjes. Weinig echt eigen karakter.
    Eigenlijk alles wat ik heb'had van 90-95 is echt top spul. LPs uit die tijd zijn niet zwaar ofzo (ALLE LPs vanaf 82 zijn trouwens weight relieved), gewoon normaal. Superfijne halzen. Beste fretwire ooit van Gibson en erg, erg goed gebouwd. Dit is allemaal persoonlijk he.
    Vele gibsons van daarna nog gehad (jongste 2012) ofzo maar weinig kan me echt blij maken en alles is weg en kijk er ook nooit meer naar. Alle LP's die ik nu heb zijn van 70-73 en 90-94. Nog wel een aantal 80s gibsons maar dat zijn andere modellen.

    Maar ik realiseer me ook dat wellicht daarom de historics etc me totaal niet boeien. Ik speel wellicht de geschikte muziek niet ofzo. Al hoort dat niet exact in die hokjes natuurlijk. Dhr Moore kon ook heel behoorlijk shredden op zijn 50s LP, waarop tegenwoordig zelfs metal op gespeeld wordt.
    En of een LP zo exact mogelijk de specs heeft van een 58/59...echt dat zal me jeuken verder. Het moet voor mij een bruikbaar instrument zijn

    Customs zijn in principe gewoon net als alle andere 2-pickup gitaren met idd hier en daar een 3-pickup uitvoering ertussen. En die middenpup komt de gitaar imho niet ten goede. Absoluut leuk om te zien zo'n Framton setup maar ik zal altijd voor een 2 pup gaan.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Ik heb juist mijn '71 goldtop gehouden omdat ie zo bluesy klinkt, meer Green dan Schenker. Mijn andere Les Pauls waren agressiever in het hoog en zompiger in het laag.
    Zo zie je maar weer.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #27

    Standaard

    Ja het zal ook echt wel per exemplaar verschillen. Mijn '72 goldtop is echt lekker agressief. '73-er is wel iets mellower. '70 custom is de overtreffende trap van alles.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  8. #28

    Standaard

    Zijn er trouwens grote kwaliteit verschillen tussen de heritage, traditional, custom en standaard series? In ieder geval wel in prijs 😁

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door larsje Bekijk bericht
    Zijn er trouwens grote kwaliteit verschillen tussen de heritage, traditional, custom en standaard series?
    Bedoel je met custom de LP custom, of bedoel je een customshop les paul?

  10. #30

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door larsje Bekijk bericht
    Zijn er trouwens grote kwaliteit verschillen tussen de heritage, traditional, custom en standaard series? In ieder geval wel in prijs ��
    Heritage? Bedoel je daarmee die begin jaren 80 Heritage series? Die heb ik gehad maar vond het kwalitatief niet best
    Traditional en Standard zijn volgens mij Gibson USA terwijl de Customs (LP Custom model dus) dacht ik al heel lang uit de custom shop komt (terwijl het eigenlijk gewoon een serieproductie model is).

    Volgens mij staar je je teveel blind op waardes/geld, opinies en gewildheid van modellen. Ik denk dat je gewoon wat gitaren moet gaan vastpakken, erop spelen en kopen wat voor jou het best voelt
    My Róisín Dubh is my one and only true love

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top