Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 februari 2002
    Locatie
    delft
    Berichten
    10.264

    Thumbs up de laatste stap .... FRFR

    Nu ik al geruime tijd op een antieke Digitech GSP1101 speel en nog steeds blij ben met het gebruikersgemak en compacte omvang was het tijd om het maar eens af te maken.
    De laatste jaren veel geëxperimenteerd, buizen-amps (MESA 50/50) en transistor-amps (als laatste een Matrix GT1000) en speakerkasten (4x12, 2x12 ...) nu toch over naar de FRFR.
    Aangezien ik sinds kort toch compleet in-ear speel en mijn geluid nu ook rechtstreeks naar FOH gaat ben ik minder (niet) afhankelijk van mijn backline en durfde ik het wel aan.
    Maar man, had ik het maar eerder gedaan.
    Een Alto TS312 gekocht (powered monitor, 1000W, frfr ...) en gisteravond voor het eerst aangesloten. Ik was zeer aangenaam verrast door het geluid, de geluidsdruk (OOMPH) en volume. Klinkt eigenlijk beter dan alle combinaties die ik hiervoor heb gebruikt.
    Zeer happy, kleine compacte set-up !






  2. #2

    Standaard

    Is dat niet die Headrush FRFR-112 in een ander jasje? Ik ben eigenlijk ook al een tijd op zoek naar een FRFR voor mijn bassrig.

    Bas->Darkglass vintage ultra V2 ir out->FRFR.

    Maar ik ben altijd een beetje bang dat deze speakers niet laag genoeg gaan (E snaar= 41Hz).

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sjtevel Bekijk bericht
    Is dat niet die Headrush FRFR-112 in een ander jasje? Ik ben eigenlijk ook al een tijd op zoek naar een FRFR voor mijn bassrig.

    Bas->Darkglass vintage ultra V2 ir out->FRFR.

    Maar ik ben altijd een beetje bang dat deze speakers niet laag genoeg gaan (E snaar= 41Hz).
    Dat werd eerst gedacht ja maar er zit blijkbaar een andere preamp in de headrush die meer geschikt zou zijn voor gitaar tegenover de alto die meer allround zou zijn.
    Als ik die info terug vind post ik em wel even.

    Of die voor bas geschikt is kan ik niet zeggen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Volgens mij exact dezelfde speakers (ook dezelfde specs.) met als enig verschil dat de Alto ook microfoons lust.

  5. #5

    Standaard

    Had nog nooit van FRFR gehoord dus even gegoocheld. Redelijk informatief blogje gevonden: https://blog.andertons.co.uk/learn/w...peaker-cabinet
    Systeembericht
    Sorry, er zijn geen posts om te bekijken.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Heb deze ook gehad. En vele andere modellen, merken en types, in alle prijsklassen. Uiteindelijk is het voor mij óf volledig met in-ears spelen óf met conventionele gitaarspeakers geworden. Met in-ears weet je gewoon dat je "het speakergevoel" mist, met FRFR was het voor mij veel meer een concessie doen dan met in-ears. Je wil stiekem toch "het speakergevoel" hebben, proberen het gevoel van een 2x12 of 4x12 te benaderen, maar uiteindelijk kom je er achter dat het met een actieve monitor als de Alto (en al die andere actieve monitors, Yamaha, QSC, JBL, enz.) niet wat wordt. Een set goede in-ears i.c.m. de geluidsdruk/ het laag wat ik terugkrijg uit de zaal, maakt mij in ieder geval blijer.

  7. #7
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Ben het met DML eens. Ook ik heb geëxperimenteerd tot en met monitors van 1000 euro om maar een goed geluid uit de modeling apparaten te krijgen. Thuis op mijn speakers klinkt het best aardig maar live klinkt het matig en in de oefenruimte en kroegen met modeling is gewoon lastig.
    Vriendelijke groet,

  8. #8

    Standaard

    En de moeilijkste stap........ en dus nooit aan kunnen wennen. Maar dat van alleen "in ear" snap ik dan weer wel, maar dat is voor thuis als koptelefoon.
    Ibanez RGD 2120Z ISH, RGD 2127Z ISH, RGD V-Custom en Gibson RD Artist
    EVH5150III 6L6 <>BOSS MS-3
    Hotone Ampero + Ampero Control

  9. #9

    Standaard

    Volgens mij is een acceptabel geluid met een modeler wel te realiseren. Ook ik heb oneindig zitten experimenten en kom tot de volgende conclusies:

    1. Laag wattage versterkers en speakers voor dichtbij gebruik (bijv. Roland keyboard amp of een Yamaha MSR100 boxje) zijn wat aangenamer qua klank (minder schel). Vergelijk het maar met het verschil tussen een echte studio monitor en een hifi boxje waarvan de speakers slapper zijn opgehangen en daardoor voor je gevoel wat slordiger maar ook wat warmer klinkt. Het eindresultaat is dan dus wel minder strak ;-)

    2. Hoog wattage PA speakers klinken hard en scherp voornamelijk vanwege het feit dat ze gemaakt zijn om met veel wattage een grote afstand te overbruggen en klinken daardoor dus heel strak en direct (koud).

    3. Frequentie aanpassing met een high-pass 100Hz in combinatie met een mid-hoog 2.5-5kHz aflopende frequentie en daarnaast een lichte compressie is een methode om een onvergeeflijk geluidskarakter te verbeteren. Het vereist wel wat nuancering tijdens instellen omdat bepaalde amps ook actief in dit frequentie gebied kunnen werken. Je zou het dus als een (schakelbaar) EQ effect binnen een preset kunnen toepassen.

    4. Een groot deel van de sound zelf wordt bepaald door de keuze van de speaker IR. Volgens Michel Landau focussen gitaristen zich teveel op de keuze van versterkers i.p.v. het speaker cabinet. Dit geldt volgens mijn eigen ervaring ook wel een beetje bij modeling.
    Laatst gewijzigd door tnijland; 15 maart 2019 om 22:00

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Terzijde, zijn er überhaupt wel prof's die modeling combineren met alleen FRFR / actieve monitoring? Denk dat het gros voornamelijk met in-ears speelt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top