Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18
  1. #11

    Standaard

    Ik heb zelf dunnere snaren op mijn Takamine gezet, maar dat bevalt niet echt.
    Je actie wordt wel lichter, maar met finger picking moet je dan wel wat dieper graven voor hetzelfde volume.
    Verder moest mijn nek ook gelijk opnieuw afgesteld worden, vanwege fret buzz.
    Is ook enigzins logisch want er wordt minder hard getrokken aan de nek als met de dikkere snaren.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2011
    Locatie
    België
    Berichten
    163

    Standaard

    Zelf heb ik een half jaar terug in de musicstore in Keulen alle "kleintjes" die er hingen uitgeprobeerd. Uiteindelijk met de art & lutherie roadhouse naar huis gegaan.
    Ze zit misschien in een iets lagere "klasse" dan waarin je zoekt, maar ik vind het een heerlijk gitaartje. Krijgt meer playtime dan mijn taylor 314ce waar ik verder heel tevreden van ben.
    Zeker te proberen dus.

  3. #13

    Standaard

    Jij ook bedankt voor je bijdrage Boris.
    Helaas hebben ze dat merk niet in Rotterdam, dus kan ik die niet direct proefspelen.
    Mocht ik geen keuze kunnen maken tijdens dat bezoek, dan zal ik eens kijken waar ik dat model kan proefspelen.

  4. #14

    Standaard

    Vandaag naar Rotterdam getogen, om wat modellen te bekijken en spelen.

    De strijd is voornamelijk gestreden tussen de kleine Martins en Taylor.
    Ze hadden ook nog een art & lutherie en ik moet zeggen, daar kwam een fraai geluid uit.
    Ik vond alleen de bespeelbaarheid wat minder, vrij hoge snaarspanning en tevens een vrij hoge actie.
    Voor mij dus niet echt geschikt, vooral wat betreft finger picking.

    Eerst richting de Taylors gegaan en daar de aanwezige Mini GS gitaren bespeelt en voor het gevoel ook nog een GA en GC geprobeerd.
    Het is bij de GS exemplaren even wennen aan de kleinere nek.
    Vooral vanaf de eerste tot de vierde fret is het iets smaller en kleiner als dat ik tot nu toe gewend was.
    Vanaf de vierde komt de schaalverdeling en breedte van de nek redelijk overeen met mijn SG.
    Ik heb uitgebreid de tijd genomen, om elk model goed uit te diepen en onderling te vergelijken, wat speelbaarheid en geluid betreft.
    De nek van de Taylor mini zal wennen zijn, voor mensen die momenteel met een brede nek spelen.
    Voor mensen die elektrisch spelen, zal het denk ik makkelijker overschakelen zijn.
    De bredere nek van de Martins, zal voor de meeste mensen weinig problemen opleveren.
    Ik vind de nek persoonlijk echter wat dik en had hem dunner verwacht.
    Het geluid; de Martins winnen hands on, in het speelgebied tot zo rond de 6e fret.
    Ook qua volume winnen de Martins het van de mini's.
    Indien ik niet verder had door getest had ik waarschijnlijk met een Martin Jr huiswaarts gegaan.
    Het viel me echter ineens op bij de Martins, dat na de 6e fret er een stuk minder resonantie aanwezig was.
    Alles wat je in die regio aan slaat, klinkt wat gedempt en het geluid blijft maar kort hangen.
    Terug naar de Taylors en weer even spelen en luisteren.
    Elke toets was daar sprekend en het geluid was meer sprankelend.
    De Martins zijn beter in het lage tonen gebied, de Taylor mini's zijn echter veel rijker in toon in het midden en hoge gebied.
    Verder vielen de Martins bij mij wat uit de toon, doordat na de 6e fret het geluidsvertoon enigszins ophield.
    Dus definitief de Martins uit de keuze lijst geschrapt en de Mini's onderling gaan vergelijken.
    Er hingen twee GS Mini walnut E's, een Koa E een gewone mahonie.
    Daar heb ik gewoon gekeken naar welke gitaar voor mij het gewenste geluid gaf.
    De mahonie viel niet echt in smaak, het waren meer midden en hoge tonen, die die gitaar ten gehore bracht.
    De Koa klonk een stuk beter, een mooi lage tonen gebied, en een warm midden en hoge tonen gebied.
    Overal vond ik daar het geluid wat te gedempt in toon en te zacht in volume.
    Beide wallnuts gespeeld en één klonk gewoon een stuk beter als de ander.
    Een zeer rijk gevarieerd tonen pallet, met het mooiste midden gebied wat ik tot nu toe heb mogen horen op een western die ik heb bespeelt. Ik had een maat van me bij me en die was echt verrast door het geluid wat deze gitaar voortbracht.
    We hebben hem nog vergeleken met wat duurdere Taylor modellen qua geluid en uiteraard kon hij niet in volume mee, maar in tonen zeer zeker, sterker nog hij klonk mooier als de GC die er hing. Hij was het ook eens met mijn andere bevindingen.
    Dus ik heb de lekkerst klinkende Wallnut aangeschaft.

    Klein dompertje op de feestvreugde, was dat de elektronica niet thuis geeft.
    Ik kwam daar pas achter bij thuiskomst.
    Ik heb het zelf stomweg niet getest en de persoon achter de balie ook niet.
    Morgen maar even de batterijen doormeten en contact opnemen met Key Rotterdam.

  5. #15

    Standaard

    Mooi aankoop, veel plezier ermee man!

  6. #16

    Standaard

    Bedankt Paul, dat zal best gaan lukken.
    Het elektronica probleem was te wijten aan lege batterijen, dat is inmiddels al opgelost.
    Ik vind alleen dat er veel kracht nodig is om alles op de eerste fret in te drukken.
    Ik begrijp nu ook het waarom, van dat je de dunne snaren erop hebt gezet.
    Eens langs mijn vaste gitaar rep en afstel adres, om te zien wat hij ervan vind.
    Mijn SG speelt hemels, nadat hij hem heeft aangepakt.
    Hij zal ongetwijfeld hier ook nog het e.e.a. kunnen verbeteren.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Misschien kan de topkam nog iets dieper uitgevijld, dat scheelt heel erg. Kan je luthier vast goed beoordelen.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  8. #18

    Standaard

    Hallo Jay,

    Jij ook bedankt voor je reactie.
    In de laatste Wood&Steel (magazine van Taylor) stond ook al een stukje over de mini GS in "ask Bob".
    Een gitaar leraar vroeg daarin waarom er zulke dikke snaren werd gebruikt op de mini GS. Hij was lastig te bespelen daardoor (vooral voor beginners) en hij had al bij diverse leerlingen plus op zijn eigen mini de snaren veranderd naar ultra lights.
    Het antwoord was daarop;

    "We have to choose something that we feel hits the average player when the guitar leaves the factory, and
    with the Mini, we chose medium-gauge strings in part because we felt they intonated best with the guitar’s shorter scale length. Some owners then put on lights, some put on extra lights, and some never change."

    https://www.taylorguitars.com/sites/...er_2019_US.pdf

    Ik heb de GS mini naar GCS in Den Haag gebracht zodat Sander zijn kunsten erop los kon laten.
    De kunstof pins zijn gewijzigd en er zijn nieuwe snaren op gegaan, inclusief het nodige afstelwerk.
    Ik wil niet getrouwd zijn met Elixers wat Taylor betreft dus ik heb de keuze aan hem gelaten.
    Hij heeft er Ernie Ball Earthwood 60/20 extra lights op gezet (10 t/m 50).

    De gitaar speelt en klinkt heerlijk met deze setup, het is een wereld van verschil.

    -

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top