Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 10 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 97
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard Oriënterende beginner op zoek naar advies

    Na ruim 40 jaar ben ik weer zeer interesseert om een gitaar te kunnen gespelen. In mijn jonge jaren heb ik een paar jaar lopen te klooien maar heb het nooit echt serieus aangepakt om allerlei redenen. In die tijd had ik alleen beschikking over een paar gestencilde bladen waar wat grepen op stonden en wat lectuur met akkoorden, maar snapte er niets van. Daarnaast was gitaar les 45 minuten fietsen en daar had ik ook geen zin in en internet moest nog verzonnen worden. Ik had een goedkope gitaar in die tijd en heb ,volgens mij, 99% van de tijd met een gitaar geklungeld die nooit zuiver was om dat ik heb niet goed afgesteld kreeg. Topkam was ruk, en de tremelo brug was ook een drama. Ben nooit echt verder gekomen dan een paar akkoorden, een leuk begin van "saterday night"van Herman brood en.....een ongelooflijke bak herrie die nergens op leek omdat Metal mij muzikale voorkeur was. Dus na enkele jaren de boel opgeruimd en ben ik verder gegaan zonder gitaar.

    Interesse heb ik afgelopen altijd wel gehad en zag soms de spotgoedkope beginner setjes voorbij komen maar wist mij altijd te bedwingen omdat ik weet dat je voor 150 euro niet veel mag verwachten. Nu ben ik enkele weken op bezoek geweest bij een kennis en die liet mij, totaal onverwacht, zien wat hij boven had staan...GITAREN!! Afijn na een uurtje bijgekletst te zijn en weer naar beneden gelopen te zijn heb ik het een paar dagen laten bezinken. Mijn interesse was weer gewekt en we hebben tegenwoordig internet dus dan meer eens even rondspeuren in gitaar land. Ehhhh dat was even schrikken kan ik melden, heb ondertussen alweer uren zitten koekeloeren in online winkels, websites en youtube en er is genoeg te vinden.

    Met name youtube was voor mij een aardige openbaring om een te zien hoe het spelen op zo'n apparaat nu echt inhoud en ben nu zo enthousiast aan het geraken dat ik serieus aan het overwegen ben om weer een elektrische gitaar aan te schaffen.

    Maar zoals vele andere ben ik al aardig verdwaalt en ben nu een beetje op zoek naar richtingen om een gitaar en versterker aan te schaffen. Ik wil nog geen kapitalen uitgeven maar snap ook dat die goedkope prullen vaak duurkoop is dus zoek iets dat enigszins zinvol is en waar ik plezier van heb.

    Ik denk er nu over om de gitaar en versterker 2e hands aan te schaffen en de rest eventueel nieuw, dat heb ik het over de snoeren, standaard, hoofdtelefoon en hoofdtelefoon versterker.
    Wat zijn mijn verwachtingen, ik wil gewoon wat basis grepen leren, zo nu en dat een leuk loopje kennen spelen en wat simpele herkenbare gitaar stukjes. Ik ben geen virtuoos en zoek dat ook niet, ik wil gewoon wat vaker achter het scherm weg kruipen en mijn gedachten op iets anders zetten. Muzikale voorkeur heb ik niet echt, al moet ik wel bekennen dat Rock mijn voorkeur heeft, dus tja waar moet ik naar gaan kijken?

    Ik dacht zelf tussen 125 en 150 voor een gitaar uit te geven en iets van 75 euro voor een versterker, neem dan 100 euro voor de overige zaken dan zit ik rond de 300 euro. Ik heb al rond zitten lezen en dan kom ik bijv. iets tegen als een Yamaha Pacifica, Harley Benton of Fender Squier. Ik lees hier en daar dat een gitaar lekker licht moet spelen maar heb geen enkele voorstelling hoe ik dat moet snappen, ik denk dat het iets met de hals en het plaatsen van je vingers te maken heb? Tevens denk ik dat ik een voorkeur heb voor een vaste brug om stemmingsproblemen te verminderen.

    Als versterker lees ik merken als Vox, of iets van een Fender Mustang 1, geen idee of dit een goede richting is om te zoeken.

