Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard Radius maken in het blad van een akoestische gitaar

    Ik ben de eerste pogingen aan het ondernemen om ooit eens een goede OM akoestische steelstring te bouwen. Mijn plan is om eerst alles te oefenen met zo goedkoop mogelijke spullen, vooral om alles te leren wat er bij de bouw en de constructie komt kijken. Ik ben een hals aan het maken; die is bijna af.

    Binnenkort wil ik beginnen met het oefenen van het maken van (onderdelen van) een gitaarbody. Het gaat niet om de klank, maar alleen om de constructie. Ik wil bijvoorbeeld beginnen met een blad van triplex, want het gaat de eerste keer zeker ergens fout en dan kan ik de zaak gewoon in de kachel gooien.

    Een van de dingen die ik nog niet snap is de ‘radius’ van het bovenblad. Ik ben van plan om die radius in de braces te maken en daar het blad op te klemmen. Dat moet in een mal (met verhoogde randen) wel lukken, zoals dat staat in het boek ‘Build your own acoustic guitar’ van Jonathan Kinkead.



    In alle handleidingen en Youtube filmpjes zijn er talloze manieren om dat te doen. Het gaat me hier om de braces: is de radius van alle braces van bijvoorbeeld het bovenblad overal hetzelfde, hoe je ze ook plaatst ? Dat moet bijna wel, want bijvoorbeeld een radius dish, en volgens mij dus ook het boven- en onderblad van een gitaar, zijn eigenlijk gewoon onderdeel van een enorme ‘bol’ met een omtrek van bijvoorbeeld 20 voet ? Of zie ik dat verkeerd ?

    Als ik het voor elkaar krijg om in een plank een radius van 20 voet te krijgen, kan ik dan alle braces van één blad daar in de lengte en op de goede breedte uit zagen, zodat ik ze daarna gewoon op de goede lengte kan zagen ?

    Of maak ik een denkfout en is de radius van iedere brace verschillend ? Ik kom er niet uit in mijn hoofd !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 18 maart 2019 om 03:23

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht

    Als ik het voor elkaar krijg om in een plank een radius van 20 voet te krijgen, kan ik dan alle braces van één blad daar in de lengte en op de goede breedte uit zagen, zodat ik ze daarna gewoon op de goede lengte kan zagen ?

    Of maak ik een denkfout en is de radius van iedere brace verschillend ? Ik kom er niet uit in mijn hoofd !
    De juiste radii weet ik zo direkt niet vanbuiten. Maar je maakt in bovenstaande zin een denkfout, (als ik juist interpreteer wat daar staat).

    In de braces MOETEN de jaarringen verticaal lopen. anders plooien ze gewoon recht door de spanning in het blad. Je gaat echter geen plank vinden die verticale jaarringen heeft. Blokjes hout waarschijnlijke wel. Ik maak super klinkende gitaren met latjes uit de doe-het-zelf-zaak. Spruce (spar) latjes van bijv 2 bij 3 cm kan je vinden met zeer dunne en parallele jaarringen. Als het hout in één richting dichte ringen heeft en in de flank loodrecht daarop zo een effect van groot uitlopende vlekken, dan zit je goed. Is misschien raar dat je in de houtshop elk latje gaat keuren, maar zo 1 op tien of zo komt echt wel in aanmerking. Klasse hout voor bijna geen geld.

    Ik zou trouwens nooit besparen op materialen. Ook niet bij een eerste instrument. Heb ik ook niet gedaan. Het is veel werk om een instrument te bouwen, dus bouw het direct van de eerste keer juist. Dan heb je er later ook nog iets aan. Maar dat is een persoonlijke mening en geen technisch advies.
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dootch Bekijk bericht
    De juiste radii weet ik zo direkt niet vanbuiten. Maar je maakt in bovenstaande zin een denkfout, (als ik juist interpreteer wat daar staat).
    Ik weet de goede radii van de gitaar uit het Kinkead boek: 20 feet bovenblad en 15 feet onderblad.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dootch Bekijk bericht
    In de braces MOETEN de jaarringen verticaal lopen. anders plooien ze gewoon recht door de spanning in het blad. Je gaat echter geen plank vinden die verticale jaarringen heeft. Blokjes hout waarschijnlijke wel. Ik maak super klinkende gitaren met latjes uit de doe-het-zelf-zaak. Spruce (spar) latjes van bijv 2 bij 3 cm kan je vinden met zeer dunne en parallele jaarringen. Als het hout in één richting dichte ringen heeft en in de flank loodrecht daarop zo een effect van groot uitlopende vlekken, dan zit je goed. Is misschien raar dat je in de houtshop elk latje gaat keuren, maar zo 1 op tien of zo komt echt wel in aanmerking. Klasse hout voor bijna geen geld.
    Goeie tip !

