Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31
  1. #1

    Standaard Marshall Vintage Modern - ondergeschoven kindje?

    Afgelopen weekend heb ik voor een mooi prijsje een 50W Marshall Vintage Modern op de kop kunnen tikken. Absolute mint-conditie, de footswitch zat zelfs nog in plastic, haha!

    Hij ziet er cool uit. Dat subtiele paars is erg mooi en de mix van plexi-achtige styling met JCM800 kenmerken is ook wel leuk voor de Marshall-nerd.

    Hij klinkt ook verrassend goed. De low dynamic range doet met denken aan een JTM (goed clean ook), de high dynamic range meer aan een opgevoerde JCM800. Reageert goed op de volumeknoppen van de gitaar. De footswitch die je erbij krijgt moet je niet gebruiken, aangezien het helemaal geen tweekanaals amp is. De traditionele knop voor gain is opgesplitst in 'body' en 'detail', wat misschien verwarrend kan zijn voor de beginnende gitarist. Het is echter makkelijk om er een goede sound uit te halen.

    Wat ook wel tof is: hij gaat niet zo achterlijk hard als een JCM800 en door de ppimv klinkt hij op lagere volumes ook prima. Boven de 3 komt hij echter tot leven en zelfs op mijn 1960 TV met V30's en H30's is dit een acceptabel volume. Ik ga echter nog wel twee greenbacks in mijn Marshall 1936 cab zetten om te kijken hoe dat klinkt. Heb die speakers toch nog op zolder liggen en de VM is ervoor gemaakt.

    De reverb is zo donker dat het amper opvalt dat hij aanstaat. Geeft wel wat subtiele warmte aan de sound, dus gewoon op 2 of 3 zetten en verder niet meer aankomen.

    Marshall heeft dit model redelijk snel van de markt gehaald en als ik het internet moet geloven (voor wat dat waard is), dan is het een 'hate it or love it' versterker. Sommigen zweren erbij, sommigen haten het ding. Om wat voor reden dan ook. Ik denk dat de amp onterecht als tweekanaals amp werd beschouwd en dat die 'body' en 'detail' regeling voor wat verwarring heeft gezorgd. Ze hadden niet de LDR/HDR footswitchable moeten maken, maar de midboost. Dat is een tof ding voor solo's. Ook denk ik dat ze met de styling beter voor het plexi-stijltje hadden kunnen gaan, hoewel ik dit zelf ook wel grappig en uniek vindt.

    Ik gebruik 'm gewoon als een crunchbak. Clean haal ik wel uit de volumeknoppen op mijn gitaren en voor 'meer' trap ik wel een drive of boost in. Zo gebruik ik m'n Vernet 50W plexi en Orange AD30 ook. Lekker soundje voor bluesrock e.d. Slash gebruikte de VM ook tijdens zijn Velvet Revolver tijdperk. En dat deed hij gewoon op V30's. Robin Thrower en Doug Aldrich hebben 'm ook een tijd gebruikt. Prima sounds.

    Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met deze versterker. Ik denk dat dit echt een juweeltje is, vooral als je hem voor een leuke prijs kunt scoren. Wat vinden jullie? Yay or nay?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Voor iemand uit het 'love it' kamp heb je best wel veel aanmerkingen

    Maar het is waar, op dit forum werd ie met de loftrompet ingehaald en vervolgens hoor je er niks meer van.
    Maar dat lot is meer Marshalls zo vergaan, het is geen doelgroep voor heel veel snufjes, toeters & bellen? 30th Anniversary anyone?
    Althans,
    als ik kijk naar wat boven blijft drijven zijn het toch echt de simpele raw powerbakken.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.950

    Standaard

    Een vriend van mij heeft de 6100 30th Anniversary gekocht. Paars (of is het blauw?) met goud. Bij hem is de frontplate vervangen door plexiglas dus je ziet het goudkleurige binnenwerk ook. Enorme blingbling. Dat, samen met heel veel druk- en -draaiknopjes, maakt het voor mij alles wat een Marshall niet moet zijn...
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Voor iemand uit het 'love it' kamp heb je best wel veel aanmerkingen

    Maar het is waar, op dit forum werd ie met de loftrompet ingehaald en vervolgens hoor je er niks meer van.
    Maar dat lot is meer Marshalls zo vergaan, het is geen doelgroep voor heel veel snufjes, toeters & bellen? 30th Anniversary anyone?
    Althans,
    als ik kijk naar wat boven blijft drijven zijn het toch echt de simpele raw powerbakken.
    Nou, ik heb persoonlijk niets aan te merken op de versterker. Het is gewoon een rock 'n roll bak. Ik probeer alleen te verklaren waarom dit model niet zo geslaagd is en dat zijn voor de hand liggende zaken. Ik denk dat het gewoon niet duidelijk was wat de intentie van deze amp is. Het is gewoon een raw powerbak met wat meer toneshaping mogelijkheden dan een JMP of JCM800, maar dat hebben mensen nooit zo goed begrepen volgens mij.

    En over die loftrompet... Dat is typisch voor gitaarfora in het algemeen toch? Over Koch of Blackstar hoor je ook niet meer zoveel, terwijl dat ook helemaal de shit was een paar jaar geleden. Nee, nu moet je vooral een Friedman hebben om goed te klinken, tot het moment dat er weer iets anders hip is.

