Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Standaard Fender silverface twin reverb 1972

    Hallo

    Ik ben bezig om de bias in te stellen , heb daarom bij V9 en V8 een 1 Ohm weerstand geplaatst , bij deze buizen had ik de meeste ruimte om de weerstand te plaatsen.
    Bij de V8 had ik 36 mv , maar bij buis V9 had ik 75 mv , dus het dubbele.
    De Silverface heeft een Balanced Bias potmeter ,wat houd dat in.

  2. #2

    Standaard Fender silverface twin reverb 1972

    Zijn je 4 6L6 buizen een gematchte set?
    Met die balans potmeter stel je de push en de pull kant gelijk in. De exacte biasstroom kan je daarmee niet instellen.
    Dat laatste is handiger, mits de buizen gematcht zijn dus.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Gearjunkie; 4 maart 2019 om 22:13

  3. #3

    Standaard Fender Silverface Twin Reverb 1972

    Hallo Gearjunkie

    Er zitten nu 4 gematchte Groove Tube buizen in.

  4. #4

    Standaard

    Ok, maar als je aan de potmeter draait kan je ze niet in evenwicht brengen?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Vroeger waren er 6L6 eindbuizen te koop , die voorzien waren van een opdruk met het Fender logo.
    Deze buizen werden natuurlijk niet door Fender zelf gemaakt , maar waren van RCA , en waren geselecteerd.
    Als je deze buizen installeerde dan hoefde je je geen zorgen te maken over de rust-stroom-instelling .
    Een kleine onbalans verraadde zich hooguit door een lichte 100Hz brom uit de luidsprekers.
    Met bhv de verzonken balans-potmeter op de achterzijde van de amp kon je de boel eenvoudig afregelen zodat die 100Hz brom niet meer hoorbaar was.
    Tegenwoordig zijn er best wel netjes "gematchte" 6L6 sets te koop van alle nu vervaardigde merken.
    Helaas bieden deze dan NIET de garantie dat de juiste ruststroom dan staat ingesteld ,......doodeenvoudig omdat die oude Fender-amps geen regelbare ruststroom-instelling hadden.

    Een verstandige keuze zou wezen om dat dus eerst maar 'ns in te ( laten ) bouwen.
    ( want anders kan 't zelfs ook wel 'ns behoorlijk fout gaan met die Fender Twin Reverb )

    Het aller-beste is zelfs om ook nog een scope bij die afstelling te gebruiken mbt "cross-over vervorming".
    Laatst gewijzigd door 7ender; 10 maart 2019 om 13:08
    MR. LEE in basgitaarforum.nl

  6. #6

    Standaard

    Hallo

    Ik heb de buizen in balans , je hoort geen brom.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    ...maar dan weet je nog steeds niet wat iedere afzonderlijke 6L6-buis aan ruststroom trekt.
    MR. LEE in basgitaarforum.nl

  8. #8

    Standaard

    Hallo Fender

    De bias stroom is 53 ma.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    ...dan staat dat dus nu , met dat gemiddelde voor die 6L6 buizen , in die Twin Reverb , wat te hoog ingesteld.

    Nogmaals : Dat rooster-negatief dient gewoon afregelbaar gemaakt te worden , de uitleg over waarvoor en waardoor lees je hier in de vorige repliek van 10 maart j.l.

    Door er "zomaar" een willekeurige set "gematchte" 6L6 buizen in te prikken , komt 't nog steeds neer op "gokken".
    Laatst gewijzigd door 7ender; 15 maart 2019 om 04:38
    MR. LEE in basgitaarforum.nl

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top