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dootch Bekijk bericht
    Ik zou trouwens nooit besparen op materialen. Ook niet bij een eerste instrument. Heb ik ook niet gedaan. Het is veel werk om een instrument te bouwen, dus bouw het direct van de eerste keer juist. Dan heb je er later ook nog iets aan. Maar dat is een persoonlijke mening en geen technisch advies.
    Het probleem is dat ik pas een paar maanden bezig ben met hout. Ik moet dus eerst de 'basisvaardigheden' leren. Dat gaat trouwens met de hals die ik nu maak best aardig, al zeg ik het zelf, maar alles is voor mij de eerste keer. En ik ben niet zo rijk ... Maar ik zoek op internet wel naar goedkope setjes voor boven- en onderblad. Ik snap dat dat beter werkt dan triplex, maar als daar wat mee fout gaat kost me dat maar een paar euri. Ik wil met het triplex wat verbindingen en verlijmingen oefenen, en ik begin zo gauw mogelijk met een gitaar van beter massief hout.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 21 maart 2019 om 22:42

  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    25 maart 2007
    Locatie
    Huissen
    Berichten
    99

    Standaard

    Acoustische gitaar bouwen is veel op dikte brengen van het hout, schaven, schuren etc. en de twee (meestal) helften van boven en onderblad aan elkaar lijmen. Dat zijn allemaal handelingen die met triplex niet goed te doen zijn. Dus ga voor massief hout, dat kan bouwmarkthout zijn, maar beter van niet. Er is best goedkoop toonhout te koop b.v. spruce bovenblad voor €10, 3 sets back en sides African Mahogany €14 (Madinter)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FreeGee Bekijk bericht
    Acoustische gitaar bouwen is veel op dikte brengen van het hout, schaven, schuren etc. en de twee (meestal) helften van boven en onderblad aan elkaar lijmen. Dat zijn allemaal handelingen die met triplex niet goed te doen zijn. Dus ga voor massief hout, dat kan bouwmarkthout zijn, maar beter van niet. Er is best goedkoop toonhout te koop b.v. spruce bovenblad voor €10, 3 sets back en sides African Mahogany €14 (Madinter)
    Wow ! Ik heb eens even zitten kijken op hun website. Dat is interessant ! Beetje lastig met de Nederlandse vertaling, maar ze hebben hout voor spotprijzen (vergeleken met Nederlandse aanbieders). Heb jij er wel eens iets gekocht, FreeGee ? Of anderen ? Hoe gaat dat met verzenden en verzendkosten ? Dat kan ik niet goed vinden.

    Voorbeeld: https://www.madinter.com/es/maderas/...a-primera.html

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Wow ! Ik heb eens even zitten kijken op hun website. Dat is interessant ! Beetje lastig met de Nederlandse vertaling, maar ze hebben hout voor spotprijzen (vergeleken met Nederlandse aanbieders).
    Als je Spaans net zo beroerd is als mijn Spaans, is de Engelse site wat makkelijker:
    https://www.madinter.com/en/

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Als je Spaans net zo beroerd is als mijn Spaans, is de Engelse site wat makkelijker:
    https://www.madinter.com/en/
    Heb ik intussen ook ontdekt. Wat een aanbod hebben ze daar, en de prijzen zijn onnederlands !

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik las wel ergens dat je het hout van Madinter nog moet laten drogen, en dat dat lang kan duren ...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Dikke blokken hout drogen, dat kan inderdaad lang duren, maar dunne setjes zal wel wat meevallen. Ik heb wel eens wat bij ze besteld, nooit iets van vochtproblemen gemerkt, maar bij mij blijft de boel vanzelf altijd wel een tijdje liggen omdat ik te weinig tijd voor te veel projecten heb

    Vergeet niet dat er nog belasting over de prijzen op de Madinter-site heen gaat. Alles is ex BTW. En verzendkosten, weer twee tientjes...
    Maar dan nog valt het inderdaad best mee, als je het vergelijkt met andere gitaarhout-sites.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Vergeet niet dat er nog belasting over de prijzen op de Madinter-site heen gaat. Alles is ex BTW. En verzendkosten, weer twee tientjes...
    Maar dan nog valt het inderdaad best mee, als je het vergelijkt met andere gitaarhout-sites.
    Ik heb een verlanglijstje gemaakt op hun site, en dan krijg je deze kosten:

    - Vioolschaafje 10 mm. 18,25
    - 3 x red cedar kerfling. 10,80
    - 15 abalone inlay dots. 13,50
    - Sapele back strip. 3,55
    - Ebben brug blank. 3,30
    - Sapele zij- en achterblad. 26,55
    - Sitka spruce AA bovenblad. 26,10
    - Spruce plank kwartiers voor alle bracing 10,45
    - Bone nut blank 1,90
    - 2 x plastic binding. 6,40
    - Brazilian cedar back braces 2,95

    Totaal netto 114,15
    Verzekering 1,14
    BTW 29,86
    Shipping (FedEx) 26,88

    TOTAAL 172,03

    Toch een flink bedag. Maar de top, back en zijkanten zijn goedkoop genoeg voor een eerste poging. Er komt nog een euro of 60 bovenop de netto prijs voor verzending en BTW. Meer dan 50% dus ...
    Hoe lang duurde het voor de bestelling bij jou aankwam, Woml ?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 25 maart 2019 om 15:14

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top