Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard Summertime Brainbox sound



    Grumph, misschien raak in de war door het orgel, maar de solosound van Akkerman lijkt ook wat out of phase.

    Komt dat alleen door de elementen van zijn Gretsch White Falcon (Die Gretsch gitaren hebben ook zo verdacht veel schakelaars) of is er heel licht een Lesley bijgemixt? Of een heel vroege phaser?

    Het is ook net alsof ik het niet de hele solo hoor, maar alleen op sommige noten.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    O heerlijk... dit was hèt nummer wat mij aanzette tot gitaarspelen. LP van m'n broer, platenspeler van m'n broer, gitaar van m'n broer, en ik als jochie van tien, op zo'n loodzware Duitse strat in rood skai, single nootjes plukken op die enorme lange hals. Met Down Man leerde ik m'n eerste akkoorden. Allebei alweer lang weggezakt, ik ga ze weer eens uitpluizen, bedankt Harald!

    On topic: klinkt mij phaserish in de oren. Was dat niet de tijd waarin ze dat soort effecten met tapes fabriekten?
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Bijgemixt? Akkerman speelde toch gewoon (ook) over die Leslies? Twee of drie cabs gestackt.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Wat ik ervan weet heeft hij een leslie kast tussen zijn amp en gitaar geknupt. Dus ff ergens een leslie op de kop tikken uit het juiste jaar, London city amp op 10 en spelen met een gretsch en de volume poti😉

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    O heerlijk... dit was hèt nummer wat mij aanzette tot gitaarspelen. LP van m'n broer, platenspeler van m'n broer, gitaar van m'n broer, en ik als jochie van tien, op zo'n loodzware Duitse strat in rood skai, single nootjes plukken op die enorme lange hals. Met Down Man leerde ik m'n eerste akkoorden. Allebei alweer lang weggezakt, ik ga ze weer eens uitpluizen, bedankt Harald!

    On topic: klinkt mij phaserish in de oren. Was dat niet de tijd waarin ze dat soort effecten met tapes fabriekten?
    Ah, ik verbeeld het me dus niet igg.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schrevel Bekijk bericht
    Bijgemixt? Akkerman speelde toch gewoon (ook) over die Leslies? Twee of drie cabs gestackt.
    Bij Focus wel, met name in Hamburger concerto duidelijk te horen. Maar of hij dat hier ook al deed weet ik dan weer niet.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Wat ik ervan weet heeft hij een leslie kast tussen zijn amp en gitaar geknupt. Dus ff ergens een leslie op de kop tikken uit het juiste jaar, London city amp op 10 en spelen met een gretsch en de volume poti
    Heb een preset gemaakt op de POD waar ik een leslieeffect via volumepedaal kan doseren. Werkt best aardig wat mij betreft. Zou voor dit nummer eens kunnen kijken of de leslie op slow beter klinkt. Wat die simulaties dan weer niet doen is bij het wisselen van snelheid het toerental langzaam opvoeren... Losse leslies, echte hammonds, allemaal leuk en aardig als je op grote podia speelt en roadies hebt. Maar anders houd ik het liever compact Mijn rug ook!

    Thanks! Ga een tutorial van die solo maken. Moet alleen de laatste twee maten nog op tempo krijgen. Daar speelt hij dan nog best snel, en het is niet alleen maar de hele tijd 16e noten door ratelen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Ik hoor ook panning op die solo, dus als ze het met 2 tapedecks gedaan hebben en de speed knop subtiel verdraaid hebben, voorrangseffect ipv de bekendere voluit phasing, dan klopt het helemaal.
    De enige keer dat ik Brainbox live heb gezien, wist ik helaas nog niet van het bestaan van leslies, maar muzikaal was het een geweldige belevenis. (Stadsgehoorzaal Vlaardingen, 1969, georganiseerd door mijn voor die tijd zeer vooruitstrevende school. In de schoolaula hadden we toentertijd ook optredens van Earth and Fire en andere bekende Nederlandse bands, waarvan de namen mij nu ontschoten zijn).

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    In die tijd had Akkerman enkel een wha dacht ik te weten maar hij sleepte inderdaad, net zoals Harrison en Gilmour, overal zijn leslie mee naar toe.
    Blenden was vroeger wel een dingetje maar wat me verbaast is dat op de leslie pedaaltjes (die ik ken) blenden nog steeds geen optie is, het is alles of niks wat toch wel raar is.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8

    Standaard

    Of ik de sound enigzins kan benaderen is niet echt te horen, de camera van de telefoon pikt vrij veel van de akoestische sound van mijn tele op, maar een ander vraagje ivm mogelijk tutorial voor die solo.

    Zie post in sounds

    (En ik bedoel niet dat het geen Gretsch White Falcon is... mocht ik willen, schitterende gitaar. Kan nog steeds niet goed tegen single cut Gretsch modellen 'dankzij' Akkerman)

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Blenden was vroeger wel een dingetje maar wat me verbaast is dat op de leslie pedaaltjes (die ik ken) blenden nog steeds geen optie is, het is alles of niks wat toch wel raar is.
    Heb ik met de lesliesound in mijn pod preset wel gedaan. Die stuur ik in met het expressiepedaal. Zeker bij de snelle leslie is dat wel handig.

    Wat wel een nadeel van een pedaal of simulatie is,is dat je het opstarten of vertragen van de motor niet hebt. Hij is langzaam of snel, maar dan zonder aanloop. En om langzaam of snel te wisselen moet ik dan weer aan de knoppen van de pod gaan klooien. Terwijl je speelt is dat niet handig.

  10. #10

    Standaard

    Anyways, tutorial is nu aan het uploaden. 2 delen, as is...

    Ongetwijfeld van alles op aan te merken. Maar op het gebied van Akkerman is er nog erg weinig. Naarmate ik er meer doe worden ze vast beter. Zeker zo'n hele solo, is best veel gedoe. Echt alles noot voor noot opnoemen is dan geen doen. Zit wel tab bij. Vooralsnog alleen in beeld.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top