Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Exclamation Probleem volume en tone knoppen

    Ik ben laatst weer begonnen met gitaarspelen en ik denk dat de knoppen op mijn gitaar niet goed werken.

    • Als ik de volume knop open draai hoort ik pas halverwege geluid. Wanneer hij dan helemaal open staat klinkt hij nog steeds vrij zacht. Als ik de elektrische gitaar van mijn huisgenoot open draai klinkt deze veel harder.
    • Als ik de bovenste tone knop helemaal dicht draai krijg ik een soort "onderwater" geluid. Als ik hem daarna verder open draai gaat dit weg maar lijkt het geluid verder niet te veranderen.
    • Als ik de onderste tone knop helemaal open draai krijg ik ook een onderwater geluid. Als ik hem daarna verder dicht draai gaat dit weg maar lijkt het geluid verder niet te veranderen.

    Ik heb als voorbeeld even een filmpje gemaakt met mijn gitaar ingeplugd via een interface. Dit hoort niet toch?

    Laatst gewijzigd door emo; 31 maart 2019 om 18:02

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Nee, hoort inderdaad niet zo te werken!! Je zou kunnen proberen om ze eens uit te spuiten met contactvloeistof maar vervangen door CTS of zo is waarschijnlijk een beter idee. die potjes zijn niet zo duur maar het is wel even werk en het loont ook de moeite om er even goed de tijd voor te nemen.

    Is dit overigens een Fender of een budget ding (of een budget-Fender, dat kan natuurlijk ook) en zijn ze altijd zo geweest of was het ooit beter? Bij de echte budget gitaren worden niet zelden extreem slecht potjes gebruik dus dan kan je beter gelijk gaan upgraden.
    Laatst gewijzigd door kwispelhond; 31 maart 2019 om 19:36

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor je reactie! Het is een London City Spitfire MKII. Volgens mij was het in het begin niet zo slecht. Ik denk dat ik hem wel door iemand anders laat repareren omdat ik zelf echt niet kan solderen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    dit lijkt mij gewoon prima, voor niet al te geweldige potmeters, niet al te geweldige pickups en niet al te geweldige condensatoren.... Die tonepots horen inderdaad gewoon heel, heel veel hoog weg te halen. Een volumepot die pas heel laat indraait en niet 'harder' gaat dan een ander, dat is ook goed verklaarbaar: low output pickups en matige 'taper'. Met 'taper' bedoel ik het verloop. Sommige, betere potmeters, hebben een heel mooi verloop, zodat op, zeg, 2 en 3, je nog steeds signaal hebt.Andere potsmeters, van de wat minder prijzige aard, hebben dat niet. kwestie van betere pots en pickups, me thinks. Die london city planken zijn behoorlijk prima, heb er flink wat al onder handen genomen om te upgraden. zeker de moeite waard.

  5. #5

    Standaard

    maar gebruik je potmeters nauwelijks of niet ,is vervangen zinloos..bijna niemand die het verschil kan horen

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Ik hoor eerlijk gezegd niks geks.

    Regelgedrag van potmeters heeft niks te maken met kwaliteit, de Ohmse waarde (1MΩ? 500kΩ? 250kΩ?) samen met de condensatorwaarde (.022µf? .047µF?) en de load (dus waar de gitaarkabel heen gaat) en of ze lineair of logaritmisch regelen bepalen al veel. Er zijn geen wetten voor, dus willekeurige gitaren vergelijken zegt niet zoveel.

    Output zegt ook niet zoveel, wat voor gitaar met wat voor pickups heeft je huisgenoot? Single coil vs. humbuckers? Single coils of humbuckers onderling kunnen per type een ander output hebben door de toegepaste magneet, het aantal windingen van de spoel en dan ingebouwd nog de afstand t.o.v. de snaren.

    Als er niks kraakt, bromt of helemaal uitvalt tijdens het regelen, dan kun je er vanuit gaan dat er aan de regelaars niks stuk is en het zo hoort. Lukraak vervangen helpt dan mogelijk ook niks.

    edit: o, blijf met 'contactspray' maar helemaal uit de buurt!
    Laatst gewijzigd door Plant; 31 maart 2019 om 23:00
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    sluit mij aan bij de vorige posters dat het op zich niet verkeerd is wat je gitaar doet, wat mij wel opvalt is dat de snaren ver van de pickups af lijken te staan.
    en ervan uitgaande dat je net weer je gitaar hebt opgepakt, hoe oud zijn die snaren dan die er op zitten?
    als ze al jaren oud zijn dan mag daar wel een nieuw setje op en dan er even lekker voor gaan zitten en met de hoogte van de pickups gaan spelen.
    te dicht erop is ook niet goed, want door het magnetische veld wat er boven de magneten zit kan het trillen van de snaren worden beïnvloed en ze veel minder lang klinken.
    kost niks, schroevendraaier en dan gewoon uitproberen met een beetje hoger misschien dan wel weer terug ;-) totdat je de sweetspot hebt gevonden.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Ik zou me hier niet zo druk om maken want in de meeste gevallen heb je je volume en tone altijd open staan.
    Straks als je veel gaat spelen en je gaat meer dingen ontdekken in tone dan zou ik pas gaan kijken naar een ander potmeter of zelfs een ander gitaar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top