  5. #5

    Standaard

    Denk als ze een 20 watter(schakelbaar naar 5) op de market zouden brengen
    Dat de vlaggen weer uitgaan
    Kijk naar de aangekondigde 20 w jcm 800
    De gemiddelde gitarist is te oud om nog met zo'n zware 50watter te slepen. Laat staat dat hij/zij het volume nog aankan
    Ik iig niet
    Laatst gewijzigd door guitarkid2; 6 maart 2019 om 11:44

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarkid2 Bekijk bericht
    Denk als ze een 20 watter(schakelbaar naar 5) op de market zouden brengen
    Dat de vlaggen weer uitgaan
    Kijk naar de aangekondigde 20 w jcm 800
    De gemiddelde gitarist is te oud om nog met zo'n zware 50watter te slepen. Laat staat dat hij/zij het volume nog aankan
    Ik iig niet
    In zekere zin hebben ze dat al in hun assortiment met die Origin-serie. Maar ik heb eigenlijk geen idee of dat goede amps zijn. Ik hoor vaak dat het van die krasbakken zijn, maar dat kan ook aan de gebruiker liggen. En het volume... Tja, ik speel altijd met otoplastieken in m'n oren, dus daar heb ik geen last van. En doorgaans is het ook geen probleem op de podia waar ik speel (kleinere poppodia, kroegen, feesttenten). Zo'n 50-watter is wat zwaarder en een 4x12 is wat onhandig, maar tot nu toe vind ik het gesjouw nog niet zo'n probleem. Het geluid dat je ervoor terug krijgt is het wel waard :-)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Marshall heeft natuurlijk best wel wat gedaan aan de low wattage's.
    bijvoorbeeld de mini jubilee, DSL15 of, mijn favoriet, de Studio 15 wat gewoon een JCM is die je open kan draaien zonder gelijk alles te doden wat vliegt en kruipt.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 6 maart 2019 om 12:18
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan Buurman Bekijk bericht
    Een vriend van mij heeft de 6100 30th Anniversary gekocht. Paars (of is het blauw?) met goud. Bij hem is de frontplate vervangen door plexiglas dus je ziet het goudkleurige binnenwerk ook. Enorme blingbling. Dat, samen met heel veel druk- en -draaiknopjes, maakt het voor mij alles wat een Marshall niet moet zijn...
    Ik heb twee van die 6100's gehad (de tweede door inruil). Da's twee teveel voor mij want ik vind het echt de slechtste Marshall ooit. Mat, levenloos en nog wat van dat soort termen. Geen van de 3 kanalen geeft een geluid om over naar huis te schrijven. Dan kan ie er leuk utzien, maar dat doet toch een stuk minder ter zake. Wat een waardeloos ding.

    De VM vind ik wel echt tof. Net als de DSL trouwens. Speel inmiddels al jaren op een JVM en bevalt me ook meer dan prima.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Hmm, ik heb ooit gedacht er zo eentje aan te schaffen.
    Ooit, lang geleden, toen ik nog een valvestate had, over een 6100 gespeeld (backline van een ander bandje) en ik herinner me dat ik die amp best wel vet vond.

    Ik heb een paar keer over een JCM2000 TSL gespeeld. Daar werd ik echt niet vrolijk van.
    Schijnt dat de DSL beter is, maar geen ervaring mee.
    Smaak verandert ook wel redelijk in de tijd. Tijdje terug bij een bandje zo'n JCM 900 SL-X gehoord die ik vroegah best gaaf vond. Ik wist niet wat ik hoorde, zo blubberig rommelig, zo herinner ik me die amp helemaal niet.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Hmm, ik heb ooit gedacht er zo eentje aan te schaffen.
    Ooit, lang geleden, toen ik nog een valvestate had, over een 6100 gespeeld (backline van een ander bandje) en ik herinner me dat ik die amp best wel vet vond.

    Ik heb een paar keer over een JCM2000 TSL gespeeld. Daar werd ik echt niet vrolijk van.
    Schijnt dat de DSL beter is, maar geen ervaring mee.
    Smaak verandert ook wel redelijk in de tijd. Tijdje terug bij een bandje zo'n JCM 900 SL-X gehoord die ik vroegah best gaaf vond. Ik wist niet wat ik hoorde, zo blubberig rommelig, zo herinner ik me die amp helemaal niet.
    Zo'n SL-X lijkt me ook wel cool, net als de MKIII. En dat 'ie blubberig klinkt... Dat is volgens mij maar net hoe je 'm afstelt en op welke speakers hij staat. Op de standaard T75's vind ik een amp al snel rommelig klinken. En een Marshall heeft een beetje volume nodig om tot leven te komen. Met de mastervolume onder de drie zijn de meeste 50-100W Marshalls een beetje levenloos.

    Zo'n 6100 lijkt me eigenlijk een prima amp, die Satriani signature is gebaseerd op de voicing van die 6100 als ik het me goed herinner. Ik ben zelf echter niet zo van de meerkanaals versterkers. Doe mij maar een eenvoudige rock 'n roll bak met een goede basissound. En dat is precies waar die Vintage Modern voor gemaakt is.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top