Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Truss rod plaatsen

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard Truss rod plaatsen

    Ik ben (als beginner) bezig om een (oefen)hals voor een akoestische gitaar te maken. Ik heb een vraag over de plaatsing van de truss rod:

    Het kanaal voor de truss rod is nu nog te kort. Het uiteinde van de rod (met daarin de imbusbout) is breder dan de rest. Ik moet daar dus een bredere sleuf op die plaats voor maken, en een gleuf in de headstock om met een imbussleutel bij de verstelmoer te kunnen.

    Maar als ik dat doe, en de toets zit er op, dan kan ik in theorie de hele truss rod toch bij de kop uit de gleuf in de hals trekken ? Of klemt die zichzelf op z’n plaats als je hem aanspant ? Hij ‘ligt’ als het ware in de gleuf, zonder dat ie vast zit.

    Of kan ik het beste een gat vanuit de headstock in het kanaal boren waar het dikkere uiteinde in past ? Dan zit er onder de nut nog hout, waar een deel van de truss rod tegen aan zit.

    Ik kan veel filmpjes op Youtube vinden over hoe het moet, maar ik snap het niet helemaal. Wie heeft antwoord op mijn vraag ?

    NB: Ik wacht met het installeren van de trussrod tot er fineer op de headstock zit.





    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 24 februari 2019 om 18:44

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Zelf klem ik de toets op z'n plek en boor ik vanaf de kop, met een malletje naar het ka aal toe. Dan steek ik de pen door dat gat, zak hem in het kanaal, plaats de toets en lijm hem.

    Gepost met Tapaworst
    147-c Guitars

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht