Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 16 van 16
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Het is niet verkeerd hoor, piano
    vroeger was bijna alle bladmuziek piano notatie met gitaar akkoorden
    zo heb ik het hele repertoire van de Beatles geleerd
    de solo's moet je dan zelf nog uitzoeken, dat is pas sinds Steve Vai dat ging doen voor Zappa en GP

    laatst las ik een interview waarin Eddie v Halen zei dat de tabs voor hem waren uitgevonden
    is natuurlijk onzin, tabs zijn er al eeuwen
    maar wat hij bedoelde is dat tablatuur is veranderd door het gebruik van oa. whammy bars
    even vergetend dat Hendrix daar echt veel eerder mee was

    afijn,
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #12

    Standaard

    laatst las ik een interview waarin Eddie v Halen zei dat de tabs voor hem waren uitgevonden
    Ach gossie, nooit geweten dat Eddy zo afhankelijk was van tabs!

    Denk dat Vai idd. ver voorop liep, met zijn Zappa transcripties. Maar tab begon toch vooral met Stefan Grossman's label, en de transcripties die hij uitbracht. En uiteindelijk gewoon gebaseerd op luittabulatuur. Het idee is idd. al eeuwen oud. Alleen dan met letters ipv cijfers.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Zeker, eeuwen. En niet enkel voor gitaar he. In feite kan elk instrument zijn eigen tablatuur krijgen.
    Is er bijvoorbeeld tablatuur voor trompet? Zou ik wel schattig vinden. En dat elk ventieltje zijn eigen letter en kleurtje krijgt.
    Ik krijg ineens een ENORM goed idee voor een game! Trumpet Hero!

    Ik weet nog dat de eerste Vai transcriptie in GP verscheen (ik denk Malmsteens Black Star), hij was door de redactie commissioned om de flex vinyl records te voorzien van transcriptie en Vai had al een manier gevonden om de Zappa capriolen neer te pennen. Hij gaf uitleg bij de nieuwe connotaties en die zijn sindsdien standaard geworden.
    (Zappa wilde al zijn muziek op papier en nam Vai aan voor die klus, later zou Frank zeggen, we hebben een gitarist nodig, why dont you audition.. (en DAT is weer een verhaal op zich)
    Vai heeft ook dingen van Eddie getranscribed maar dat Vai die taal VOOR Eddie bedacht heeft is wel heel erg stretching history.
    Maar ach, we kennen Eddie... alles wat ie zegt delen we door drie en daar geloven we de helft van.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 1 maart 2019 om 08:39
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Maar we houden toch nog steeds van Eddie. Ik wel iig. Leuk jong. Dat er iets teveel hersencelletjes kapot gezopen zijn mag zijn pret niet drukken. Ik krijg nog steeds een grijns op mijn smoel als ik die eerste albums van Van Halen hoor. Maar TABs? Zelfs het gewone notenschrift is niet toereikend om zijn partijen te kunnen lezen. Ik lig altijd in een deuk al ik iemand hoor zeggen dat ie een solo heeft ingestudeerd van Eddie. Eigenlijk weet je vooraf al dat het er hooguit een beetje op lijkt. En als je het dan hoort......, hoe zal ik het zeggen? Ik lach me wat af.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Bij Eddie hoef je enkel "brown sound' te zeggen, weet iedereen wat je bedoelt.
    Voor die brown sound hebben we gitaren, pedalen, pickups, amps, mods....
    Brian May is ook zo iemand die de gemoederen zo extreem bezighoud.
    Maar niet dat je ook kan klinken, laat staan spelen, als je alles hebt aangeschaft. Oh nee, daar moet je het niet voor doen.
    En dan nog. Zelfs ALS je Eddie al perfect kan spelen doe je iets wat Eddie nou net NIET zou doen, na-apen.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 4 maart 2019 om 22:13
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Exact. En dus nóg meer redenen om te lachen.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top