Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
  1. #1

    Standaard Tele #7, een ´TeleOaker´ (TONEWOOD????)

    Afgelopen zaterdag bij de lokale bouwmarkt een heleboel eikenhouten stukken uit de rommelbak gevist. Ik ga er een body van maken. Werd er 10 jaar geleden nog hard geroepen dat eiken totaal ongeschikt is voor het bouwen van een elektrische gitaarbody, nu lijkt het er op dat als je een gitaar van poep maakt dat het nog goed zou klinken. Vooral omdat de discussie hier op GitaarNet en o.a. ook in de reacties onder YouTube filmpjes flink rond gaat dat toonhout iets is dat is verzonnen door schrapers die geld willen verdienen aan arme zwoegende gitaristen (zoiets als NOS buizen ) ga ik (weer) een gitaar van eiken bouwen. Ik vind namelijk dat de discussies allemaal erg gepolariseerd worden gevoerd. Óf je bent voor, óf je bent tegen. Ben je voor, dan ben je een freak/fanboy en heb je geen verstand van zaken. Ben je tegen, dan ben je links en tegen het grote geld..... etc......

    Ik houd het ergens in het midden en denk dat het wel (iets) uit maakt maar dus niet 100%. De klank van een elektrische gitaar is een optelsom van de vele onderdelen en vingers die aan een gitaar zitten. Het is maar net wat je (wil) horen dat je belangrijk vindt.

    Een van mijn eerste zelfbouwgitaren waar ik al zo'n 30 jaar op speel heb ik ooit gebouwd van Eiken, een gitaar waar ik nog steeds zeer tevreden over ben, ook al heb ik het hout onder de brug vervangen voor een stuk mahonie. Dit stuk hout acht ik als zeer belangrijk voor het geluid dat je gitaar produceert. Iets dat ik uit ervaring hoor en heb geleerd (er heeft al maple onder de brug gezetten: schel!!) Ook een gitaarbouwer heeft mij dat (ongevraagd) verteld dat dát het stukje hout is dat er toe doet.

    Waarom kies ik voor eikenhout?

    Omdat ik al 30 jaar op een gitaar speel van eiken die het goed doet, en ik heb een 'zwak' voor eiken. Omdat ik het gratis kon krijgen en verder praktisch nog alle verdere benodigde onderdelen als elementen, bruggen en halzen in de kast heb liggen. Het meeste werk gaat dus zitten in het verlijmen en vrezen van de houtstukken tot een mooie body. Eiken is goed te verwerken. Het moet gewoon weer een mooie gitaar worden waar ik graag op speel en die een toevoeging is aan mijn collectie van zelfbouw tele's.



    Laatst gewijzigd door robertmolema; 12 maart 2019 om 10:25
    Dunning Kruger Effect rulez!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Is eiken niet heel zwaar ? Ik vind het wel mooi hout.

  3. #3

    Standaard

    Ja het is zwaar maar maak flink wat chambers en dan valt het mee met het gewicht.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Je kunt natuurlijk ook met licht hout starten.... hoef je ook geen kamers te frezen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    van lid aaronstonebeat zijn menige topics waarin hij gebruik maakt van inlands hout voor gitaren.
    maakte volgens mij ook zijn eigen trussrod, deed veel met electronica.
    jammer dat hij hier niet meer actief rondscharreld, maar heeft wel zijn eigen website

    https://www.aaronstonebeat.nl/




    heeft trouwens ook een boek/bouwverslag van de gitaar op de eerste foto
    http://www.aaronstonebeat.nl/De%20bo...e%20gitaar.pdf
    Laatst gewijzigd door no 1 hops; 15 maart 2019 om 09:01

  6. #6

    Standaard

    Ja, er kan heel veel, maar ik vind het leuk te roeien met de riemen die ik de kast heb liggen en 'in de schoot geworpen' krijg. En zoals ik al schreef is een eikenhout gitaar een oude liefde van mij, en dus komt er nog eentje. Ik vind het gewoon bijzonder om, inderdaad net zoals AaronStoneBeat, gebruik te maken van lokale producten (voor zover dat gaat wat betreft hardware etc). Mijn vorige eikenhouten gitaar heb ik gemaakt van een boom uit het dorp waar ik ben opgegroeid. Ik heb veel gitaren, maar daar ben ik toch het meest trots op. Vandaar mijn voorliefde voor eikenhout.
    Dunning Kruger Effect rulez!

  7. #7

    Standaard Stukken in 1 stuk

    Zo gaat het eruit zien. Stukje mahonie onder de brug dat ik ook nog had liggen. Op dat stukje wordt ook de hals bevestigd.

    Het hele geheel wordt natuurlijk later in 1 dikte gemaakt.

    Dunning Kruger Effect rulez!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Benieuwd hoe jij over een one-piece body denkt Robert.

  9. #9

    Standaard

    Dat weet ik nadat dit project klaar is:-)

  10. #10

    Standaard Stap zoveel....

    Ik heb 2 mooie plankjes maple (4mm) en fruitbomen hout (10mm) op de kop getikt.



    Het wordt een bijzondere gitaar met niet allemaal standaard hout.
    Stukken eikenhout tot één plank gemaakt. Met centraal een stukje mahonie.
    Daar onderop maple en bovenop een plankje fruitbomenhout.

    Niet licht van gewicht, ik heb het niet 'gechamberd'. Ik ben gewoon benieuwd wat een massief eiken body gaat doen.
    Ik zit vaker met een gitaar dan dat ik sta. Wat de fruit-hout-top doet weet niemand want de verkoper wist dat het van een fruitboom was maar meer ook niet. Hij dacht (en ik ook) dat het veel op maple lijkt. Best wel hard, zwaar en compact hout.

    Ik ga hem met Clou waterbeits kleuren, eerst met zwart, afschuuren, en dan oranje/geel kleuren. Misschien de achterkant diep mahonie kleuren. Of ook geel. Daar ben ik nog niet uit.




    Ik heb een stuk MDF (0.9mm) op mijn frees geschroeft om zo andersom te kunnen frezen. Zo gaar hij niet scheef in de zijkant, wat per ongeluk nog wel eens gebeurt.


    De achterkant is 'gewoon' maple.


    Een prachtige 'fruit top'
    Dunning Kruger Effect rulez!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top