Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 10 EersteEerste ... 56789 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 91
  1. #61
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik ben een beetje met de nieuwe houtjes aan de gang geweest. Uit het ebben heb ik een mooi stuk gezaagd en geschaafd voor een brug, en ik heb het ziricote smaller gezaagd voor een toets.











    De reststukjes van het ebbenhout.



    Ziricote fretboard.






  2. #62
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb de toets met twee tandenstokertjes uitgelijnd en vastgezet op de hals, zodat hij bij het lijmen (dit weekend) op de goede plaats blijft zitten als ik de klemmen aandraai. Daarvoor heb ik twee gaatjes door de toets in de hals geboord, in een fretslot zodat je ze niet meer ziet als de frets op z’n plaats zitten.

















    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 22 maart 2019 om 16:14

  3. #63
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De zwaluwstaartverbinding tussen neck en hielblok past nou ook.








  4. #64
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Lekker bezig!

    Waarom wordt er bij akoestische gitaren eigenlijk zo vaak en zwaluwstaartverbinding gebruikt? Als je naar de richting van de krachten kijkt lijkt het me niet veel toevoegen ten opzichte van een rechte tenon.
    Het ziet er natuurlijk mooi uit, maar ik vroeg me af of er nog een achterliggende gedachte is anders dan traditie?

  5. #65
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Niet gehinderd door enige kennis van zaken denk ik: ruimte. De verbinding gaat zo niet diep de gitaar in.

    edit: vergeet ik nog een compliment te maken voor dit stuk vakwerk, bij deze
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #66
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Lekker bezig!

    Waarom wordt er bij akoestische gitaren eigenlijk zo vaak en zwaluwstaartverbinding gebruikt? Als je naar de richting van de krachten kijkt lijkt het me niet veel toevoegen ten opzichte van een rechte tenon.
    Het ziet er natuurlijk mooi uit, maar ik vroeg me af of er nog een achterliggende gedachte is anders dan traditie?
    Ik zou zeggen: omdat ze dat al eeuwen doen. Maar tegenwoordig maken ze ook gewoon rechte verbindingen, of zelfs alleen maar een blok met twee schroeven erdoor. Ik maak het zo omdat dat in het ontwerp staat, en een zwaluwstaart blijft (als ie goed past) ook zonder lijm goed op z'n plaats. Het is een stevige verbinding. Ik denk trouwens dat de opwaartse kracht van de snaren ook wel door de tapse zwaluwstaart wordt opgevangen; misschien zit dat er achter ? Mijn verbinding kan alleen maar recht omhoog uit het blok worden geschoven, verder zit ie in alle richtingen vastgeklemd.

    En het is gewoon als rookie echt heel gaaf als het lukt, ook al zie je er niks meer van als de gitaar ooit af is. Maar gelukkig hebben we de foto's nog, haha !

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Als je naar de richting van de krachten kijkt lijkt het me niet veel toevoegen ten opzichte van een rechte tenon.
    Ga maar na: als je een rechte tenon niet zou lijmen of schroeven dan wordt de hals door de kracht van de snaren omhoog uit de verbinding ‘gewipt’. Dat kan met een zwaluwstaart niet.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Niet gehinderd door enige kennis van zaken denk ik: ruimte. De verbinding gaat zo niet diep de gitaar in.

    edit: vergeet ik nog een compliment te maken voor dit stuk vakwerk, bij deze
    Thanks !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 maart 2019 om 13:56

  7. #67
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb de toets op de hals gelijmd.

    Truss rod niet vergeten !



    Ik heb de gleuf afgeplakt met dun schilderstape om de truss rod niet vast te lijmen.



    Titebond I.





    Al mijn klemmen.



    Ik heb meteen de natte lijm weggeveegd.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 maart 2019 om 17:36

  8. #68
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    The Point Of No Return. De toets heeft een uur of vijf in de klemmen gezeten en zit vast.










  9. #69
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik kreeg in een ander topic van FreeGee een tip over een bedrijf in Madrid dat voor hele aantrekkelijke prijzen hout voor gitaren levert. Ik heb eens op hun website zitten kijken, en ik zie dat ik daar zonder een kapitaal uit te geven hout voor een bovenblad en onderblad en zijkanten kan kopen. Het bedrijf heet Madinter. Heeft iemand van jullie wel eens iets gekocht daar ? En wat zijn jullie ervaringen ? Hoe zit het bijvoorbeeld met verzend(kosten) en zo ?

    Edit:Verzendkosten voor een voor- en achterkant en zijkanten zijn rond de twee tientjes (FedEx).

    Hier een linkje naar wat van hun hout: https://www.madinter.com/es/maderas/fondos-y-aros.html
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 maart 2019 om 23:17

  10. #70
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb op de Madinter website een verlanglijstje gemaakt met de meeste spullen die ik nodig zou hebben voor een gitaarbody, en een klein vioolschaafje. Om een indicatie te geven heb ik de kosten er achter gezet. Ik heb geen idee of er bij het importeren in Nederland nog kosten bij komen ... Maar als dit het is, is het allemaal heel interessant.

    - Vioolschaafje 10 mm. 18,25
    - 3 x red cedar kerfling. 10,80
    - 15 abalone inlay dots. 13,50
    - Sapele back strip. 3,55
    - Ebben brug blank. 3,30
    - Sapele zij- en achterblad. 26,55
    - Sitka spruce AA bovenblad. 26,10
    - Spruce plank kwartiers voor alle bracing 10,45
    - Bone nut blank 1,90
    - 2 x plastic binding. 6,40
    - Brazilian cedar back braces 2,95

    Totaal netto 114,15
    Verzekering 1,14
    BTW 29,86
    Shipping. 26,88

    TOTAAL 172,03

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top