Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3
  1. #1

    Standaard Gitaarbody, zagen en voegen, of niet?

    Hallo allemaal,

    Het is de bedoeling om binnenkort te starten met het bouwen van mijn eerste gitaar. Momenteel ben ik me aan het inlezen en gereedschap aan het inslaan. Ook heb ik inmiddels al wat geschikt hout op zolder liggen: mahonie, essen en wat indisch palissander voor het fretboard.
    Nu heb ik een vraag: ik heb 3 mooie blokken mahonie, van 5 x 35 x 50 cm. Ik weet niet hoe oud dit hout is en hoe lang geleden het verzaagd is. Ook weet ik niet hoe droog het inmiddels is. Wat is nu wijsheid, blok doormidden zagen, 1 kant omdraaien en weer aan elkaar lijmen (om het evt werken van het hout tegen te gaan), of zeg je dan : zonde van zo'n mooi stuk hout, werk lekker met 1 deel?
    Ik ben benieuwd naar jullie mening.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arooy Bekijk bericht
    Hallo allemaal,

    Het is de bedoeling om binnenkort te starten met het bouwen van mijn eerste gitaar. Momenteel ben ik me aan het inlezen en gereedschap aan het inslaan. Ook heb ik inmiddels al wat geschikt hout op zolder liggen: mahonie, essen en wat indisch palissander voor het fretboard.
    Nu heb ik een vraag: ik heb 3 mooie blokken mahonie, van 5 x 35 x 50 cm. Ik weet niet hoe oud dit hout is en hoe lang geleden het verzaagd is. Ook weet ik niet hoe droog het inmiddels is. Wat is nu wijsheid, blok doormidden zagen, 1 kant omdraaien en weer aan elkaar lijmen (om het evt werken van het hout tegen te gaan), of zeg je dan : zonde van zo'n mooi stuk hout, werk lekker met 1 deel?
    Ik ben benieuwd naar jullie mening.
    belangrijke vragen zijn dan: 1 hoe lang heb jij het hout in bezit? 2 waar bewaar je het nu?

    ik snap je idee van het hout doormidden te zagen en dan 1 deel omgedraaid weer opnieuw verlijmen, maar wat er tijdens het zagen kan gebeuren is dat het hout juist dan gaat werken.
    als voorbeeld gebruik ik altijd planken van iroko. 5 meter lang, ik meen ruim 10 cm dik en 1,5 meter breed.
    op de vakopleiding hout moesten wij die in wat beter hanteerbare stukken verzagen.
    eerst maar eens doormidden.
    plank 1, achter het spouwmes verbrede zich de zaagsnede als een V, beide delen trokken tijdens het zagen van elkaar vandaan.
    plank 2. achter de zaagsnede begon het hout te knijpen, de 2 delen trokken achter het spouwmes naar elkaar toe.
    2 planken uit 1 boom en krachten die zich tijdens de groei kunnen hebben opgebouwd kwamen daar vrij.

    trouwens zul je, mocht je wel voor het doorzagen van het hout kiezen, het hout moeten vlakken wil je een goede lijmverbinding krijgen

  3. #3

    Standaard

    OK, goeie en duidelijke informatie, dankjewel!
    Ik heb het hout een maand geleden gekocht. Het zijn 3 opeenvolgende stukken uit dezelfde plank. Ze liggen nu op zolder in een gelijkmatige temperatuur van ik schat zo'n 15 graden. Ik weet niet hoe lang geleden de plank gezaagd en in opslag gelegd is, maar de blokken van 50 cm zijn dus een maand geleden gezaagd.
    Jouw advies is, begrijp ik: ga liever niet zagen, want dan zet je mogelijk iets in gang wat je helemaal niet wilt. Eigenlijk is het ook zonde van zo'n mooi stuk hout, maar ja, je leest verhalen dat mahonie soms pas na 10 jaar of meer verwerkt wordt, zodat men zeker weet dat de werking eruit is. Niet zagen beveel je ook aan boven zagen/schaven/afvlakken en dan lijmen?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top