Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Truss rod plaatsen

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard Truss rod plaatsen

    Ik ben (als beginner) bezig om een (oefen)hals voor een akoestische gitaar te maken. Ik heb een vraag over de plaatsing van de truss rod:

    Het kanaal voor de truss rod is nu nog te kort. Het uiteinde van de rod (met daarin de imbusbout) is breder dan de rest. Ik moet daar dus een bredere sleuf op die plaats voor maken, en een gleuf in de headstock om met een imbussleutel bij de verstelmoer te kunnen.

    Maar als ik dat doe, en de toets zit er op, dan kan ik in theorie de hele truss rod toch bij de kop uit de gleuf in de hals trekken ? Of klemt die zichzelf op z’n plaats als je hem aanspant ? Hij ‘ligt’ als het ware in de gleuf, zonder dat ie vast zit.

    Of kan ik het beste een gat vanuit de headstock in het kanaal boren waar het dikkere uiteinde in past ? Dan zit er onder de nut nog hout, waar een deel van de truss rod tegen aan zit.

    Ik kan veel filmpjes op Youtube vinden over hoe het moet, maar ik snap het niet helemaal. Wie heeft antwoord op mijn vraag ?

    NB: Ik wacht met het installeren van de trussrod tot er fineer op de headstock zit.





    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 24 februari 2019 om 18:44

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Zelf klem ik de toets op z'n plek en boor ik vanaf de kop, met een malletje naar het ka aal toe. Dan steek ik de pen door dat gat, zak hem in het kanaal, plaats de toets en lijm hem.

    Gepost met Tapaworst
    147-c Guitars

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Zelf klem ik de toets op z'n plek en boor ik vanaf de kop, met een malletje naar het ka aal toe. Dan steek ik de pen door dat gat, zak hem in het kanaal, plaats de toets en lijm hem.
    Dank je ! Dat lijkt mij ook het stevigst ja.
    Maar stel dat ik het kanaal gewoon doorfrees in de kop, is het dan niet zo dat je de truss rod gewoon onder de toets uit kan trekken ?

    Het kanaal is nu 6 mm en net een fractie te breed voor de truss rod; ik las al ergens een tip dat je hem dan tegen het rammelen in keukenfolie kan wikkelen.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 25 februari 2019 om 19:31

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Maar stel dat ik het kanaal gewoon doorfrees in de kop, is het dan niet zo dat je de truss rod gewoon onder de toets uit kan trekken ?
    Ja.
    Ik herinner me zelfs dat bv stewmac een jaar of 13 geleden daar ook mee adverteerde op hun site.
    Maar hij valt er niet zomaar uit hoor.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ja.
    Ik herinner me zelfs dat bv stewmac een jaar of 13 geleden daar ook mee adverteerde op hun site.
    Maar hij valt er niet zomaar uit hoor.
    Ok, daar was ik benieuwd naar. Waarschijnlijk klemt ie zich dus vast als je hem aanspant. Maar hij duwt zich er zelf dus niet uit.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Ik heb geen honderden gitaren gebouwd, zelfs geen tientallen, maar bij mij zitten de niet-vormgesloten trussrods nog steeds vast.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ik heb geen honderden gitaren gebouwd, zelfs geen tientallen, maar bij mij zitten de niet-vormgesloten trussrods nog steeds vast.
    Dan maak ik me geen zorgen meer. Ik ga proberen een gat door de headstockfineer (als die er op zit) te boren. Als dat niet lukt (het is allemaal nog om te leren) dan frees of beitel ik de gleuf tot in de kop door.

    Thanks !

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Druppeltje kit aan de onderkant werkt ook wel.

    Gepost met Tapaworst
    147-c Guitars

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik heb ooit geprobeerd een trussrod die niet vast gelijmd zat met kit, uit een hals te halen. Hopeloze bedoeling. Zit echt strak in die channel

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top