    Een heel verhaal en hoop dat lezers mij een beetje een richting kunnen geven waarvoor ik moet kijken.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Mooi verhaal!
    Tegenwoordig kan je voor minder geld dan destijds echt kwalitatief betere spullen kopen dan pakweg 40 jaar geleden.
    Ik zou in jou geval een Yamaha pacifica:

    https://m.thomann.de/nl/yamaha_pacif...SABEgKpyfD_BwE

    En een Boss katana 50 kopen:

    https://www.bax-shop.nl/gitaarverste...SABEgLX1fD_BwE

    Alles bij mekaar net geen 380 euro en dan kan je mooi vooruit!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Als het je nu vooral gaat om wat dingen te spelen en eventueel wat theorie er om heen zou ik het gewoon bij een akoestische gitaar houden.
    Ik bedoel, als je op toetsen wil leren spelen koop je ook geen synthesizer.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Hallo John! Altijd leuk, zulke posts, kan iedereen z'n eigen favoriete set bij invullen. Er is ook waanzinnig veel te krijgen natuurlijk, dat maakt het niet makkelijker, maar wel interessanter. Je hebt je huiswerk goed gedaan, lijkt mij: een Yamaha Pacifica met een Fender Mustang 1, dan heb je wel een hele serieuze starterset met veel mogelijkheden voor een fijne prijs. Kun je jaren mee vooruit, nou ja niet op het podium, maar voor thuis gaat dat prima werken. Veel plezier met inlezen, uitzoeken, opsporen, aankopen en spelen!
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Laat ik je vooreerst welkom heten op dit forum !
    Meteen wil ik je ook even doorverwijzen naar een goede website : justinguitar.com voor een hele hoop gratis gitaarlessen. Wat mij betreft de allerbeste website met echt goed gestructureerd lesmateriaal.

    Wat gitaren betreft geniet de yamaha pacifica op dit forum een erg goede reputatie. Zelf heb ik er geen ervaring mee. Squier ,het budgetmerk van Fender is ook erg leuk.
    Squier heeft wel verschillende reeksen : affinity ( laagste reeks), modified vintage en classic vibe . Nu in alle eerlijkheid vind ik je budget voor de gitaar wat aan de lage kant. Ik zou eerder naar de 250 à 300 Eur gaan. Het budget voor "overige" lijkt me dan misschien wat onnodig hoog. Omdat je nog niet echt een richting weet denk ik eerder aan een telecaster model of een stratocaster model met een humbucker pickup in de brug.
    Een gitaar met enkel humbuckers zou ik als absolute beginners vermijden - tenzij enkel geïnteresseerden in rock- simpel gezegd omdat de beginnersakkoorden ( open akkoorden) die je moet leren spelen en aanslaan daar niet zo goed op klinken . ( gaat te dof klinken en dit is niet bemoedigend)

    Het al dan niet zwaar spelen van een gitaar heeft te maken met de afstelling van de gitaar . De nek moet een bepaald" verloop" hebben, de brug moet op de juiste hoogte staan...
    Google even op Don Hofstee gitaar afstellen voir meer details. Probleem is vaak dat de grotere winkelketens daar minder aandacht aan besteden. Dit is vaak de keerzijde van de iets lagere prijs. Ik verkies daarom vaak de kleinere winkels. Meteen ook de reden waarom ik niet veel zeg over harley benton omdat die enkel bij mastodont thomann te verkrijgen is.

    De versterkers die je noemt zijn best ok. Wel heb ik gemerkt dat bij vb de mustang de beginners vaak verloren lopen in de mogelijkheden via de bijkomende software etc. om de klank af te regelen terwijl ze gewoon zoveel mogelijk moeten spelen.
    Ik vind daarom de Roland Cube erg goed : gewoon stevig en erg simpel te bedienen.

    Hopelijk kan je iets aanvangen met dit antwoord.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Aanvulling voor alle duidel7jkheid : Qua gitaar is die pacifica (vaak)eigenlijk een stratocaster met een humbucker in de brug.

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Wat de gitaar betreft zou ik ook voor de Pacifica gaan.

  8. #8

    Standaard

    Licht spelen kun je de eerst jaren wel vergeten hoor, gaat nog ff pijn doen. Maar een goede afstelling helpt zeker!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    .....En bedankt, pfff dit ben ik niet meer gewent op een forum dat ik binnen een uur zoveel reactie krijg en tips waar ik wat aan heb. Nu al bedankt mannen.
    justinguitar.com ....zo en komend weekend ben ik onder de pannen, heb net ff een lichtjes gekeken wat hier staat, ben nu al onder de indruk en begrijp helemaal waar het 40 jaar geleden vout is gegaan.

    @Dennis, als mijn huidige budget van 125 te laag is en je meld dat ik voor 250/300 moet gaan, aan wat voor gitaar moet ik dan denken??.

    Voor alle duidelijkheid, ik heb absoluut geen haast en neem alle opmerkingen en tips serieus en het kan dus nog alle kanten op.

  10. #10

    Standaard

    Die Pacifica ga ik in mee....maar qua versterker zou ik een Yamaha THR10 doen....kun je op fluisterniveau mee raggen alsof je in een stadion staat te spelen.En niemand heeft er last van.
    https://fervid.hearnow.com/
    '' I'm perusing the tracks, and I can confidently say that it's a great listen, . Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top