Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1

    Standaard Hoe moet ik deze bladmuziek lezen..?

    Misschien een stomme vraag, maar ik stel 'm toch

    Ik ben sinds een halfjaar ongeveer bezig met elektrisch gitaar spelen. Mijn voorkeur ligt sterk in het pop/rock genre. volg de cursussen van Justin Guitar, en gebruik daarnaast ook Rocksmith om te oefenen

    Nou heb ik van een nummer wat ik graag zou willen spelen de beschikking over het stuk bladmuziek wat ik heb aangeschaft. deze is voor zowel vocal, piano en gitaar.





    Nou wil ik dus alleen puur het gitaar gedeelte spelen, en niet de melodielijn..
    in bovenstaande afbeelding staan dus naast de noten dus ook de gitaar tabs bovenin. Ik begrijp ook de werking van hoe je de tabs moet lezen, maar hoe speel je het dan vervolgens..? is elke tab dan gelijk aan 1 slag?

    Ik leg het een beetje complex uit volgens mij, maar ik hoop dat iemand mij hier een zinnig antwoord op kan geven.

    Oja, by the way... Het gaat om dit nummer: Michael McDonald - No Lookin' back.





    geweldig nummer. zo vreemd dat naast alleen de bladmuziek hier verder zo weinig over te vinden is.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    I am confused.
    je kent de werking van tabs maar je weet niet hoe je het moet spelen?

    Normaal gesproken staat boven de tab de muzieknotatie waar de tijd genoteerd staat en daarnaast heb je nog chord boxes, right?
    Of zeg je nou, waar heeft die man het over....
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    I am confused.
    je kent de werking van tabs maar je weet niet hoe je het moet spelen?

    Normaal gesproken staat boven de tab de muzieknotatie waar de tijd genoteerd staat en daarnaast heb je nog chord boxes, right?
    Of zeg je nou, waar heeft die man het over....

    Waarschijnlijk denk ik veel te moeilijk, maar ja.... daar komt het een beetje op neer.

    hieronder trouwens nog een nieuwe poging de afbeelding te laten zien. ging net iets mis blijkbaar waardoor hij niet te zien was

    [IMG][/IMG]

  4. #4

    Standaard

    Even een antwoord als noob en ik laat mij graag verbeteren door de experts hier..

    De tabs geven alleen aan wanneer je van akkoord wisselt. Er staat niet welk ritme je speelt. Ik heb niet naar je muziek geluisterd maar een simpele 1/2/3/4 met het accent op de 1 wordt het meest gebruikt. Daarnaast kan je op oneindig veel manieren ritmes spelen. Meestal wissel je van akkoord na de 4, maar soms ook ergens in het ritme.

    Bij Justin Gitaar (ik gebruik de betaalde versie) heb je bij de liedjes ook een tabblad ‘strum’. Daar zie je soms andere ritmes. Daar kan je mee oefenen.
    Laatst gewijzigd door Moskie; 27 februari 2019 om 13:44

  5. #5

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Moskie Bekijk bericht
    Even een antwoord als noob en ik laat mij graag verbeteren door de experts hier..

    De tabs geven alleen aan wanneer je van akkoord wisselt. Er staat niet welk ritme je speelt. Ik heb niet naar je muziek geluisterd maar een simpele 1/2/3/4 met het accent op de 1 wordt het meest gebruikt. Daarnaast kan je op oneindig veel manieren ritmes spelen. Meestal wissel je van akkoord na de 4, maar soms ook ergens in het ritme.

    Bij Justin Gitaar (ik gebruik de betaalde versie) heb je bij de liedjes ook een tabblad ‘strum’. Daar zie je soms andere ritmes. Daar kan je mee oefenen.

    Dank je voor je toelichting. dat wat betreft het spelen van de ritme, dat was nou precies wat eigenlijk mijn vraag was.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ok, voordat we ongelukken krijgen, tijd voor een plaatje.

    De 6 lijntje waar TAB voor staat is je tablatuur, de 5 lijntjes waar de G sleutel voor staat is de normale notatie en daarboven staan 8 chord boxes.
    De TAB en G sleutel refereren aan hetzelfde stukje muziek zodat je kan weten wat de tijd is in je tab.
    (Je tab is in feite een soort Gsleutel voor beginners maar kan het ons rotten! Rock'n Roll!)

    De chord boxes zijn OOK een My First Sony notatie (then again, duh) maar zijn niet gelinkt aan tijd, het is louter een hulpmiddeltje voor de gitarist die, laten we eerlijk zijn, alle hulp kan gebruiken als het gaat om abstract denken.

    Laatst gewijzigd door Pepe; 27 februari 2019 om 15:11
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gwbuiter Bekijk bericht

    [IMG][/IMG]
    We zien hier dus 2 Gsleutel balken (voor 2 verschillende partijen) en een Fsleutel balk (voor de bas) met daarboven de chord boxes.
    Er is dus GEEN tabalatuur.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 27 februari 2019 om 15:35
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Deze bladmuziek valt in de categorie vocal/piano/guitar chord boxes. Het enigste wat er voor de gitarist in staat zijn de basis akkoorden waarvan de vingerzettingen ook nog meestal anders zijn dan op de plaat. Ook de pianopartijen in dit soort boeken komen niet overeen met wat daadwerkelijk op de plaat wordt gespeeld.

    Voor zover ik weet is er nooit een boek uitgekomen van Michael McDonald waarin de gitaarpartijen staan uitgeschreven. Wat je dus wel hebt vaan die bladmuziek is dat je de basisakkoorden weet. Aan de hand daarvan is het eenvoudiger om de gitaarpartij uit te zoeken. Want dat is eigenlijk in dit geval het enige wat je kunt doen als je (vrijwel) precies wilt spelen wat er op de plaat wordt gespeeld.
    Laatst gewijzigd door Brad; 27 februari 2019 om 19:23

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Deze bladmuziek valt in de categorie vocal/piano/guitar chord boxes. Het enigste wat er voor de gitarist in staat zijn de basis akkoorden waarvan de vingerzettingen ook nog meestal anders zijn dan op de plaat. Ook de pianopartijen in dit soort boeken komen niet overeen met wat daadwerkelijk op de plaat wordt gespeeld.

    Voor zover ik weet is er nooit een boek uitgekomen van Michael McDonald waarin de gitaarpartijen staan uitgeschreven. Wat je dus wel hebt vaan die bladmuziek is dat je de basisakkoorden weet. Aan de hand daarvan is het eenvoudiger om de gitaarpartij uit te zoeken. Want dat is eigenlijk in dit geval het enige wat je kunt doen als je (vrijwel) precies wilt spelen wat er op de plaat wordt gespeeld.
    Dank je wel Brad (en ook alle anderen) voor jullie verhelderende antwoord. Het komt er dus kort gezegd op neer dat ik in principe niet zoveel aan deze bladmuziek heb. Tenminste niet voor wat ik er mee zou willen doen. Ik had geen idee. Ik was er eigenlijk gewoon blindelings vanuit gegaan... "officiële" bladmuziek aanschaffen, en gaan......
    En dat dan vaak ook nog niet de akkoorden en pianopartijen overeenkomen met de daadwerkelijke plaat wist ik ook niet.
    Ik weet weer iets meer. Ik ga nog wel een beetje verder stoeien met de basis akkoord die ik wel heb.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top