Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1

    Standaard Summertime (Brainbox) Solo playthrough quick and dirty

    https://www.youtube.com/watch?v=H0TyVsPneG8

    Gaat me niet om de opname van de gitaar as such, die moet natuurlijk direct, en niet met de telefooncamera voor de gitaar. Fat old guy kan ik ook weinig aan doen, iig niet snel En helemaal perfect loopt de solo ook nog niet. Camera angle en beeld is niet waar ik op doel. Daar staat tegenover dat het maar een minuut van je tijd kost.

    Maar er is iets anders 'mis' met deze opname, en ik wil weten hoe storend dat zou zijn voor een tutorial over die solo.

    Dus wie weet wat het is, laat het even weten. (en, of het storend is, of dat het niet zo belangrijk is)

    A small teaser for a project in the making. Playthrough of Jan Akkerman"s guitar solo in Summertime, as recorded by Dutch Band Brainbox in 1969.

    For the final project camera angels will be different, maybe two camera's for the guitar. Fat old guy is also a given. The guitar sound will be recorded direct to disc, instead of just the mike on the phone, which seems to pick up quite a lot of the acoustic sound of the guitar. The playthrough is not perfect yet, and the video effect is only added for no reason at all really.

    There is however something else 'wrong' with this recording, and I'm curious if you can spot it. If you think you know what it is, let me know in the comments.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Het filmpje bekeken en inderdaad staat je gitaargeluid te zacht en hoor ik weinig van de leslie sound.
    De nootjes die je speelt kloppen grotendeels.
    Wat ik mis is die feel van Akkerman en die manier van de noten laten zingen. Je speelt erg staccato bijna ‘houterig’ waardoor het erg stijf en hard klinkt. Iets wat me ook opviel bij je akoestische spel. Kan aan je techniek liggen die je jezelf aangeleerd hebt, kan ook liggen aan je fysiek (handen/vingers die misschien groter en dikker zijn dan de gemiddelde gitarist).
    Soit, ik kijk altijd met veel plezier naar je filmpjes en probeer er voor mijn eigen spel iets uit te halen. Ik wil me in de toekomst misschien meer gaan richten op akoestisch spel en daarvan kan ik zeker wat van je leren😉

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Wat ik mis is die feel van Akkerman en die manier van de noten laten zingen. Je speelt erg staccato bijna ‘houterig’ waardoor het erg stijf en hard klinkt.
    Ben het daar wel mee eens, waarbij gezegd dat ik de term 'krampachtig' wat passender vind. Her en der denk ik ook wat nootjes te missen.
    Het gebruikte effect draagt wat mij betreft niet echt bij aan de luisterbaarheid van de solo; wellicht had je voor dit doel beter clean op kunnen nemen (zei hij wijs vanaf de zijlijn).
    Evengoed mijn respect voor wat je hier laat horen en zien; ik vind het echt inspirerend.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Het lijkt wel of ik soms een octaver hoor? Maar dat kan ook aan de manier van opnemen liggen.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  5. #5

    Standaard

    Waar het me om ging is iig nog niet gespot. Dat scheelt. Octaver, meen dat soms ook lichtjes in het origineel te horen. Op eigen gitaargeluid zelf iig niet gebruikt.

    Voor zover ik weet speelt Akkerman met dunne snaren. Valt me bij veel van zijn akoestische opnames ook op, combinatie dunne snaren, met een relatief lage stemming. Blijkbaar houdt hij van een lage snaarspanning. Dat zou ook wel kloppen met zijn manier van slagspelen puur op duim. Dat werkt alleen als je het heel lichtjes doet. Toen ik hem de laatste keer in Zwolle zag kwam ik erachter dat hij zijn Gretsch een hele toon omlaag gestemd had. Dat verklaart een hoop bij Dark Rose, en ook bij Sea of Delight zal dat het geval zijn geweest. Misschien wel op alle tracks van de LP.

    Krampachtig komt vooral doordat de laatste twee maten echt op het randje van mijn snelheid zitten... Het grootste deel van die solo is prima op tempo te doen, maar dat laatste stukje jakkert hij aardig door, en het is allesbehalve standaard spul, ook qua timing. Heb het nu redelijk op papier, maar hoewel het zeker niet rubato is, ben ik er nog niet zeker van dat ik het goed heb genoteerd. Dat snelle pentatonische gefriemel is nooit mijn ding geweest, en hij combineert dat daar met wat chromatiek. Die eigenzinnige aanpak is ongetwijfeld één van de redenen waarom er ook vrijwel geen artikelen over zijn spel te vinden zijn. En wat ik heb gezien heeft nog steeds buitengewoon weinig uitgeschreven materiaal.

    Idioot genoeg zijn vrij veel van de licks die typerend zijn voor mijn spel het resultaat van het net verkeerd horen van dit soort dingen in de tijd dat je het nog niet kon vertragen... Maar met vertragen kom ik een heel eind. Ik weet vrij zeker dat ik de solo qua noten goed in beeld heb. Posities zullen voor het grootste deel ook kloppen, maar dat weet je natuurlijk zonder video nooit zeker.

    Ben wel nieuwsgierig waar jullie denken dat er noten ontbreken, of niet kloppen. Als ik de solo op half tempo dubbel hoor ik nl. niets raars. Inzet hobbelt er hier even achteraan, en die laatste riffs zijn op het randje, maar qua noten kloppen ze wel. Wordt in de uiteindelijke tutorial wel beter dan dit.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Ik vind het een knappe poging. Volgens mij ben je er bijna. Het is het ook geen standaard kost en iemand anders zijn timing imiteren is - en zeker bij Akkerman - vaak lastig.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 november 2004
    Locatie
    Lelystad
    Berichten
    192

    Standaard

    Misschien bedoel je de gebruikte gitaar zelf? Niet echt belangrijk als het gaat om een tutorial. Jan gebruikt inderdaad dunne snaren en erg lage actie. Signature is ook zijn out of phase sound. Of dat ook gebruikt is bij deze solo weet ik niet. Daarnaast denk ik in het origineel vlak voor de octaven een open D te horen ipv een gefrette D. Ook het tweede octaaf lijkt iets anders gespeeld (niet opdrukken, maar heen en weer sliden??). Maar ben geen kenner van de solo; even snel geluisterd.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Prima gespeeld Harald (al is het qua timing niet helemaal ok). Jouw sound is moeilijk vast te stellen, want het directe snaargeluid voert de boventoon. Ik vind de feel altijd belangrijker dan of de noten allemaal kloppen. (op het conservatorium noemen ze dat 'liegen').

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2006
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    1.822

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telerocker Bekijk bericht
    Ik vind het een knappe poging. Volgens mij ben je er bijna. Het is het ook geen standaard kost en iemand anders zijn timing imiteren is - en zeker bij Akkerman - vaak lastig.
    Precies +1

  10. #10

    Standaard

    Thanks!

    @Stratokai Nee, ik bedoel niet de gebruikte gitaar. Al is een tele misschien vloeken in de Akkerman kerk. Kan evt. een strat gebruiken De Tele komt het meest dichtbij. Beter dan mijn Sheraton. Maar dat vind ik voor de tutorial verder niet zo essentieel. Overigens zijn er echt wel foto's te vinden van Jan op een strat of tele

    Wel nog even gecheckt ivm die opmerking over de open D snaar. Je zou zomaar gelijk kunnen hebben. Voorkomt iig dat ik op die noot vibrato meegeef. En die slide klopt. Why didn't I think of that! Dank je. Maar terug komen op het checken, bij de My Brainbox concerten stond de White Falcon in D gestemd (wel standaard stemming, maar dan vanuit D) Dat heb je bij Dark Rose ook nodig. Geen idee of ze Sea of Delight in die tour net als op de LP met solo's voor elk speelden. Bij dat nummer zal het iig ook gebeurd zijn. Summertime speelt hij dan echter op zijn Les Paul achtige Brandin. Dat doet me vermoeden dat dat lager stemmen dus niet op alle nummers van de studioplaat van toepassing is.

    Met zoveel reacties, en niemand die het blijkbaar is opgevallen, vermoed ik dat het gesjoemel dat ik heb toegepast niet echt een groot probleem is. Ben trouwens ook wel nieuwsgierig of ik een copyrightmelding van Youtube krijg voor deze video.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top