Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard Intoneren old school Tele brug

    Heeft iemand ervaring met het intoneren van een ouderwetse Telecaster brug, je weet wel, zo eentje met drie zadels? Kun je die zuiver krijgen, of blijft het altijd gerommel in de marge? Met andere woorden: zal ik er een andere brug opzetten of niet?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Zelf nooit een traditionele brug gehad.
    Wel benieuwd naar.
    Ben zelf eigenlijk op al mijn gitaren haarzuiver geintoneerd.
    Er zijn mensen die beweren dat het door jou genoemde gerommel in de marge nu juist bijdraagt aan het karakteristieke geluid (en de beleving) van een telecaster.
    Met dat de jaren verstrijken, en ik zo nu en dan ook eens een blues, country, americana riedeltje meeneem, voel ik er wel wat voor.
    Inherent aan bovenstaande, zonder er zelf 1 gehad te hebben, zou ik stellen; als je zuiver wil; vervangen.
    Geloof dat er zelfs compensated zadeltjes te koop zijn, zodat je bij 3 kunt blijven.

  3. #3

    Standaard

    Het is een lekker simpel systeem dat helemaal past bij het basale van een Telecaster. Ik vind het zonde om zoiets te vervangen maar ieder zijn of haar meug.

    Echt loepzuiver zal het nooit worden maar die gecompenseerde zadels zijn wel een verbetering. Ook de compensatie is vaak heel simplistisch want meestal is dat domweg een scheef geboord gaatje. Dus als jouw zadels onder een rare hoek staan dan heb je dat al. Mooi is het niet...

    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  4. #4

    Standaard

    Wordt inderdaad lastig met een vintage(stijl) brug. Heb er zelf één en het is zeker "gerommel in de marge". Ik heb er zelf niet echt "last" van.
    Maar zoals Tupelo al zegt...d'r zijn compensated zadels te koop die een hoop net wel, net niet verhelpen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juni 2017
    Locatie
    Zaandam
    Berichten
    289

    Standaard

    Ik vind het niet storend, de subtiele afwijking die er eventueel is (Fender Baja). Wat bij mij veel meer invloed heeft is hoe hard ik druk op de snaren, zeker als je frets wat dikker zijn. Ik druk nog wel eens te hard, dan druk je hem gewoon vals, hoe goed je gitaar ook is geïntoneerd en afgesteld.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Heb zelf een Tele met 6 zadels en dus sinds kort eentje met 3 zadels. Ik heb niet het idee dat die met 6 zadels minder als een Tele klinkt, bovendien hebben heel veel mensen er een andere brug en/of zadels op gezet als dat hielp (die gasten van Status Quo deden dat bijvoorbeeld ook). Ik zal eens wat gaan experimenteren met stemapparaat erbij enzo ...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Die 'compensated saddles' werken erg goed. Maar ook zonder dat gecompenseer kun je er best mee weg komen, al is dat nogal afhankelijk van wat je speelt. Nieuwe snaren klinken altijd zuiverder. Geen idee waar dat mee te maken heeft, maar ik merk dat ik het amper als storend ervaar als er een nieuw setje op ligt, terwijl het tenenkrommend kan zijn wanneer de snaren er al een tijdje op liggen.
    Maar eigenlijk is het alleen echt tenenkrommend als je enkele harmonisch complexere accoordjes speelt met een flinke drive, waardoor de boventoontjes extra geaccentueerd worden en je daarbij oudere snaren gebruikt.

    Solowerk is geen enkel probleem. Accoorden laag op de hals zijn ook geen probleem. En eenvoudige accoorden bovenin zijn goed te doen (soms moet je hand een beetje helpen met wat duw- en trekwerk).

    Je hebt natuurlijk ook vintage bruggen met 6 zadels. Sommige mensen beweren dat dat ten koste gaat van dat typische tele geluid. Ik denk dat dat nogal overdreven wordt, maar ik ben dan ook geen purist. Ik ben een realist.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  8. #8

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2004
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Ik vind zelf deze dingen ideaal:
    https://www.guitarsupplies.nl/nl/wil...er-brug-chrome

    Vintage look en toch prima te intoneren. Klinkt top en kost geen rochel. En als je het Wilkinson-logo niks vindt, de zadels zijn ook los verkrijgbaar:
    https://www.guitarsupplies.nl/nl/com...-saddles-brass

  10. #10

    Standaard

    Ik heb twee Telecasters met klassieke brug en er een aantal voor anderen geïntoneerd. Helemaal perfect krijg je het inderdaad niet, maar dat kan überhaupt niet. Het is net zoiets als de perfecte cirkel, chasing the dragon. Je moet wel zo'n absoluut gehoor hebben wil je het echt opmerken. Een beetje gepruts in de marge is het soms wel.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top