Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1

    Standaard Problemen met sneller spelen

    Hoi, ik zou niet weten waar ik dit anders neer moet zetten. Ik ben benieuwd of er mensen hetzelfde ervaren als ik. Als ik snelle stukken probeer te oefenen dan voelt het soms alsof mijn vingers lf pols niet meer willen bewegen. Alsof er een gigantische spanning op staat. Ik probeer steeds te ontspannen maar ik kom er eigenlijk al jaren niet achter hoe dat moet. Ik heb vroeger veel metallica gespeeld en toen had ik het probleem bij mijn rechterpols (en nog steeds) vaak als ik heel snel moest downpicken, bijvoorbeeld bij master of puppets. Als ik dan bezig ben hou ik voor 5 seconden de snelheid van het nummer bij en dan kan ik niet meer. Mijn pols gaat steeds meer tegenwerken en het picken gaat steeds langzamer.

    Ik ervaar hetzelfde probleem als ik snelle lickjes probeer te oefenen bij de vingers van mijn linkerhand. Ze staan gewoon helemaal strak van de spanning dan, en ik krijg ze niet meer ontspannen tenzij ik even rust neem en het een paar seconden later opnieuw probeer. Op de een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar om mijn pols en vingers ontspannen te houden en door te spelen.

    Ik loop hier al jaren tegenaan en ik heb een beetje het gevoel dat ik vast zit qua niveau zeg maar, wat snelheid betreft. Is dit een normaal probleem en kan ik hier op de een of andere manier overheen proberen te komen? Hebben jullie tips?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Ik lees even voor uit mijn zusje d'r "Mijn eerste blokfluitboek":
    Eerst goed, dan snel.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  3. #3
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik zou dan toch een beetje oppassen. Ontspannen spelen is erg belangrijk wil je geen serieuze klachten krijgen. Ik zelf vermijd bepaalde solo's zoals de solo van Highway star van Deep Purple. Als ik die speel krijg ik last van een bepaald spiertje in mijn arm dus dan doe ik het gewoon niet. Vreemd genoeg krijg ik bij andere solo's waarvan je zou zeggen dat ze minstens zo lastig zijn geen last.

    Het is een kwestie van je eigen lichaam leren kennen met betrekking tot gitaarspelen. Wanneer je niet hele sterke vingers hebt moet je geen bend van een hele noot doen op de 2e fret. Gewoon vermijden. Denk dat het ook voor mensen met hele sterke vingers raadzaam is om dat voor de zekerheid niet te doen ook al doet Jeff Beck het wel.

    Hoe dan ook, erop letten dat je spieren van je handen en armen ontspannen blijven is belangrijk hoe lastig dat ook is als je de neiging hebt om te verkrampen.
    Laatst gewijzigd door Brad; 9 maart 2019 om 11:44

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Ik lees even voor uit mijn zusje d'r "Mijn eerste blokfluitboek":
    In deze slaat dat als een koe op een drumstel :-).

    Braml, zonder beeld lastig te zeggen. Wellicht is het handig je zelf eens op te nemen (video) en je bewegingen dan te vergelijken met andere spelers. Bepaal dan wat je huidige techniek is, picken vanuit de pols of onderarm of gehele arm en vandaar dan verder kijken. Je probleem hoeft niet eens uit je polsen te komen maar kan ook zo vanuit je rug/nek vandaan komen. Ontspannen spelen is belangrijk maar ook heel lastig. Daarbij komt nog eens dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Als je kijkt hoe een Rusty Cooly zijn onderarm fixeert om snelheid te krijgen....

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top